Változó elemek misztikus teljessége

Két évvel ezelőtt alakították meg a Galéria 12 Egyesületet a XII. kerületben élő alkotók. Saját galériájuk a Hajnóczy utcában egy majdani művészutca magját jelentheti, de az egyesület tagjai a néhány száz méterrel távolabbi Hegyvidék Galériában is gyakran szerepelnek. Ottani csoportos bemutatkozásuk jelzi, hogy vezetésük együttműködésben képzeli el a jövőt.

P. Szabó Ernő
2011. 07. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rainer Péter építész Metrótemplom-tervében a négy őselemet idézi meg; valahol Budapesten egy metrószellőzőt alakítana át templommá e terv alapján, amelynek első változata harminc évvel ezelőtt született meg, s persze amelyből a mai magyar viszonyokat ismerve aligha lesz hamarosan megvalósult mű. A víz, a föld és az ég adja a kiállítás címét is, amely a Galéria 12 Egyesület tagjainak a munkáit mutatja be. Szerepelnek az összeállításban könnyed, nyári hangulatú művek is, és nincs is ebben semmi meglepő. Ezekben a zivataros napokban várjuk a nyarat, a tiszta vizet, keressük a földdarabot, amely nincs szennyezve rovarirtó szerrel, a levegőt, amely nem telítődött kipufogógázzal, és keressük azt a helyet, ahol derűs kék ég borul fölénk. Egyesek az olasz tengerpartra vágynak, mások a sziklák közé Horvátországban vagy a Costa Braván, ismét mások a Balatonon találják meg a Riviérát.
Lehetne ilyen könnyed is a tárlat, mégsem az. Székács Zoltán A föld titkait kutatja, Magyar Gábor Az élő víz őrzőjét idézi meg, Szamos Iván a Szűkülő életteret. Van, aki a hívó szóra nagytotálból láttató képpel felel, van, aki a premier plán nézőpontjait keresi. Utóbbi megközelítést mutatja például Véghseő Klára felülnézetből ábrázolt folyóparti részletei és Nagy Gábor György Hullámtere. És jelen van az a szándék is, hogy a kiállítás a részletek megragadása helyett az elemek egységét, teljességét sejtesse. Nem volt ez másként a barokk művészet időszakában sem, amelynek kertjeit Ferdinánd Judit idézi meg, s nem törekedett másra, mint a világ totális megragadására a XX. századi magyar irodalom egyik legnagyobbja, Szentkuthy Miklós sem, aki előtt Bogdán Hajnal két lappal tiszteleg.
Teljesség? Megfoghatatlan valami. Ha meg akarjuk ragadni, kicsúszik a kezeink közül, mégis ott van mindenütt. Feltűnik az Újjászületés pillanatában, ahogyan Borza Teréz porcelánplasztikája mutatja, a Repülés élményében, mint Józsa Bálint fémplasztikája sejteti, ott van Kókay Krisztina Mély vizében és Pató Károly ártéri fáinak kéregrepedéseiben. Mindenütt víz, föld és ég, a három őselem, amely összeköti az egymástól olykor oly különböző művészi világokat – és persze mindenütt ott a tűz is, amely nem más, mint a művészi invenció. Az a törekvés, hogy a mű révén a világ valóban teljesebb legyen.
(Víz, föld, ég – a Galéria 12 Egyesület kiállítása, Hegyvidéki Galéria, július 26-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.