Aknamezőn is elkerül a halál

Vásári komédiák furulyás zenéjére döcög a katonai szállító Krajina felé egy szakasz haknira induló színésszel. A tüzérek időnként körbelövik a járművet, de sosem találnak. Az idő 1993 decembere, Szarajevó ostroma után és előtt. Goran Markovics filmjének humora nehezen érthető, inkább idegesítő.

Tölgyesi Gábor
2011. 07. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Goran Markovicsnak volt korábban egy emlékezetesebb, ironikus filmes dobása, a Tito és én, amelynek ifjú hőse még apjánál is jobban imádta a szeretett vezért. Jóformán erre volt kihegyezve a történet, amelynek bemutatása fergetegesnek aligha volt nevezhető. E film tragikus mellékzöngéje volt, hogy 1992-ben került a mozikba, amikor déli szomszédaink már ölték egymást, és Tito kultusza, az általa szimbolizált álom, a testvériség kivérzett.
A teátrumi, televíziós szcénában is egyaránt alkotó Markovics az általa jól ismert világba, egy színházba invitálja elsőként A turné nézőit, a történet ideje a délszláv háború harmadik éve. Megjelenésében mintha egy tévéjátékot látnák: négy színész a próbáról lógva kártyázik a társalgóban, a látvány szegényes, nem mozgalmas, a szereplők pedig erőltetett dialógusokkal mutatják be egymás vázlatos karakterét. A színészkirály mindig nyer a pókerben, a szépfiú teljesen legatyásodott, az idősödő alkoholista és a kiégett primadonna már kétszer vált el egymástól. E társaságot invitálja egy ötödik kolléga színinövendék szeretője társaságában haknizni a háborús övezetbe, jó pénz reményében. Ami pedig kell a kártyához.
Sokszor ismétlődő kép, egyfajta keret: vásári komédiák furulyás zenéjére döcög a katonai szállító, amit a tüzérek időnként körbelőnek, de sosem találják el. Közben a fő témát variálja a rendező: bármennyire is ripacskodnak a színészek, valamiképpen hatnak az emberekre: a részegen egymás torkának eső szerb tisztekre, a horvát usztasákra, a bosnyák mozlimokra. Utóbbiak Euripidész soraira kegyelmeznek meg a frontvonalat többször is elhibázó társaságnak.
Egyáltalán nem baj, hogy Markovics kerüli a háború tragédiájának hatásvadász bemutatását, ám az inkább, hogy a délszláv színészhumor nem igazán hat, feltehetőleg azért, mert régiófüggő. Egyrészt nem érteni az utalásokat, másrészt, ha érthető is az adok-kapok, az nagyon közhelyes. Közhelyes az is – egy átlag moziba járó előre le tudná kottázni –, ahogy e társaságon belül megváltozik az emberi viszonyrendszer, a karakterek időnkénti moralizálása pedig meglehetősen didaktikus.
E komédia másik hibája, hogy ritkán látható benne őszinte gesztus, valóban emberi. Talán egy jelenetért éri meg e film: a színészek eltévedve az aknamezőn egy bekerített horvát különítmény markába kerülnek, amely velük szedetné fel az aknákat. Ám mikor fordul a kocka, a szerb felszabadítócsapatok horvát foglyaikat hajtatnák az aknákra, a primadonna olyan szívet tépőn könyörög majdnem gyilkosaiért, hogy elhisszük neki, létezik a félelemnél is hatalmasabb megbocsátás, nagyvonalúság.
Sok minden kimaradt A turnéból, és lehet, hogy a film idén elkészült háromrészes televíziós változatában a rendező ezeket pótolta, ám ennek kicsi a valószínűsége.
(A turné. Színes, feliratos, szerb– boszniai vígjáték, 102 perc, 2008. Rendező: Goran Markovics. Forgalmazó: Vertigo Média.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.