Átgondolt támogatás

Azokat a Magyarország iránt érdeklődő befektetőket részesítik előnyben a jövőben, amelyek úgy teremtenek munkahelyeket, hogy az nem vezet elbocsátásokhoz a hazai cégeknél – erről beszélt a Magyar Nemzetnek adott interjúban Dobos Erzsébet, az év elejétől az ITDH utódjaként létrehozott Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) elnöke. Az ügynökség célja, hogy a magyar cégek ne csak részmunkákat nyerjenek el a külföldi tendereken.

Nagy Vajda Zsuzsa
2011. 06. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Említette a múlt heti sajtótájékoztatóján, hogy tizenöt befektetővel tárgyalnak. Ezek mennyiben új, illetve mennyiben az elődszervezettől, az ITDH-tól örökölt munkák?
– A tizenöt ügy, amiről beszéltem, a hivatal januári megalakulása óta indult. A befektetők fele maga jelentkezett, a másik felét mi kerestük meg. Összesen százas nagyságrendű az itteni befektetéseket ösztönző projektek száma, ezekből jöhet össze az a tízezer munkahely, amelyről beszéltem a tájékoztatón.
– Mennyiben segíti a munkájukat, hogy sokat javult az utóbbi időben a bizalom Magyarország iránt?
– A befektetőknek fontos, hogy milyen az ország megítélése, a gazdaság mutatói. Nagyon ritkán lehet találkozni azonban olyan esettel – ha komoly az érdeklődés –, hogy az adott vállalat néhány rossz cikk miatt elvesse egy beruházás gondolatát. És ugyanez fordítva is igaz. Ha pozitív a kép az országról, az erősíti az üzleti kapcsolatokat, de a döntések nem elsősorban ezen múlnak.
– Az adókörnyezet, a támogatások érdeklik őket?
– Amellett, hogy a támogatás és a kommunikáció is lényeges, a beruházni kívánó cégek kilencven százalékának az elsődleges szempont az, hogy milyen vállalkozók tevékenykednek az adott országban, illetve a munkaerő minősége számít. A legfontosabb nekik, hogy jól képzett szakembereket jó áron tudjanak foglalkoztatni.
– Régiós szinten Magyarország adta a betelepülő cégeknek a legmagasabb támogatásokat. Változik-e ez a jövőben?
– A támogatási politika jelenleg átalakítás alatt áll, lényeges változásokra azonban nem kell számítani. A stratégia áttekintésének a célja az, hogy azokat az ágazatokat, vállalatokat részesítsük előnyben, amelyek nem munkahelyet vesznek el magyar vállalkozásoktól, hanem azt teremtenek. Továbbá az is cél, hogy a hangsúlyok kicsit eltolódjanak, és ne csak a főváros környékére, hanem az ország többi részére is tereljünk társaságokat; a dunántúli régió és az egyetemi nagyvárosok is versenyképesek.
– Lát lehetőséget a már odaítélt támogatások újratárgyalására?
– Ez kormányzati hatáskörbe tartozik. A magyar állam és a befektető is vállalt bizonyos kötelezettségeket. Amennyiben kiderül, hogy ez utóbbi megszegte az ígéreteit, akkor nyílik lehetőség módosításra. A szerződések betartását a hivatal és a gazdasági tárca is folyamatosan nyomon követi.
– Figyelnek-e arra a befektetők felkutatásánál, hogy olyanokat szólítsanak meg, amelyek tevékenységére rá tudnak csatlakozni a hazai termelők? Ebből a szempontból mely ágazatok látszanak sikeresnek?
– A járműiparhoz kapcsolódó gyártási folyamatok szinte mindegyike: fém-, műanyag-, textil- és üvegmunkák is ide sorolhatók. Továbbá nagy hangsúlyt kívánunk fektetni az elektronikára is, amely amellett, hogy jelenleg az egyik legtöbb magyar munkavállalót foglalkoztató ágazat, a fejlesztésben is kínál lehetőségeket.
– Az önök segítségét igénybe vevő magyar cégek az első négy hónapban 30 millió euró értékben exportáltak. Hova ment ez az áru?
– Alapvetően Európába, a környező országokba. Ágazat tekintetében a környezetvédelmi technológiák kivitelét és az élelmiszert érdemes kiemelni. Az egyik cég nemrég például Montenegróban megbízást kapott az ottani környezetvédelmi stratégia kidolgozására, mások ezen a vonalon a Távol-Keleten és az arab térségben értek el sikereket.
– Az exportunk egynegyede Németországba irányul. A programjaik költségvetése is ennek arányában oszlik meg?
– Németországra nagy hangsúlyt fektetünk, de nemcsak azért, mert a fő felvevőpiacunk, hanem azért is, mert számos nemzetközi vásárt ott tartanak. A magyar cégek ezeken a rendezvényeken a világ minden tájáról találkozhatnak partnerekkel. Ezen rendezvények összköltségvetése azonban alacsonyabb a teljes költségvetésünk 25 százalékánál.
– Az új kormány elmúlt egy évében sokat hallottunk a távol-keleti és az arab térségbeli nyitásról. Említette a környezetvédelmet. Még mely területeken érdemes próbálkozniuk a hazai vállalkozásoknak?
– Az élelmiszer-ágazat lehet fontos a Közel-Keleten. Itt azt tapasztaljuk, hogy megnőtt az igény a hazai áru iránt, ami később a kereskedelmi forgalomban is meglátszik majd. A távolabbi országok esetében nagyobb mennyiségekre van szükség, mint amennyit képesek lennénk szállítani. De Délkelet-Ázsiában, például Szingapúrban a magasabb minőségű termékekre lenne kereslet. Újdonság, hogy olyan tenderek elnyeréséhez kívánjuk hozzásegíteni a hazai cégeket, amelyek a tervezéstől a kivitelezésig terjednek, s amelyeket összefogva tudnak ellátni.
– Szerbia iránt a magyar cégek körében megnőtt az érdeklődés, ugyanis onnan vámmentesen elérhető az orosz piac. Lát lehetőséget arra, hogy a korábban elvesztett moszkvai pozícióit visszaszerezze az ország?
– Az orosz és az ukrán piacra nehéz betörni, a kis cégeknek egyedül nem is feltétlenül ajánlott. Az segíthet, hogy múltja van az együttműködésnek, a bizalom irántunk megmaradt, figyelnek a „hívó szavakra”. A hetvenes, nyolcvanas évek sláger exporttermékeinek neve még ismerősen cseng a külpiacon, persze ma már új termékekkel válthatjuk fel azokat. Ha a szerbiai érdeklődés ugyanilyen fokozott marad, mindenképpen jelentős bővülésre számítunk az Oroszországba irányuló kivitelben.
– Az eredeti tervekhez képest a zárolás miatt igaz, kevesebb lett a költségvetésük, de tavalyhoz képest még így is több pénzből gazdálkodnak, kisebb létszámmal. Mire fordítják a pluszt?
– A programok száma (kiállítások, vásárok, üzletember-találkozók) is magasabb, mint az előző években. Alapvetően a környező országokra összpontosítunk, és növeljük a hazai rendezvények számát, képzéseket szervezünk, például a beszállítói területre jut nagyobb szelet a forrásokból.
– Mennyiben jobb ez a hivatal, mint az elődje?
– Arra törekszünk, hogy a hivatali lét minden hátrányát csak nekünk kelljen kezelni, ez a szolgáltatások színvonalán ne érződjön. Viszonylag egyszerű szervezeti felépítéssel igyekszünk segíteni a cégeket, s ugyan kevesebb létszámmal dolgozunk, a tanácsadók száma nem csökkent, a spórolás a regionális képviseletek szűkítésén keresztül valósult meg. Javulást szeretnénk elérni például a hazai cégeknek nyújtott tanácsadásban.
– Tapasztalták-e a névváltás hátrányait?
– Partnereink elsődlegesen nem azzal foglalkoznak, hogy mi az ügynökség neve. Megkérdezik persze, hogy mi lett a régi szervezettel, de számukra az a lényeg, hogy segítséget kapjanak az eligazodáshoz. Természetesen be kell vezetni az új hivatalt, az arculat kialakítása most zajlik éppen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.