Művek a csónakból nézve

Huszonöt műalkotás látható a városligeti csónakázótó víztükre felett a Szépművészeti Múzeum május 24-én megnyílt, szeptember 4-ig látogatható Művészet a tavon – Art on Lake című kiállításán. A látogatók nemcsak a partról vagy a tó fölötti hídról szemlélhetik a műveket, de csónakba ülve közvetlen közelről is. Vannak, akik még gondozhatják is őket.

P. Szabó Ernő
2011. 07. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gondozás fejében két darab, egyenként 12 négyzetméter területű beültetett kiskert a városligeti csónakázótavon 2011. május 24.–szeptember 4. között kiadó – mielőtt a kedves olvasó a hőmérőre nézne, hogy vajon hány fokos meleg ártott meg a fenti sorok írójának, jelentem, hogy a kánikula ellenére egy sétára, akár csónakázásra is ingerlően jó az idő. S ha az olvasó a séta vagy a csónakázás helyszínéül épp a városligeti tavat választja, akár még arról is meggyőződhet, hogy az apróhirdetés, amelyet Németh Ilona Munkácsy-díjas képzőművész különböző budapesti lapokban feladott, megtette a hatását: a jelentkezők azóta is gondosan ápolják a tó felszínén úszó mesterséges szigetecske virágait.
Jó lenézni a hídról a kis szigetre, éppen a híd mellett lebeg, Kicsiny Balázs sakktáblakockás „négyes iker” autói, Brigitte Kowancz morzejeleket formázó bójacsoportja és Susana Solano nagyméretű, a tó fenekén elhelyezett, de felülről nézve pontosan kirajzolódó, biztos támpontot jelentő fémlapja társaságában. Jó választás a hídról szemlélni a Művészet a tavon – Art on Lake című „vízikiállítás” plasztikáit, mert egy nézetből majdnem minden művet szemügyre vehetünk, élvezhetjük az összhatást. A majdnem szócska arra utal, hogy míg a tó nagy déli medencéjében húsz mű kapott helyet, addig az északi, jóval kisebb részre is jutott öt alkotás. Közöttük egyik a három évvel ezelőtt elhunyt Pán Márta emlékét idézi, a másik Hether Allen vastraverze, amelyre apró emberkék másznak fel, újra csak arra biztat, hogy bármilyen lehetetlen is, kíséreljük meg a teljességet áttekinteni, Günther Uecker, a kortárs képzőművészet igazi nemzetközi sztárjának hordókból épített vitorlás hajója (amelynek első változata 1979-ben, Wagner Lohengrinjének bayreuthi bemutatójának színpadképével kapcsolatban készült) olykor el is mozdul a vízfelületen, a nézőt is arra biztatva, hogy csónakba ülve, közelről szemlélje meg az alkotásokat.
Aligha van megfelelőbb, egy-egy mű értékeit jobban hangsúlyozó környezet, mint maga a vízfelület, amely elég egynemű ahhoz, hogy a formák erőteljesen jelenhessenek meg fölötte, s amely mégis szüntelen változik, mintegy maga is bekapcsolódva a mű és a néző közötti párbeszédbe. Nem véletlen, hogy a világ egyik legnagyobb szabadtéri szobortárlatán, a münsteri Skulpturprojekten mindig feltűnik egy-egy nagyon izgalmas „víziszobor”, s nem véletlen az sem, hogy amikor Bodó Katalin a Sawyer Miller Group munkatársaként 1999-ben főnökétől azt a feladatot kapta, hogy dolgozzon ki egy „erős képzőművészeti projektet”, azonnal a városligeti csónakázótó jutott az eszébe. Az első, 2000-ben megrendezett „vízi kiállításon” mintegy kéttucatnyi magyar alkotó mutatkozott be, s a következő években felmerült egy Calder-tárlat megrendezésének a lehetősége is a tó vizén (ami alighanem világszenzáció lett volna), a helyszín azonban egyre rosszabb állapotba került, s ez egy időre okafogyottá tette a szervezői erőfeszítéseket. Az viszont, hogy most megújult a tó környezete, indokolttá tette a továbblépést oly módon, hogy néhány magyar alkotó (az említetteken kívül Kelemen Zénó és El-Hassan Róza) mellett a kortárs nemzetközi szobrászat kiemelkedő jelentőségű képviselőinek munkáit mutassák be.
A három kurátor – Fitz Péter, Jerger Krisztina és Alexander Tolnay – nem csak nagy neveket hozott Budapestre (hiszen Ueckerhez hasonlóan Magdalena Abakanovicz is világsztár, de Jaume Plensa, Anne & Patrick Poirier, Via Lewandowsky és Mimmo Roselli is a nagyon ismert művészek közé tartozik), de valóban izgalmas műveket is. A Poirier házaspár műve mintha csak a görög mitológia világát varázsolná elénk a vízből kiemelkedő alakokkal, Roselli a konkrét hely és a művészet általános igazságai közötti kapcsolatot keresi a víztükröt a Vajdahunyad várával összekötő sugarakkal, Lewandowsky akusztikus élményt is adó hordozható vécéje, Bednarski vízsugarat kilövő Marx-fejekből épített „totemoszlopa”, Daniel Knorr kavicsokból épített hóembere, Josef Bernhardt madáretető-erdeje, Jiri David vakvezető botja, Tea Mäkipää süllyedő finn faháza – hogy csak néhányat említsek a művek közül – pedig olyan kortárs problémákat vet fel a néző számára, amelyeken valóban érdemes eltűnődni két evezőcsapás között. S persze olyan ellentmondásokat, amelyeket szerencsére részben fel is old a művek jó részében megjelenő humor.
(Művészet a tavon, városligeti csónakázótó, szeptember 4-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.