Fények, félelmek és botrányos csatározások

A velencei Giardini Pubbliciben szombaton nyílt meg a kortárs képzőművészet egyik legjelentősebb rendezvénye, az 54. Velencei Biennále. A megnyitón adták át az Arany Oroszlán díjakat – életművéért az amerikai Sturtevant és az osztrák Franz West részesült a rangos elismerésben. A magyar pavilonban csütörtöktől látható Németh Hajnal Összeomlás – Passzív interjú című tárlata.

P. Szabó Ernő
2011. 06. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nehéz lenne arra racionális magyarázatot adni, miért tölt el éppen annyi időt egy-egy mű előtt a látogató a velencei biennále előtt rendezett háromnapos verniszázson, mint amennyit eltölt. Az idő ugyanis mindig kevés, mert alkalomról alkalomra több az esemény. Az idén a rendezvény központi kiállítására például 83 művészt hívott meg a főkurátor, a svájci művészettörténész Bice Curiger, akiknek alkotásai megtöltik a Giardini központi pavilonját és az Arsenale hosszú kötélverő csarnokát, ráadásul még sohasem vett részt annyi ország úgynevezett nemzeti kiállítással a biennálén, mint most, és kollaterális, azaz kísérő rendezvényből sem szerveztek annyit, mint az idén. A biennále már régen túlcsordult a Giardini és az Arsenale falain és elöntötte a várost, amelynek múzeumai is igyekeznek éppen a megnyitóra időzíteni látványos rendezvényeiket, úgyhogy nem három nap, de egy hét sem lenne elég, hogy minden arra érdemeset megtekintsünk.
A dánok többtucatnyi művész bevonásával készült kiállítása a hatalomról és az elnyomásról szól, nagyon látványosan, provokatívan, nem engedi el a látogatót, miközben vannak olyan neves alkotók, nem kevesen például a központi kiállításon, akiknek munkáira legfeljebb egy-egy pillantást vetünk és megyünk tovább. A főkurátor ebben az évben a központi kiállításnak az Illuminazioni címet adta, amelynek nyelvtanilag ugyan csak egyféle pontos olvasata van, a megvilágítások, de többféleképpen értelmezhető, például a fény és a nemzetek (illumi-nazioni) összefüggésében is. Mindenesetre úgy tűnik, nem elsősorban a biennále – három, múzeumból a Giardiniba hozott Tintoretto-festménnyel is megerősített – központi kiállítása, hanem több nemzeti pavilon produkciója szolgáltat fontos adalékokat a kortárs művészet legfontosabb kérdéseinek megközelítéséhez.
Például a román pavilon, amelyben a megnyitó előtt kisebb botrány történt, lévén, hogy a kurátor és két alkotó nézeteltérése után utóbbiak graffitifelületként használták a már kész kiállítás falait és nagy betűkkel felírták: nem a művész van a kurátorért, hanem a kurátor a művészért. A házigazdák pavilonja is hangos csatározások kiváltója lett, mert a kurátor Vittorio Sgarbi igencsak provokáló kiállítást rendezett: kétszázötven olasz értelmiségit kért fel, hogy egy-egy olasz művészt javasoljon a tárlatra, és a javasolt műveket – közöttük igen sok rendkívül gyenge, gyakran egyenesen giccsgyanús alkotást – ki is állított a pavilonban, mondván: ez van, ilyen valójában a mi művészetünk összképe. Ugyancsak erősen provokálóra sikeredett a svájci és a német pavilon. Előbbiben Thomas Hirschhorn Az ellenállás kristálya című installációját mutatják be a világot elözönlő fizikai és szellemi erőszak ellen tiltakozva, utóbbiban Christoph Schlingensief alkotását, amely az Idegenektől való aggódásom temploma címet viseli, s amely a valóban templomtérként kialakított pavilonban korábbi filmek, fotók felhasználásával a fluxusmozgalom időszakát, a hatvanas évek elejét idézi fel. A műnek különösen drámai felhangot ad, hogy a művész néhány hónappal ezelőtt elhunyt, már a gyógyíthatatlan betegség tudatában készítette el alkotását. Hasonlóan drámai az egyiptomi pavilonban futó képsorok hatása, ezek alkotója, Ahmed Basiony, az ország egyik legismertebb, a diktatúra ellen határozottan fellépő művésze ugyanis ez év januárjában halt meg, a pavilonban egymás mellett vetítik tavalyi, Harmincnapos futás a térben című performanszáról készült felvételeket és a januári, diktatúra elleni megmozdulásokat ábrázoló képsorokat. A szomszédos pavilon, a lengyel pályázhatna talán a legerősebb nemzeti pavilonnak járó Arany Oroszlán díjra, paradox módon három olyan filmmel, amelyeket nem lengyel, hanem izraeli művésznő, Yael Bartana készített a lengyelek és a zsidók kapcsolatáról, az elűzöttek és elpusztítottak utódainak lehetséges visszatéréséről – nos, a lengyel pavilon előtt is hosszú sorok kígyóztak, várva a bebocsátást. A jelen és a múlt, az erőszak és a megbékélés, a diktatúra elleni tiltakozás nemcsak a biennále hivatalos kiállításainak állandó témája, illetve mozgatója, hiszen például az Arsenaléban lévő kínai nemzeti pavilon mellett külön kiállítóteret kapnak a távol-keleti ország ellenzéki művészei, köztük az áprilisban őrizetbe vett Aj Vej-vej is.
A magyar művészetet képviselő mű, a Berlinben élő Németh Hajnal Összeomlás – Passzív interjú című multimediális installációja határozottan artisztikus, minden részletében kidolgozott alkotás, illik a fény, a megvilágítás gondolatához, hiszen a Maróti Géza által tervezett, 1909-ben elkészült szecessziós pavilon egyik termében egy vörös fénnyel megvilágított roncsautó látható. Mindegyik teremben zene szól, egy tizenkét felvonásos kísérleti opera zenéje, amelynek librettóját azoknak a passzív interjúknak a szövege alapján írta az alkotó, amelyeket balesetet szenvedett emberekkel készített. Az operáról készült filmet is vetítik a pavilonban, s láthatók sejtelmes szép lila fénnyel megvilágított kottaállványok és hátulról fotózott, nyilván a balesetet szenvedett beszélgetőtársakat szimbolizáló, illetve a „mindegyikünk átélheti ezt a drámát” gondolatot sugalló emberi fejek is. Hiába azonban a fény, a megvilágosodás elmarad, a részekből valahogy nem áll össze az egész, talán mert az opera egészen valószerűtlennek, kimódoltnak tűnik. Ha nem éppen a magyar alkotásról lenne szó, talán már egy-két perc után kimegyek a teremből. Így azonban maradtam, míg csak az esti zárás miatt fel nem állítottak a padról. Közben azon is gondolkodtam, hogy talán újra bennem van a hiba. Hiszen, mint ismeretes, négy évvel ezelőtt Andreas Fogarasi Bécsben élő magyar származású képzőművész Kultur und Freizeit című alkotásával nyerte el először az Arany Oroszlán elismerést a magyar pavilon a biennále történetében – és azt a művet is igencsak fanyalogva néztük.
(Velencei biennále, november 27-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.