Igényesség és küldetés

A berlini székhelyű Intoxicated Demons Galéria alapítója, Marco és Raiko Schwalbe hívta életre a Stroke Art Fair elnevezésű kortárs művészeti vásárt, hogy képet adjon, mi is zajlik a nemzetközi street art (jobb magyar megfelelő híján köztéri művészet) területén. A mostani müncheni art fairen első ízben a pesti Art Moments by Hybridart képviseletében magyar művészek is bemutatkozhattak. A hazaiak nemzetközi mércével mérve is megállják a helyüket.

Makrai Sonja
2011. 06. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nehéz egyértelműen megfogalmazni, milyen műfajokat is foglal magában a street art. Le kell szögezni: a street art alkotók távol állnak attól az indokolatlanul és öncélúan firkáló, valójában romboló közegtől, akik miatt a street artosok eleve hátránnyal indulnak. A street art magába foglalja a hagyományos szabadkezes festékfújást, a stencil- vagy sablonfújást, a matricaragasztást, az utcai plakátragasztást, az utcaszínházat, valamint video- és köztéri installációkat. Ezek a művészek a városi léthez kapcsolódó témákat dolgoznak fel, az utcai, urbánus létre reflektálnak, elhatárolódnak a vandalizmustól, és nem törekednek intézményesülésre.
Persze azáltal, hogy egy nem hagyományos alkotói felület, hanem az utcai tér textúráját felhasználva alkotnak, a szembenállás, a lázadás, a különbözni akarás határozza meg művészi ars poeticájukat. Bár a magyar szcéna még gyerekcipőben jár, tehetséges fiatalból van bőven, akiknek nagy része tisztességes munkával, alkalmazott grafikusként keresi a kenyerét. Igényesség, kidolgozottság, koncepciózusság jellemzi a munkájukat, amelyről a Hybridart standján is megbizonyosodhatott a nemzetközi nagyközönség. A standon a tavalyi és idei Art Momentsen szereplő alkotásokból mutattak be egy street art válogatást – Breakone, Fat Heat, Farkas Kata, Miss KK, Szurcsik Erika, Weiler Péter, Nagy Áron, Gagay Gergely, Mister Zero képei sok érdeklődőt vonzottak. A vásáron, ahol igencsak megkérték a kiállított munkák árát, leginkább helyiektől vettek az elhivatottak, de az mindenesetre sikerként könyvelhető el, hogy a magyar standon is vásároltak apróbb tételeket.
A tavaszi Stroke Art Fair igazi reprezentatív kínálatot tudott felmutatni abból, mi is történik ezen a téren mostanában. Egyéni művészek, galériák, alkotóközösségek állíthattak ki – Chilétől kezdve Angliáig számos ország képviseltette magát. Bár az élő show-nak, a szabadtéri festékfújásoknak az időjárás nem kedvezett, de a belső részen felállított standokon így is akadt látnivaló bőven. A müncheni expón megrendezett vásár jó lehetőséget adott a megismerkedésre, az inspirálódásra, arra, hogy a művészek nemzetközi kontextusba ágyazva más szemszögből láthassák saját munkájukat.
Az egyértelműen kijelenthető: a street artosoknak komoly küldetéstudatuk van. Állandó, figyelemre méltó diskurzust folytatnak a politikai hatalommal, professzionális művészi teljesítményre törekszenek. Szembeszállnak a vizuális környezetszennyezéssel, mert valljuk be, nemcsak az öncélú graffitizés, de a stílustalan, giccsbe hajló, primitív plakátok is lényegesen rombolják (sőt!) a városképeket.
(Stroke Art Fair, München, 2011.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.