Magyar luxuscsokoládé akár hatvanmillió variációban

Egy tökéletes ízvilágú csokoládé megvalósítása – ez volt Mészáros Gábor elsődleges célja, amikor életre hívta a csúcsminőségű alapanyagokból egyedi igényeket kielégítő csokoládémanufaktúrát. Az alig egy éve megalakult chocoMe sikertörténete igazolja: lehet és érdemes nagyot álmodni. Az innovációs elismeréssel is kitüntetett cég Franciaország után most a szomszédos Ausztria és a távoli Ausztrália meghódítására készül.

Vass-Gabay Dorka
2011. 06. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csokoládégyár Angyalföld egyik bérházának földszintjén. Hihetetlenül hangzik, de igaz. Itt készülnek a kiváló minőségű kakaóbab-alapanyagú, izgalmasabbnál izgalmasabb fűszerekkel, liofilizált, azaz különleges természetes eljárással tartósított gyümölcsökkel, olajos magvakkal ízesített és ékesített csokitáblák. A parányi üzemben dolgozók saját kezűleg állítják elő a finomságokat, minden tábla csokoládé elkészítésénél különös figyelmet fordítva arra, hogy ne csak különleges ízvilágot, de esztétikai élményt is nyújtsanak.
Az alig húsz négyzetméteres helyiségbe lépve Mészáros Gábor a háromféle csokoládét kavaró gépekhez vezet. – A gyártásnál három különböző alapanyagot használunk, amelyeket a belga Callebaut-tól, a világ legnagyobb prémiumcsokoládé-gyártó vállalatától vásárolunk – mondja. A pasztillák egy megfelelő hőmérsékletre temperált, hatalmas edénybe kerülnek, ahol szinte a nap 24 órájában egy szerkezet keveri azokat. Ez elengedhetetlen a megfelelő állag eléréséhez. – Amikor a massza kész, formákba folyatjuk, és a megrendelő által választott feltétekkel megszórjuk. Mészáros Gábor egy hosszú gránitlaphoz kalauzol, itt található a csaknem nyolcvan különböző, jórészt Olaszországból, Franciaországból és Németországból importált alapanyag. Mint mondja, a tökéletes minőség és az esztétikai külső együtt jár, ezért arra törekednek, hogy a csokoládétáblán ne legyen olyan négyzetcentiméter, amely nincs lefedve valamely feltéttel. A kiegészítők bemutatása igazi gasztronómiai élvezet, az ehető virágszirmok, mint az ibolya, a rózsa vagy a jázmin, ízbombaként hatnak, ezt csak fokozza a liofilizált meggy vagy málna. – Ezek a gyümölcsök speciális módon készülnek, hirtelen lefagyasztják őket mínusz 20–30 fokra, majd vákuum előidézésével csökkentik a nyomást, kiszakítják a vízmolekulákat a jégkristályokból, így nincs bennük nedvesség, s egészen más az ízük, mint az aszalt változatnak – emeli ki a cég vezetője. Ezenkívül vörösboros tengeri só, a világ legjobbjának számító brontei pisztácia, öt különböző csili, az igazán nagyravágyóknak pedig valódi, 23 karátos ehető arany is díszítheti a csokoládét. – Minden táblára legfeljebb öt összetevőt helyezünk, a 78 termékkel a lehetséges variációk száma elérheti a 60 milliót – mondja büszkén.
A csokoládé nem pusztán élvezetes édesség, a chocoMe borok, sőt pálinkák kísérőjeként is ajánlja. – Cabernet sauvignon, cabernet franc, rizling, egri bikavér, tokaji aszúk és pálinkák mellé is készítünk olyan édességeket, amelyek a nemes italok jellegzetes ízvilágát hordozzák magukban. Egy sommelier barátomat hívtam ehhez segítségül. Egy szombati napon, kellemesen átborozgatva a délutánt, fahéjat, kakaóbabot, meggyet és vörös áfonyát álmodtunk meg a merlot-hoz, kókuszt, mandulát, jázmint fehércsoki-ágyon az aszúhoz. A legutóbbi pálinkafesztiválon kóstolókkal vártuk az érdeklődőket, két cent pálinka mellé kis darab csokit adtunk. Kígyózó sorban álltak az emberek – mondja elégedetten.
Miután a számban tomboló ízkavalkád alábbhagyott, s visszazuhantam a valóságba, adódott a kérdés, mi késztet valakit ma Magyarországon arra, hogy csokoládémanufaktúrát hozzon létre? Mészáros Gábor mosolyogva meséli: a válság őt is „az utcára tette”, azelőtt marketingesként dolgozott egy sörforgalmazó cégnél. – Miután sehol nem találtam munkát, valamit ki kellett találnom. A gasztronómia mindig is közel állt hozzám, a szüleimnek kis delikateszboltjuk volt, ahol az akkori kínálathoz képest különlegesebb csokikat is árultak, így ez egy megszállottság, amely gyermekkoromig nyúlik vissza. Szóval, arra gondoltam, egy csokoládéüzem viszonylag kis tőkével megvalósítható, s van is rá igény. Így született meg a chocoMe kézműves csokoládé. A tökéletes siker eléréséhez beiratkoztam a világ legnívósabb csokoládégyártójának, a belga Callebaut-nak az akadémiájára, ahol a legnagyobb szaktekintélyektől tanulhattam el a tökéletes csokoládé elkészítésének fortélyait – derül ki.
A cég sikertörténete mesébe illő. 2010 júniusában, mindössze egy éve indult a vállalkozás 10 hónapos előkészület után. Ma már naponta csaknem ezer tábla csokoládét készítenek, karácsonykor ennek sokszorosa volt a megrendelések száma. Borszaküzletek, csokoládéboltok mellett ajándék- és virágüzletekben, csaknem 80 helyen kapható a különlegesség. – A francia Cote d’Azurön is hihetetlen sikere volt a terméknek, most a szomszédos Ausztriát szeretnénk meghódítani, de hamarosan Ausztráliában is lesz egy franchise üzemünk, egy ott élő magyar házaspár vezetné a boltot. A cél persze az, hogy egész Európában ismertek legyünk. Különböző vásárokon még ebben az évben bemutatkozunk Angliában, Monte-Carlóban és Olaszországban is, de a sikerhez vezető út hosszú.
A chocoMe az idei Innovációs Nagydíj részeként okleveles elismerést kapott. Ez nem az egyetlen díj, hiszen a marketingszakmában ismert Arany Penge díjat is magáénak tudhatja a cég. – Egyedülálló szolgáltatással rukkoltunk elő, eszerint a csokoládéval üzenetet is lehet küldeni. Az egyik közösségi portálon minden feltéthez hozzárendeltünk egy szót. A vásárló az üzenetének megfelelően kiválaszthatja a feltéteket, amelyek szimbólumát feltüntetjük az ajándék csokoládé hátoldalán. Az ajándékozott az internetes oldalon mint egy kódolt üzenetet megfejtheti – fogalmaz a fiatalember, aki saját bevallása szerint állandóan azon töri a fejét, mivel lehetne még színesebbé tenni a kínálatot, s szerencsére eddig mindig akadt új ötlet. Mészáros Gábor szerint a siker titka a tökéletesség igényében rejlik, mind az előállított termék, mint a csomagolás területén, aminek méltónak kell lennie az édességhez. – Lehettem volna kicsinyes, és választhattam volna a kandírozott gyümölcsöt a liofilizált helyett, de átlagtermékkel nem lehet kitörni. Maximális minőséget álmodtam meg, különbözni akartam másoktól, hogy a mi csokoládénk mindenben jobb legyen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.