Nem alkotmányos jog a rokkantnyugdíj

A rokkantsági nyugdíj feltételeinek megváltoztatása nem sért szerzett jogot – állapította meg legutóbbi határozatában az Alkotmánybíróság. E szerint a rokkantnyugdíj nem alanyi alkotmányos jog, hanem az aktív korúak egészségkárosodása miatt kiesett jövedelem pótlására szolgáló ellátás, amely társadalombiztosítási és szociális elemeket egyaránt tartalmaz.

Jakubász Tamás
2011. 06. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fontos adalékul szolgálhat a rokkantságuk miatt fiatalon nyugdíjba vonuló munkavállalók ellátásának ügyében az Alkotmánybíróság (AB) egyik új döntése. Az alkotmányvédő testület olyan rendelkezést bírált el, amely 2008-ban és 2009-ben megkezdte a szociális és a nyugdíjrendszer átalakítását. A jogszabály megszüntette az aktív korú emberek rokkantnyugdíját, ha az érintettek munkába álltak, és legalább fél éven át a rokkantnyugdíj kétszeresét, illetve a minimálbért meghaladó összeget kerestek.
A mostani határozat utal rá, hogy a szerzett jog fogalmát 1991-ben vezette be az Alkotmánybíróság. Eleinte a döntések csak arra hivatkoztak, hogy a szerzett jog megvonása sérti a jogállamisághoz szervesen kapcsolódó jogbiztonság elvét. Ezután – 1993-ban – a szerzett jog szinonimájaként feltűnt a vásárolt jog kategóriája is.

*

Akkoriban még mindkét megnevezés azt jelentette, hogy csak azok a társadalombiztosítási szolgáltatások állnak alkotmányos védelem alatt, amelyeket járulékfizetés előzött meg. A jogokat tehát ellentételezéssel lehetett megszerezni. Az AB ugyanakkor már ez idő tájt is megjegyezte, hogy a hazai, vegyes rendszerű társadalombiztosításban a biztosítási és a szolidaritási elem nem mindig különíthető el.
A Horn-kormány idején megalkotott társadalombiztosítási jogszabályok vizsgálatakor a bírák 1995-től figyelembe vették a tulajdonjogi szempontokat is. Innentől kezdve a szerzett jogot nem tekintették a vásárolt jog szinonimájának. A járulékfizetéssel megvásárolt jog változatlanul elsődleges fontosságú volt, s „a kötelező biztosítási rendszerben a járulékok befizetése, vagyis a vagyonelvonás fejében a biztosított a rendszer fokozottabb stabilitását várhatta el”. Aki aktív korában végig fizette a járulékot, annak tulajdonjogi alapon alanyi joga, várománya keletkezett a nyugdíjra. A szociális elem nem függ öszsze a tulajdonjoggal.
A nemrégiben közzétett új határozat megerősíti azt a 2009-es döntést, amely szerint a rokkantnyugdíj nem eleve kikövetelhető, alanyi alkotmányos jog. A rokkantsági ellátás „az aktív korúak egészségkárosodása miatt kiesett jövedelem pótlására szolgáló öszszeg”. Ez társadalombiztosítási és szociális elemeket egyaránt tartalmaz. Mindebből a bírák szerint az következik: az állam – bizonyos feltételekkel – úgy is dönthet, hogy az aktív korúaknak nem jár társadalombiztosítási ellátás. A rokkantsági nyugdíj feltételeinek megváltozása nem sért szerzett jogot. Az AB a társadalombiztosítási nyugdíjtörvény 2008-as és 2009-es módosítása miatt bejelentett indítványt elutasította.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.