Lépéshátrányban a hazai földvédelem

Tanka Endre
2011. 06. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tudomány civilizációs pusztulásunk egyik előrevetülő, tragikus alaptényének tartja, hogy az élet újratermeléséhez szükséges termőföld 2050-ig előbb fogyhat el, mint az ősmaradványi energiaforrások, a szén, a kőolaj és a földgáz. (A világon az egy főre jutó termőterület 1950–2000 közt 2300 négyzetméterről 1100 négyzetméterre csökkent, a népszaporodás és a talajpusztítás miatt az újabb ötven évben ez, várhatóan, közel a felére, 600 négyzetméterre szűkül.)
Hazánk élen jár az esztelen földpazarlásban. Az államszocializmus már 1968-ig Svájc területét kitevő földalapot fordított a „vas és acél országa” kényszerképzetének kudarcos kísérletére. 1990 és 2005 közt a termőterület újabb tíz százaléka lett áldozata a nem élelmezési célú tőkeberuházások földigényének.
Ma már földpolitikai közhely: a föld- és édesvízkészlet közösségi birtoklása, ezzel az élelmezésbiztonság fenntartása bármely nép számára a túlélés, az etnikai megmaradás létfeltétele. A kormány tízéves vidékstratégiája ezt a felismerést érvényesíti, amikor a földvédelem fő feladataként rögzíti: „a termőföld- és a talajvédelem érdekében megfelelő szabályozással korlátozzuk a zöldmezős beruházással terjeszkedő ipari parkokat és a lakópark célú beruházásokat”.
Az önkormányzati tulajdon kulcsszerepe
Van egy – jogállaminak álcázott, hamis – önvédelmi eszköztár és a közérdeken átgázoló, csak a tőkehasznosulást szolgáló gyakorlat, amit egyszerre véd a jog és az informális, hatalmi erőfölény. A jogi látszat szerint a külföldi jogi személy (még ha tőkeberuházó is) termőföldtulajdont nem szerezhet nálunk, mert ezt kizárja a földtörvény, az OECD-egyezmény és a csatlakozási szerződésben a javunkra kikötött átmeneti mentesség – a szerzési tilalom fenntartása –, amit az Európai Bizottság 2014. május 1-jéig meghosszabbított. Csakhogy a korlátlan tőkeszabadságot ez nem gátolja abban, hogy termőföldjeinket – az általa meghatározott célra és kijelölt helyen, bármely térmértékben, jóval a piaci földár alatt – a külföldi jogi személy tulajdonába adja.
Az ország tőkevonzó képességét legfőbb parancsként teljesítő jogtechnika ezt az önkormányzati földtulajdon segítségével biztosítja. Az ügylet egyszerű. A külterületi földet az önkormányzat a magántulajdonosoktól megveszi, majd a képviselő-testület rendelete azt belterületbe vonja, és megváltoztatja a mezőgazdasági rendeltetését. Ezzel a – külföldi beruházóra nézve – forgalomképtelen termőföld jogi minősége korlátlanul forgalomképes ingatlanná változik, amelyre a tulajdonszerzést – a nemzeti elbánás mércéje szerint – bármely jogalany (bel- és külföldi, természetes és szervezeti személy) részére biztosítanunk kell. Így az önkormányzati ingatlantulajdon már „jogszerűen” a beruházó cégre ruházható, és senkitől sem kérhető számon a törvényes szerzési tilalmak megkerülése, amit épp az állam intézményesített. (A kiemelt beruházás minősítés nemcsak zöld jelzés a külföldi földtulajdonszerzéshez, hanem az olajozott gépezet és a gyorsított eljárás garanciája is.) A példák vég nélkül sorolhatók. (Csak a kirívókra lásd a Hankook gumigyár, a kecskeméti Mercedes, újabban a győri Audi cég – utóbbinál az értékes természetvédelmi területre is kiterjedő – földtulajdonszerzését.)
Reális-e a vidékstratégia idézett célkitűzése ilyen beruházáspolitikánál, amely még formálisan is kizárja a termőföldvédelem elemi, közérdekű igényét? Ez kettős csapás a hazai földalapra: az állam a földtulajdonnal nemcsak elsajátítási monopóliumot ad az idegen tőkének, hanem a társadalmat megfosztja az élelmezésforrás létalapjától. Ne feledjük: nem egyedi jelenségről van szó, mert a húsz éve kivéreztetett, csődközelbe került önkormányzatok országszerte nemcsak a termőföld külföldi beruházóknak átjátszására, hanem az ingatlanvagyonuk feláldozására is kényszerülnek. Talán végzet ez, amin a „gazdasági szabadságharcot” vállaló polgári kormány hosszabb távon sem változtathat?
Alkotmányos megoldás
Az új alaptörvény az állami tulajdon mellett az önkormányzat tulajdonát is nemzeti vagyonná minősíti, amelynek a szabályozása sarkalatos törvényre tartozik. Ezzel összhangban, az önkormányzat földtörvény (6. §) szerinti földtulajdon-szerzési képességét – közérdekből, hogy az a valós rendeltetését, a helyi közösség közcélú földellátását szolgálja – korlátozni kellene. Eszerint az önkormányzat a jövőben csak lekötött célvagyonként szerezhetne termőföldtulajdont, ami a – törvényes elidegenítési tilalommal terhelt, forgalomképtelen – törzsvagyonába kerül. Ennek a tulajdonát senki nem szerezheti meg, használata pedig kizárólag helyi közcélokat szolgálhat. Az önkormányzat meglévő földtulajdonát pedig ilyen törzsvagyonná kell minősíteni.
Ha az önkormányzati tulajdonnál a nemzeti vagyon minőség több mint politikai jelszó, úgy ideje, hogy a jog az önkormányzatok további gazdasági ellehetetlenülését az ingatlanvagyonuk biztonságának a szavatolásával is meggátolja. Az önkormányzati földtulajdon csak így szolgálhatja a közjót, a települési közösség szociális vagy egyéb célú, kivételes termőföldellátását, egyben a termőföld védelmét. Ezek a földigények (például helyi földhasználati társulások nem etnikai alapú, szociális földjuttatása) földhasználati jogcímen is (kedvezményes haszonbérlet, ingyenes és örökölhető földhasználat stb.) biztonságos birtoklást adhatnak a jogosultaknak, így semmi nem indokolja az önkormányzati tulajdonnak a földhasználóra átruházását. A lekötött célvagyonként való tulajdonszerzés és az ahhoz fűződő törvényes elidegenítési tilalom nem csorbítja az önkormányzat szerzett jogát, ellenkezőleg, annak az eredeti rendeltetését állítja helyre: garantálja a megszerzett önkormányzati földvagyonnak a települési közösségtől való elidegeníthetetlen minőségét és a termőföldnek kizárólag a helyi közcélokra való felhasználását.
Mindez a hazai földvédelem kérdéskörének csak egyik eleme, aminek a közérdekű kezelése sem változtathat önmagában az egész intézményrendszer mai szétesésén. A hatályos földvédelmi törvény ugyanis alávetett a tőkeberuházó elsajátítási magánérdekének, nyereségigényének, ami miatt a földspekulációt és a termőföld élelmezési célú hasznosításának a felszámolását szolgálja. Bár a szakmai igényeket itt nem jelezhetem, látni kell, hogy a termőföld valós (mennyiségi és minőségi) védelme azonnali paradigmaváltást követel. Ennek három alapelvre kellene épülnie. Elsőként a föld kül- és belterületi fekvéséről, továbbá a művelésből kivonásról szóló közhatalmi döntéseket el kell vonni mind a települési önkormányzatok, mind a földhivatalok hatásköréből. A közigazgatási hatósági rendelkezést e tárgyban egy központi államigazgatási szervre célszerű telepíteni. Másodszor, közgazdasági és jogi szabályozórendszert kell kimunkálni, amely – főszabályként és hatékony szankciókkal – megtiltja a termőföld végleges kivonását a művelésből, és e tilalmat a földvédelmi gyakorlat szigorával érvényesíti. A föld végleges kivonására a művelésből csak szűk kivételként, kizárólag közérdekből kerülhetne sor. A mai magánérdekek – például zöldmezős beruházás, ipari park, gyárépítés, lakópark stb. – semmilyen jogi trükkel nem sorolhatók a közérdekű földkivonás körébe, így közhatalmi szigorral el kellene utasítani termőföldigényeiket.
Végül a földvédelmi járulék és a bírságolás mértékét úgy kellene meghatározni, hogy – az engedélyezhető, illetve a szankcionált földkivonásnál egyaránt – a költségérzékenység eszközével visszatartsa a beruházót a földnek a termelésből nem indokolt kivonásától. Ha ugyanis a tőke nemcsak a valós földpiaci árnak, hanem annak a társadalmi kárnak a megfizetésére is kényszerülne, ami a termőföld élelmiszer-termelési funkciójának a megsemmisülésével áll elő, úgy a spekulatív tőke menekülne a profitját elvonó befektetés elől.
Abban bízhatunk, hogy a nemzeti megmaradásunkat szolgáló vidékstratégia széles körű társadalmi támogatásra talál, s ez kellő erőt ad a politikai döntéshozóknak a mai beruházáspolitika megváltoztatására és a földvédelem megteremtésére.

A szerző az MTA doktora, nyugalmazott egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.