Örökmozgó, hét vb-arannyal

Mindent elmond Majthényi Szabolcs habitusáról, hogy azon az idén tavasszal több sportágban rendezett különleges versenyen, ahol csapata tagjaival együtt fődíjként egy-egy BMW X3-as luxusautót nyertek, nem árulta el alkalmi vitorlázótársainak, hogy hétszeres világbajnok repülőhollandiban. Azért rájöttek, amikor látták „dolgozni” a Genfi-tavon A harminckilenc éves kiválóság igazi all round sportember, száz évvel ezelőtt bizonyára sok sportágban válogatott lett volna. Most a maga szerény módján vall arról, hogy számára nem élet az élet mozgás nélkül.

Deák Zsigmond
2011. 06. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem látom a BMW-jét a ház előtt. Mással jött dolgozni? – kérdeztük Majthényi Szabolcsot munkahelyén, stílszerűen egy nyáron szörfre és vitorlázásra, télen síre és snowboardra szakosodott sportüzletben.
– Érdről járok be ide a Moszkva térhez vonattal vagy kocsival, a BMW-ket pár hónap múlva kapjuk meg. Ezeket nem gyártják le előre, hanem csak rendelésre úgy, hogy a vevő megtervezi magának. Mondjuk ez nálunk elmarad, és szerintem nem is tartjuk majd meg a luxusautókat, kevéssé illenek a mi magyarországi életszínvonalunkhoz.
– Hazai észjárás szerint lehet, hogy meg sem kapják őket…
– Ezt azért kétlem. A BMW igen komolyan vette ezt a hat sportágból álló, több ezer embert megmozgató nemzetközi versenysorozatot, amelyről egy barátom értesített, aki az autógyártó cégnél dolgozik. Ő is részt vett rajta, de aztán eltörte a kulcscsontját, le kellett „cserélni”. Megnyertük a magyarországi selejtezőt, így kerültünk a genfi döntőbe, ahol ötvenkét háromtagú csapat indult. Mindenki két sportágat vállalt, rám a síelés és a vitorlázás jutott. Mivel csak hat hajó állt rendelkezésre, más triók tagjaival sorsoltak össze. Mondtam nekik, hogy elég sokat vitorlázom, hadd kezdjek én, s ha valami gáz lesz, majd más átveszi a kormányrudat. Nem lett gáz…
– Azt akarja mondani, nem árulta el a többieknek, hogy hétszeres világbajnok?
– Miután Vatai Miki megnyerte a futást, én meg a vitorlázást, amúgy is leinfóztak minket, s kiderült, hogy ő ironmanes, én meg világbajnok. Ám aztán jött a golf, ahol lenullázták a csapatunkat, három labdát is elvesztettünk, beestek a patakba, eltűntek az erdőben. Szerencsére a legrosszabbul sikerült sportág eredménye kiesett, mi eleve úgy készültünk, hogy a golf lesz az. Azért végigcsináltuk a szakadó esőben, szétfagytunk, de jó poén volt.
– Végre egy sportág, amihez nem ért! Amikor annak idején a közszolgálati tévében karácsonykor megrendezték a Sztártusát a különböző sportok klasszisai között, rendre ön nyert, pedig vitorlázásról szó sem volt, sokkal inkább biciklizésről, labdapattogtatásról, ilyesmiről… Száz évvel ezelőtt válogatott lehetett volna több sportágban, mint Hajós Alfrédék.
– Előfordulhat, de azóta más lett a világ, olyan erős a specializáltság, hogy örülök, ha egyben ki tudok tűnni.
– Mégis, hogyan lehet otthon szinte mindenben?
– Többek között úgy, hogy az ELTE-n földrajz–testnevelés tanári szakra jártam, utána meg a TF-re, ahol kötelező jelleggel belekóstoltam mindenféle sportba. Legkevésbé a küzdősportokat űzöm… A vitorlázás mellett manapság főképp síelek, szörfözöm, focizok, utóbbit inkább csinálom, mint nézem, két kispályás bajnokságban szerepelek. Mindig odateszem magam, pedig egyre inkább vigyáznom kellene a sérülésveszéllyel. Éppen most tetettem helyre egy csontkováccsal a térdemet, ami még márciusban zúzódott meg Murauban, a síkrossz országos bajnokságon, mert összeütköztem egy vetélytársammal.
– A síkrossz sem az a tipikus életbiztosítás, amikor egyszerre négyen száguldanak le a buckás pályán… Egyébként hogy került össze a vitorlázás és a síelés az életében?
– Magától értetődően, hiszen édesapám vitorlás- és síoktató volt, édesanyám pedig testnevelő tanár. A Svábhegyen laktunk, kiskoromtól feljártunk a Szabadság-hegyre csúszni. Nem volt benne semmi erőszak, eleve csak a sport érdekelt igazán, a gimi után egyértelmű volt a továbbtanulás iránya. S most a pedagógiát fel tudom használni, amikor gyerekeket oktatok vitorlázásra.
– Versenyzőként itt érte el korszakos eredményeit repülőhollandiban Domokos Andrással, de ez azért már nem magától értetődő. Hogyan és mikor kerültek össze?
– Jó régen, 1987-ben. Egy klubban, a Spartacusban versenyeztünk, az edző pedig azt mondta, üljünk össze, mert úgy látta, egymáshoz illünk. Belevágtunk, tetszett, jól is ment. Az ifik között a 420-as hajóosztályban már nyertünk Eb-futamot, annak ellenére, hogy akkoriban még igen nagy különbség mutatkozott a nyugat-európaiak és a mi hajóink között. Aztán kiderült, hogy a testalkatunknak a repülőhollandi az igazán megfelelő. A Detre fivérek 1980-ban ebben az osztályban szereztek olimpiai bronzérmet, amikor kezdtünk, ők számítottak a nagy királyoknak, ráadásul a Szpariban voltak, mint mi. Később megkaptuk Pomucz Tamásék hajóját, akik 1989-ben Eb-t nyertek, és szerepeltek az 1992-es barcelonai olimpián.
– A hajóosztály viszont ezután kikerült az ötkarikás programból. Hogyan érintette mindez a pályafutásukat?
– Korábban érzékenyen, sokáig bíztunk benne, hogy visszakerülhet, egyetemistaként baromira ráértünk volna edzeni. Aztán telt az idő, kimaradt Atlanta és Sydney, s most már, közelítve a negyvenhez, kevésbé tenné fel az ember az életét egy olimpiai felkészülésre. Látjuk, micsoda lobbizás megy a háttérben a programba jutásért, most már nem is nagyon foglalkozunk vele. Az üzlet egyre inkább tönkreteszi azt a régi, klasszikus vitorlázást, amit igazán szeretünk. Az olimpián rövid, pörgős futamokat rendeznek, ahol főképp technikailag kell a topon lenni, a taktikai rész sérül, pedig az alapvető lényeg az lenne, hogy a tudásunk minél nagyobb tárházát megmutathassuk. Ráadásul kezelés szempontjából lebutított hajókkal mennek, amolyan strandcikkekkel. Egy szó mint száz, a repülőhollandinál maradtunk, mert ez feküdt nekünk, ráadásul a kishajózásban a legkomplexebb osztály.
– 1995 és 2010 között összesen hét világbajnoki címet nyertek, mellette kontinensviadalokat is. Melyik a legbecsesebb siker a sok közül?
– Egyrészt az 1995-ös, mert az volt az első, és igen váratlanul jött, másrészt a 2004-es warnemündei, mert az volt a legnehezebb. Kis különbséggel nyertünk úgy, hogy szinte nem hibáztunk.
– A repülőhollandinak egyértelmű legjobbja a Majthényi, Domokos egység, ebben pedig ön a kormányos. Ráadásul más hajóosztályban is gyakori vendég, s általában nem a mezőny közepén, hanem az élén. Ehhez képest olyan szerény, mint az ibolya, egy szóval sem mondja, hogy kimagaslik a mezőnyből. A többiek elismerik a tudását?
– A sok meghívás azt mutatja, igen, ráadásul én nyertem meg a legtöbbször, legutóbb idén áprilisban a Bajnokok Bajnokságát. Ezen a versenyen a különböző ob-győztesek egy hajóosztályban csapnak öszsze, hogy kiderüljön, ki a legjobb.
– Kiderült. Ezek után nem érintette meg ilyen „menő” sportágakban brillírozva a celeblét varázsa? Elvégre gazdag, sikeres, ismert emberek körében mozog, ráadásul értelmes, fess fiatalember, jó pénzért ki lehetne teregetni mondjuk a nőügyeit…
– Egyrészt nős vagyok, másrészt szerencsére elkerült és soha nem is érdekelt ez a fajta népszerűség. Természetesen alkalmazkodni kell és lehet a média érdeklődéséhez, de eddig még senki sem várta el, hogy bohócot csináljunk magunkból. Persze hiába is várná.
– A szintén nagyobb ismertséget hozó világ, a tengeri gyorsasági versenyek vagy a földkerülő vitorlázás sem vonzza?
– Az teljesen más dimenzió, külön kell kezelni. Példának okáért az Amerika-kupa rég nem a vitorlázásról szól, hanem a csúcstechnikáról és a pénzről. Azért ha megy a tévében, megnézem. A földkerülés is távoli a számomra, a pályaversenyek sokkal vonzóbbak, ahol a különböző taktikai megoldásokat lehet alkalmazni a környezet változásának függvényében. Tudom, ezt nagyon nehéz közvetíteni mondjuk a tévében, élőben viszont lehet élvezni.
– Főképp annak, aki csinálja. Versenyszerűen meddig képesek világszintű teljesítményre repülőhollandiban? Vagy ha kiöregednek, váltanak más, „kényelmesebb” hajóosztályra, csak hogy eredményesek maradjanak?
– Feleslegesnek tartom a váltást, mi máshogy működünk, nem vagyunk „vitorlázógépek”, akik mindenbe belevágnak, csak hogy mondjuk szerepelhessenek az olimpián. Ha azt nézzük, hogy barátaink és egyben vetélytársaink, a dán Bojsen-Möller testvérek már ötven év felett járnak, még bőven van időnk az élmezőnyben. Bár, ismerve az itthoni általános sportkondíciót… Azért mi karbantartjuk magunkat, András például repül, egyrészt pilóta a szakmája, másrészt vitorlázórepülő. Én meg, ugye, csinálok mindenfélét.
– Mivel hajózni szinte bármeddig lehet, gondolom, a vitorlázás örökre megmarad.
– Egészen biztosan. Ez nem olyan sportág, mint mondjuk a labdarúgás, hogy ha jön egy súlyosabb sérülés, abba kell hagyni az egészet. Ha levágják a fél karomat, a másikkal még meg tudom húzni a kötelet, ha meg az összes tagom hiányozna, mint a Fekete Lovagnak a Gyalog-galoppból, akkor a hajón üldögélve osztogatnám az utasításokat, mondanám, merre forduljunk…
– Ennek szerencsére viszonylag kicsi a valószínűsége. Egy évben körülbelül mennyi időt tölt vízen?
– Úgy nyolcvan-kilencven napot, de télen természetesen nem, tehát főképpen a nyár környékére koncentrálódik ez az idő. Így mostanában sokat megyek vízre, legutóbb hétvégén a Bankár-kupán szerepeltem, de vigyáznom kellett, mert előző napon esküvőn voltunk, kissé vissza kellett fognom a bulizást.
– Repülőhollandiban mi a következő megméretés?
– Egy hónap múlva, július első hetében rendezik a világbajnokságot a Garda-tavon.
– Érik a nyolcadik arany?
– Célkitűzésünk az első három hely valamelyike.
– Az eddigi eredmények ismeretében szerénynek tűnik, mint mindig.
– Inkább reálisnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.