A fekete lyukon áthaladva elvileg lehetséges az időutazás. A probléma éppen ez: mi történik, ha önmagam leendő változatával találkozom az idővihar szélén, s azt a tanácsot kapom, hogy ne lépjek be oda? Ha nem lépek be, nem létezhetem a jövőben sem. Kitől jön akkor a tanács? Ezen morfondírozik a kamion alatt utolsó kívánságként egy szál cigit szívó Varjassy Károly doktor (Rába Roland). Társa, a győztes, idegen bolygóról érkezett másik Doktor (Nagy Zsolt) tanácstalan, így Varjassy adja meg a választ: a szabad akarat súgja ezt. Aztán megtörténik a kivégzés, a szokásos hangok kíséretében a csöpögő vért mutatja a kivetítő.
A darab vége felé járunk ekkor, a kör bezárul. Közel két órával korábban ugyanerről a pontról indított az előadás itt, a Gyömrői úti lelakott gyártelep hatalmas szerelőcsarnokában. A hodály előtt toporgó közönséget akkor a Doktor fogadta véres fejjel. A nézőközönséget „időkapszulába terelve”, a megtörténtek bemutatása érdekében visszavitte az egész társaságot a múltba.
Tudományos-fantasztikus mű alapján készült Mundruczó Bíró Yvette-tel közös szövegkönyve. A színhely két kamion, a szereplők Kárpátaljáról származó, éppen exportált prostituáltak (Wéber Kata, Kiss Diána Magdolna, Tóth Orsi), a futtató Váradi Annamária (Láng Annamária), János, a sofőr (Derzsi János), a Doktor, a lányokat filmben felhasználni kívánó Varjassy Károly, akinek célja egyébként a bosszú. Varjassy a történelem menetét kívánja megváltoztatni vérparázna apja, a híres EU-képviselő leleplezésével. (Az öreg Varjassy jóval korábban megerőszakolta lányát, az terhes lett, és belehalt a gyerekszülésbe.) Az eseményeket a YouTube videomegosztóra feltett felvételekkel akarja rekonstruálni, szereplői között ott található a megszületett s időközben felnőtt fiú, a rendező Varjassy doktor és az egyik prostituált, aki a forgatás következtében meg is hal. Varjassy alkotói gesztusa Bulgakov regényének Mesterét idézi görbe tükörben. Ő ugyanis művét nem tollal a kezében, hanem teremteni akaró szavával fejezi be. Erre tesz sikertelen kísérletet Varjassy is.
Mundruczó az eredeti sci-fit ókori vallástörténeti groteszkké alakítja. Három pogány isten harcol a világ kezdetekor: a csak kivetítőn látható Ősatya (Gyabronka József) által küldött Doktor, a bosszúra készülő Varjassy Károly és a lányok ura, Váradi Annamária. Varjassy filmjével kezd a világteremtésbe, ennek oltárán hozza meg az ókorból ismert véres áldozatokat. Kudarcot vall: filmjét élővé a győztes Doktor teszi, de ebben szerepel már Varjassy kivégzése is. Az istenek nászát Annamária és Varjassy üli, a koalíciókötésnek ez a sajátos, szakrális változata azonban nem váltja be a hozzá fűzött reményeket. Győz a „jó”, a Doktor, megmenti a termékeny „Földanyát” – ő jelen esetben egy gyereket váró beregszászi prostituált –, majd szisztematikusan leszámol ide-oda bújó ellenfeleivel, a „gonoszokkal”, levitézlett istenekkel. Jelen, múlt, jövő egy időben, archetípusok garmadával: a sci-finek egyébként is alapvonása, hogy a jövőbe vetve ősi mítoszokat elevenít fel, ehhez társul a jelen némileg sűrített, groteszk-ironikus mikrovilága. A győztes isten persze nem boldog. Nyomasztja a címben jelzett teher, a szabad akarat. A színvonalas gárdából kiemelkedik a bosszúálló-monomániás, együgyűnek tűnő, filozofikus Varjassyt alakító Rába Roland és az egyik nézőtársam által valódi sofőrnek titulált, a kamion vezetőjét játszó Derzsi János.
(Nehéz istennek lenni. Rendező: Mundruczó Kornél. Május 27.)
Napi balfék: David, repülni hív a magas ég!