Fradi-kolbász

Időről időre szeméthegyek lepik el városaink utcáit, a jelenséget úgy hívják: lomtalanítás. Persze nem minden szemét, ami annak látszik. A lomizásra valóságos iparág épült rá, a kirakott, de még használható tárgyakat sajátjuknak tekintik a területüket napokkal korábban lefoglaló begyűjtők. Budán mi is guberálni indultunk.

György Zsombor
2011. 08. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Háromezerért nyolc kötet a Jókai-sorozatból – nem is rossz vétel. A könyvek nemrég még egy budavári lakás polcán sorakozhattak, aztán a tulajdonos úgy döntött, nincs szüksége rájuk, s mint holmi lomokat, kipakolta az Úri utca kövére. Vajon ki tesz ilyet? Kihalt régi lakók helyére költöző befektető, akinek semmi kedve az otthagyott tárgyakkal (értékekkel) vesződni, s kisöpör mindent? Netán egyszerű lakásfelújítás áldozatául estek a termékeny szerző művei?
Ám ami egyeseknek hulladék, másoknak érték. A lomtalanítás jelenségével időről időre találkozhatunk a városok, így Budapest utcáin is, kevesek örömére, sokak bosszúságára. Igaz, uniós elnökségünk miatt a belső kerületekben, illetve azokban a városrészekben, amelyeket delegációk kereshetnek fel, az év második felére halasztották a lomtalanítást. Elvégre nem jó másoknak mutogatni a szennyest. A héten a főváros XII. kerületében, a Hegyvidéken tartottak nagytakarítást. Vagy inkább nevezzük kirakodóvásárnak, elvégre a még hasznosnak tűnő tárgyak hamar új gazdára lelhetnek a közvetítők, vagyis a lomisok segítségével. A kacatok között mi is körülnéztünk.
Lomi, lomizás, lomisok – fogalommá vált szavak ezek, már webáruház is létezik ilyen címen, ahol Ausztriából, Németországból behozott használt tárgyakat lehet megvásárolni. Árulnak mindent a gázbojlertől a bejárati ajtóig. A lomizás hazai fővárosaként Devecsert emlegetik, magukkal a lomisokkal, vagyis a lomtalanításból élő, legalábbis jövedelmüket, segélyüket abból kiegészítő emberekkel legnagyobb számban azonban mégiscsak a budai kerületekben találkozhatunk. Mint mindenütt máshol, az önkormányzat a XII. kerületben is felszólította a lakosságot, hogy csak a hulladék elszállítását közvetlenül megelőzően pakolják ki dolgaikat az utcára, amit a fegyelmezett hegyvidéki polgárok a jelek szerint többé-kevésbé be is tartottak. Szerdán és csütörtökön is végigjártuk a kerület utcáit, szeméthalmokat bőven találtunk, de a kupleráj korántsem volt akkora, mint máshol. A hivatal ötvenezer forintos pénzbírsággal fenyegette meg azokat, akik nem tartják be a lomtalanítás szabályait, vagyis túl korán kihurcolkodnak, vagy széttúrják, összetörik a lomokat. Meg is érdeklődtük, általában mennyi büntetést szabnak ki lomtalanításonként, miként szereznek érvényt az előírásoknak, egyáltalán: elfogadhatónak tartják-e, hogy a „nagy tisztogatás” miatt néhány napra szemétteleppé változik a főváros egy-egy része. Lenne-e más mód is a hulladék bútorok, mikrosütők, hűtők elszállítására, s ami talán a legérdekesebb: mit szólnak ahhoz, hogy a lomisok napokon keresztül lefoglalnak maguknak bizonyos területeket, széken ülve várják az utcára érkező tárgyakat, s amit hasznosíthatónak tartanak, arra rögvest lecsapnak? Egy nap elteltével azonban az önkormányzattól azt a „tájékoztatást” kaptuk, hogy egyetlen kérdésünkre sem tudnak válaszolni, mivel nagyon elfoglaltak az illetékesek, illetve – pontosított a referens – vidéken tartózkodnak. Maradt tehát a terepszemle, a tapasztalati út.
Arra ne is számítsunk, hogy egy-egy jobb sorsra érdemes tárgyat csak úgy magunkkal vihetünk, pedig mint azt a várbeli Jókai-sorozatos példa is mutatja, nem minden szemét, ami annak látszik. Akkor ötezerről indult az alku, végül megegyeztünk háromezerben.
Leginkább valószínűleg az asztalosok, bútorrestaurátorok paradicsoma lehetne a lomtalanítás, hiszen – számomra érthetetlen módon – tömörfa komódok, székek, tálalók is az utcára kerülnek. Persze jelentős részük sérült, de hozzáértő kezek gyorsan rendbe tudnák hozni a felhólyagosodott, repedezett fafelületeket. A Németvölgyi út elején méretes tömör ebédlőasztalt veszek szemügyre, mire a közelben parkoló kisbusz anyósüléséről mosolygós cigány asszony kiabálja ki, hogy eladó. Állok a szakadó esőben, ő s három társa a járműből intézi az üzletet. „A maguké? – kérdezek vissza, mire bólogat. – Mióta? – folytatom a faggatózást. „Reggel nyolc óta, akkor tették ki” – érkezik a válasz. „De ha egyszer kirakják az utcára, akkor azé, aki elviszi, nem?” – próbálkozom tovább, de nem törődnek a felvetésemmel. „Kell vagy sem? Kétezerért a magáé” – folytatja az asszony, majd rávágja rögvest, hogy jó, jó, lehet ezerötszáz is.
Egy házsorral lejjebb, a Böszörményi úton két fiatalember valóságos bolhapiacot rendezett be maga körül. Náluk nem kell keresgélnünk a sok hulladék között, már kiválogatták az ép képkereteket, hamutartókat, könyveket, apró dísztárgyakat.
– Meg lehet venni ezeket? – kérdezem naivan, mire rávágják, hogy persze, azért vannak itt. A kicsi blondelkereteket és az üveg hamutálat ötszáz, a könyveket háromszázötven forintért adják, majd visszakérdeznek, én mennyire gondoltam.
A Hollósy Simon utca felé sétálok tovább, ahol idős cigány asszony zsörtölődik magában az időjárás miatt: szétázik minden. Könnyű vele szóba elegyedni. Napok óta itt vannak, pontosan nem is tudja megmondani, mikor ültek be az utcába. Az egész család részt vesz a lomizásban, autójukkal végig itt parkolnak, éjszaka abban alszanak. Csak akkor hajt el a kocsi, amikor hozza-viszi a váltást, mert beosztják egymás között, ki mikor őrzi a zsákmányt. Az asszony most egyedül maradt, várja a férfi rokonokat. Összegyűlt egy kocsira való vas, azt viszik délután a telepre. A többi cikken próbálnak túladni a helyszínen, ami nem kell senkinek, az marad a kukásokra. Dől belőle a panasz, azt mondja, régen bőven akadt munka, s olcsó volt minden. Ezt persze nem először halljuk. Igaz, árulja el, állandó állásuk húsz-harminc éve sem nagyon volt, de alkalmilag, napszámban volt mit csinálni. Így nevelt fel négy gyermeket, meséli. „És hol van az a jó Fradi-kolbász is, amit régen lehetett kapni? Keresem a piacon, de azt az ízt sehol sem találom” – kérdezni sem kell, sorolja a bajokat rendületlenül. Az említett húsféleség az én emlékezetemben másként él, azt hittem, az emberi fogyasztásra alig alkalmas készítmény volt, amelybe a máshol megmaradt húscafatokat darálták, akár az olcsó párizsiba. Innen kapta a focicsapatra utaló nevét is, hiszen receptje egyszerű volt: mindent bele! Nem tudom mással biztatni az idős cigány asszonyt sem, csak javasolom neki, húzódjon be egy árkád alá, tüdőgyulladást kaphat, ha teljesen elázik.
A lomizók azt mondják, napi pár száz forintot lehet keresni ezzel a tevékenységgel. Nem néztünk bele egyikük pénztárcájába sem, hogy meggyőződjünk, igaz-e ez vagy sem. A munkafolyamat azonban láthatóan jól szervezett elemekből épül fel, mindenki tudja, mi a dolga. Az asszonyok feladata általában az, hogy vigyázzanak a limlomokra, s vásárlásra buzdítsák az arra járókat. Néhányuk ócska babakocsit tol maga előtt, abba gyűjti a kisebb tárgyakat, amelyeket aztán egy helyre pakolva próbál értékesíteni. A fiatal férfiak is árusítanak, illetve hozzák-viszik az értékesnek ítélt nehezebb, méretesebb dolgokat. A csapatok többi tagja, főként a középkorú férfiak kocsikkal köröznek, gyűjtik, szállítják a vasat. Amikor leszolgálták idejüket, tizenkét-tizenhat órát, jön otthonról a váltás, nagy a család. A birtokukba került „vagyonkát” óvni kell a tolvajoktól, ha más visz el belőle, azzal kár éri őket, a családnak kevesebb lesz a betevő. A magántulajdont védeni kell, ahhoz hozzányúlni másnak nincs joga. És ez valóban fontos szabály.
Szemlénk idején a lomok elszállításáig egy nap még hátravolt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.