Még nincs sötétség

Kedden töltötte be a hetvenet Bob Dylan, az elmúlt ötven év egyik legnagyobb hatású előadója, az egykori ellenkultúra kegyeltje, aki mára újra magányos útját járja, három akkorddal – az igazság körül.

Rajcsányi Gellért
2011. 06. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Számosan próbálták az elmúlt évtizedekben megalkotni a nagy amerikai zenét, a hagyományos újvilági zenei műfajok fúzióját – talán Bob Dylan jutott hozzá a legközelebb. Hacsak nem ő maga a nagy amerikai zene, minden emelkedettségével és útkeresésével, igazságvágyával és ellentmondásával együttvéve.
Dylan Robert Allen Zimmermannként született a préri kapujában, a minnesotai Duluth városkában, hagyományokhoz szigorúan ragaszkodó zsidó családban. Hamar túl is nőtt a kereteken. A rádió aranykorában épp tizenéves volt: a távoli amerikai tájakról érkező hanghullámokon beszűrődő blues, folk és rock and roll indította el, s többet vissza sem fordult. Nem is a rock, inkább az amerikai népi zene fogta meg.
„A rock and roll nem volt komoly, nem reflektált a valós életre. Éreztem, hogy a folkzene komolyabb dolog. A dalok bánattal, szomorúsággal, örömmel, a természetfelettiben való hittel, mélyebb érzelmekkel voltak telítve” – mondta egyszer. És a kisvárosi zsidó fiúból szép lassan az amerikai nép hiteles dalnoka lett. Eredeti nevét megtagadva, Dylan Thomas költő előtt tisztelegve nevet változtatott. Az ifjú Bob Dylan – talán mert kívülről érkezett, talán mert így mélyebbre látott a felszínnél – új színt hozott a folkzenébe. Folytatta a hagyományt, miközben a saját képére formálta. A hatvanas évek az ellenkultúra fénykora volt: a politikailag és kulturálisan is – a szavak mai jelentésétől eltérő értelemben – baloldali, liberális mozgalmak szószólójukká emelték Bob Dylant. A feketék egyenjogúságáért, a vietnami háború befejezéséért, a vélt vagy valós társadalmi igazságtalanságok ellen tüntető tömegek felkapták az igazságkereső, gyengécske, s mégis markáns hangú énekest. Dylan nem akart beleragadni a politizáló népszónok szerepébe, s a hatvanas évek végére, a hetvenes évek elejére eltávolodott addigi közegétől: a mozgalmároknak nem volt eléggé harcos, a folkzenészeknek nem volt eléggé tradicionális. Miközben dalait (olyan örök darabokat, mint a Like A Rolling Stone, a Knockin’ On Heaven’s Door, az All Along The Watchtower) több száz előadó játszotta a Rolling Stonestól a Guns n’ Roseson át a U2-ig, Dylan kereste tovább saját hangját, s a dolgok mélyebb rétegében a hithez vezető utat. Dalain keresztül Istent keresi, faggatja, felesel vele, évtizedeken át keresztényként, majd időskorára újra zsidóságához térve.
1988 óta Végtelen turné (Never Ending Tour) néven koncertezik mind a mai napig, akár évi több mint száz fellépéssel a világ körül. 1997-ben Time Out Of Mind címmel vett fel egy éteri, spirituális hangzású lemezt, s ezt folytatta a 2006-os Modern Timesszal is. „Nem hallom már az imák mormogását / Még nincs sötétség, de közelít már” – énekli a Not Dark Yet című dalban.
Modern idők sokat megélt krónikása ma Bob Dylan. Zenéje tömény, s egyszerre könnyű – mint az út levegője. Az úté, amely az ellenkultúra közepéből a hit kereséséig, a nagyvárosoktól a sivatagi országutakig, a kritizálástól a belátó bölcsességig vezetett. Talán egyszer megáll. Talán csak egyszer fog megállni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.