Vénusz pixelkockákkal

Sok évszázados tradíciója van a szövött kárpit művészetének, s a legutóbbi évtizedek történései azt mutatják, van jelene is. Zelenák Katalin kárpitjain különböző idősíkok csúsznak egymásba, miközben a kép folyamatosan változik.

P. Szabó Ernő
2011. 07. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már csak a tárlatnak helyet adó Békési Galéria története is stílusossá tenné a címválasztást: a főtéren, talán a város legnagyobb épületében található, amit a XIX. század végén építettek – amikor egy vasúti szárnyvonal épült Békésig –, hogy kényelmes otthont adjon az érkezőknek. A báltermében vetítettek először mozgóképet az 1890-es években, volt itt művelődési ház, s a városi könyvtár és múzeum ma is benne működik. A tágas lépcsőházban antik gipszszobrok vezetik az érkezőt az emeletre, mintha csak az Olümposz vagy a Parnasszus hegye felé közeledne.
Nem hiányoznak a misztikus átalakulások a magyar kárpitművészet közelmúltjából sem. A gödöllői művésztelephez kötődő XX. század eleji hagyományok, majd a Ferenczy Noémi által megteremtett értékek a nyolcvanas években egyre több követőre találtak, így történt, hogy az 1960–70-es évek kísérleti textilje után a kárpitművészet került a figyelem középpontjába. Köszönhető volt ez annak is, hogy fontos történelmi évfordulókhoz kötődve több nagyszabású, közösen létrehozott mű született, amely a többi között a közös múlt és a jelen kérdéseire keresett és talált is választ. Harminchárom társával együtt Zelenák Katalin is részt vett például a Szent István-kárpit létrehozásában, az ő munkájának középpontjában a koronázási palást és Szent István halvány, múltba tűnő, de a jelen korban utat mutató igaz magyar uralkodó alakja áll. Különböző pályázatok, évfordulók szolgáltak apropóul Bartók Béla, Petőfi Sándor művészetét megidéző kárpitjai megszövéséhez. A harmóniakeresés során azonban mégsem a XIX–XX. századi értékek, hanem a reneszánsz mesterei jelentik számára a tájékozódási pontokat. A reneszánsz művekről kölcsönzött motívumokat valóban újrateremti, hiszen a képet darabjaira tördeli, és újra összerakja, vagy eleve töredékként jeleníti meg. A reneszánsz nyugodt, időtlen tökéletessége arra ösztökéli, ingerli, hogy ezt a szépséget, tökéletest gyűrje, tépje, átalakítsa, valami új felületbe, környezetbe rakja, hogy ezáltal új értelmet kapjon a régi gondolat. Olykor befejezetlenül, tépett széllel állítja ki munkáit, hogy tükörképet tartson a néző elé, megmutassa azt az önmegsemmisítő folyamatot, amelyet a modern kor embere elindított. A nívódíjas főiskolai diplomamunkától, a Felvonásköztől a senlis-i Cziffra Alapítványba került A kerekasztal lovagjain, a Reneszánsz portrék sorozatán, a Raffaellón, a Befejezetlenül című munkától a Szépművészeti Múzeum Kárpit című nemzetközi kiállítására készült Az elmúlás mintázatáig ível Zelenák Katalin műveinek a sora. Utóbbin a számítógép pixelkockái is megjelennek, sejtetve, hogy a művészet – és persze a műalkotás szemlélője – számára ma is érvényes a művek sorában megfogalmazott tanulság: a jelen az örökkévalóság kapuja, közvetítő múlt és jövő között.
(Zelenák Katalin: Metamorfózisok, Békési Galéria, aug. 22-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.