Iránytű és térkép kell az előrehaladáshoz

Pénzügyi kényszerhelyzetet örökölt a kormány, és az euróövezet egyes államainak adósságválsága miatt az idei esztendő is a napi túlélésről szól – nyilatkozta lapunknak Csaba László akadémikus, aki szerint ebben a helyzetben még korai lenne belevágni a nagy átalakításokba.

Szabó Anna
2011. 06. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány első éve legnagyobb tranzakciós ügyletének számító Mol-részvénypakett visszavásárlása ön szerint bombaüzlet vagy időszerűtlen lépés volt?
– Nem szokványos tőzsdei üzletről van szó, melyben nagypolitikai és stratégiai megfontolások domináltak. Piaci szempontból magasabb áron vettük vissza, mint amennyiért eladtuk, ám ha a tartósan magas olajárak stratégiai jelentőségét vesszük figyelembe, akkor középtávon megérheti, de ezt csak öt-tíz év múlva fogjuk megtudni. Ha nagypolitikai döntésként értelmezzük, akkor a tranzakciónak három eleme van: az orosz tulajdonszerzés és szavazati jog megakadályozása, ezzel kivettek egy tüskét a magyar–orosz kapcsolatokból. Másrészt a kormány mindig fontosnak tartotta az energiaszektort és annak az árképzését, a vétel ebből a szempontból érthető. A harmadik elem a privatizáció lezárása és az állami tulajdonszerzés fontossága, amit Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter már eddig többször is hangsúlyozott. A vétel az államadósságot növeli, ám a költségvetési hiányt nem, márpedig a piacok inkább ez utóbbira figyelnek. Az államadósság-plafon alkotmányban rögzítésébe és a konvergenciaprogramban foglalt államadósság-csökkentésbe mindenesetre nemigen illeszkedik bele.
– Ön az utóbbi időben számtalan kritikát fogalmazott meg a kormány eddigi gazdaságpolitikájáról, arra is többször figyelmeztetett, hogy most a legelső szempont a nemzetgazdaság egyensúlyának megőrzése, amely minden mást maga alá rendel. Sikerül ezt a célt teljesíteni?
– A magyar állampapírokat lejegyezték, a forint árfolyama stabilizálódott, valamint az állampapírok kamatszintje is mérséklődött, emellett a durva kisiklásokat is meg lehetett előzni. Senki nem vonhatja kétségbe, hogy 2010-ben pénzügyi kényszerhelyzet volt, idén pedig az a feladat, hogy ne kerüljünk egy csoportba az adósságválságba sodródott három európai állammal. A kormány megalakulása óta a görög, az ír és a portugál válság mindent felülír, és a kialakult kényszerhelyzetben az ország finanszírozhatóságát kell biztosítani. Most a válságkezelés és a stabilitás a legsürgősebb feladat, vagyis a napi túlélést kell biztosítani. Az egyik hétről a másik hétre való evickélés egész Európára jellemző, így minket sem kerülhet el. Ebben a helyzetben az igazán nagy ívű, távlatos reformok elindításának az esélye csekély. Amikor a túlélés a tét, akkor a rövid távú szemlélet mozgatja a piacokat, ez azonban nem jelenti azt, hogy ne kellene következetesen dolgozni a nagyszabású átalakításokon, mert vélhetően 2013-ra elmúlik a fejetlenség és addigra kész tervekkel kell előállnunk. Mindez időt vesz igénybe, mert egy közoktatási vagy egy egészségügyi reformon nem egy ötfős bizottság dolgozik valahol a József nádor téren elzárva, hanem széles körű egyeztetéseket jelent. Nem értek egyet azokkal, akik szerint a kormány késlekedik és lassú. Pont fordítva gondolom: néha át is esnek a ló másik oldalára, lehetnének egy kicsit megfontoltabbak az egyéni képviselői indítványokkal, akkor talán kevesebbet kellene módosítani a törvényeket.
– A Széll Kálmán-tervben szereplő pénzügyi szigorításokkal és a szociális támogatások korlátozásával kapcsolatos intézkedések közül melyeket tartja szükségesnek, illetve elkerülhetőnek?
– Azt, hogy a szociális kiadásokhoz hozzá kell nyúlni, az összes nemzetközi szervezet, a jegybank, illetve a számvevőszék is 2004 óta folyamatosan hangsúlyozza. Ezekre többet költeni nem lehet. A mérték a fontos, vagyis az, hogy menynyi idő alatt és milyen kiegészítő intézkedésekkel együtt vonnak el forrásokat. Jó példa erre, hogy a rendvédelmiek egy olyan országban tüntetnek, ahol a közbiztonság rossz és az intézkedések jelentős része társadalmi érdekeket sért. Ha tehát úgy gondoljuk, hogy a szolgálatukra az elkövetkezendő néhány évben a szokásosnál is nagyobb szükség lesz, akkor nem biztos, hogy rajtuk kell kezdeni a takarékoskodást. Vannak még máshol is tartalékok a közigazgatásban, az állami vállalatoknál vagy az adósságszolgálatnál. A pénzügyi szigorítás legfontosabb kérdése, hogy az adott terület működőképességét növeli-e, annak révén a működőképességet megalapozza-e. Az éljünk inkább munkából mint segélyből elvvel nyilván nem lehet vitatkozni, azt azonban figyelembe kell venni, hogy csökken a munkahelyek száma, és az általános iskolákból jelentős részben képzetlen, illetve motiválatlan emberek kerülnek ki. A közmunkaprogramokat ráadásul azoknak szánják, akik nehezen bírhatók rá a rendszeres munkára. Ehhez képest a felsőoktatás átalakításával van elfoglalva a kormány, amin kétségkívül sokat lehetne javítani, de az állástalanok széles rétegei nem az egyetemi végzettségűek közül kerülnek ki. Azt is tudomásul kell venni, hogy az eddig segélyezettek előbb-utóbb úgyis a közös kasszából fognak részesülni, igaz, más jogcímeken, mert valamilyen módon mégis a közösségnek kell eltartania azokat, akik például tíz éve nem dolgoztak. Félő, hogy sok területen nem hozhat semmit az átszervezés, főként a működőképesség terén. A megszorítások pedig eddig sem jelentettek kiutat, ebbe a zsákutcába nem érdemes bemenni.
– Korábban azt nyilatkozta, hogy az embereknek fogalmuk sincs, kiket lehet ma Magyarországon munkára bírni. Lesz elég közmunkaprogram és hadra fogható munkaerő?
– Mindkettőben kételkedem. A megelőző húsz évben létrejött társadalmi kompromisszumon nehéz lesz változtatni. A rendszerváltáskori békés átmenet ára többek között az volt, hogy az addig dolgozó lakosság jelentős része eltűnt a munkaerőpiacról, és vagy nyugdíjba menekült, vagy kikerült a rendszerből. Ezt valamiképpen a köznek kellett eddig is finanszírozni, miközben a feketegazdaság ellen pusztán a szabályozás módosításával kevés hatékonysággal lehet fellépni. A társadalom alsó 30 százalékának nehezen lehet majd állásajánlatot tenni a jelenlegi bérszínvonal mellett. Összefoglalva: mind a kereslet, mind a kínálat oldaláról súlyos korlátokat látok az előtt, hogy a közfoglalkoztatás százezres nagyságrendben, tartósan munkát tudna biztosítani. A munkahelyeket a magánszférától kellene inkább remélni.
– Nemrég úgy fogalmazott, hogy négy év elveszhet a magyar gazdaságpolitika számára. Mit értett ezalatt?
– Benne van a pakliban, hogy ebben a kormányzati ciklusban sem történhet meg az a jelentős áttörés, amelyre a magyar társadalom 2002 óta vár. Csodát tenni nem lehet egy év alatt, de ha az infláció, a jövedelmek állami újraelosztásának csökkentése és az államadósság leépítése ügyében sikerül előrelépnünk, akkor lendületet vehetünk. Bár a kormányt eddig lekötötték a nemzetközi pénzügyi viharok és az elmúlt nyolc év bűnei, illetve bűnügyei, mégsem vinne előre, ha működési modellé válna a rögtönzések politikája. Közel egy évtized alatt felhalmozódott strukturális problémahalmazt csak megegyezéssel lehet megoldani. Most iránytű és térkép kell az előrehaladáshoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.