Horrorműszak az interneten

Nappal a bányában szenet, éjjel a számítógép előtt „aranyat” bányásztatnak a politikai foglyokkal Kínában – állította egy, a brit The Guardian napilapnak nyilatkozó egykori rab. Az egyes internetes játékokban kitermelt nemesfémet ugyanis valódi pénzért el lehet adni a lustább nyugati játékosoknak, akik inkább fizetnek, semmint maguk állítanák elő a videojátékhoz szükséges virtuális aranyat.

Balogh Roland
2011. 06. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Napi 750-1000 dollárért bányásztatnak éjjel internetes játékokban aranyat mintegy háromszáz politikai fogollyal az északkelet-kínai Csihszi táborban az őrök, miután a rabok a létesítményhez tartozó szénbányában már lehúzták a kijelölt műszakjukat – derült ki a The Guardian egy minapi interjújából. Erről egy Liu Dali álnéven nyilatkozó egykori fogoly beszélt a brit lapnak. A kérdés azután merült fel, hogy az internetes hálózatokon játszott nagy sikerű programokban 80 százalékban kínaiak vezetik az aranybányászásnak nevezett, a játékhoz szükséges virtuális pontgyűjtést. Mint Liu elmesélte, ennek az az oka, hogy a lustább nyugati játékosok rájöttek, könnyebb nekik inkább megvenni egy-egy felhasználótól ezt, mintha maguk kitermelnék.
A jól jövedelmező üzletre a kínai fegyintézményekben dolgozó őrök is rájöttek, ezért Liu Dali beszámolója szerint az őt őrző létesítmény smasszerei a napi fizikai munkájuk után számítógép elé ültették a rabokat, és egy újabb, immár virtuális műszakra kényszerítették őket. Az 54 éves, egykor szintén fegyőrként dolgozó férfi elmondása szerint a szénbányában történő munka után 12 órás újabb „műszakra” egy számítógép elé ültették, amelyen a népszerű World of Warcraft nevű fantasyjátékban kellett aranyat bányászniuk virtuális karakterével. A kitalált világban kitermelt aranyból – amely egy-egy szereplő fejlődéséhez szükséges, valamint azzal lehet új felszerelést vásárolni a játékban – származó jövedelemből a rabok egy huncut fillért sem láttak.
Külön kellemetlenséget okozott, hogy a fegyőrök kikötötték, minden rabnak el kell érnie egy bizonyos kvótát minden egyes műszakban. Liu szerint ha ez nem történt meg, akkor fizikai megaláztatásoknak tették ki az illetőt. Volt olyan fogoly, aki gyakorlatilag a monitor mellett esett össze, az ő székét azonnal egy új rabnak kellett átvennie.
A kínai internetközpont adatai szerint 2008-ban mintegy 1,4 milliárd eurós forgalmat bonyolítottak le az ázsiai országban ilyen virtuális pontok eladásával. A kínai hatóságok egyébként büntetik az internetes játékokban történő lopásokat is, idén áprilisban is ezért ítéltek pénzbüntetésre egy játékost. Noha konkrét statisztikák nem ismertek, egyes becslések szerint közel százezer olyan játékos lehet, akit ilyen pontgyűjtésre, virtuális bányászatra kényszerítenek Kínában. A központi kormány ugyan 2009-ben szabályozta a világhálón nagy sikerrel futó játékokban megszerzett javak valós kereskedelmi forgalmát, a The Guardiannek nyilatkozó volt fogoly úgy véli, a büntetés-végrehajtó intézetekben az őrök még mindig kihasználják a foglyokat.
A férfit egyébként 2004-ben ítélték el Kínában, és három évet ült egy, a lakóhelye kormányzati tisztségviselőinek korrupciós ügyeit firtató beadványa miatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.