Nem a svájci frank az ellenségünk

Boros Imre
2011. 08. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazánk fiai manapság úgy gondolnak a svájci frankra, mint a korai középkorban a magyarok nyilaira Európa nyugati felén. Ha a szót hallják, kiszárad a torkuk, tenyerük izzadni kezd, gyomruk görcsbe rándul. Hírek szerint a Svájcon kívül az EU országaiban kihelyezett svájcifrank-hitelek mintegy tíz százalékával hazánk fiai tartoznak. Tartoznak vállalkozók, háztartások. Tartoznak lakásépítési és -vásárlási hitel miatt, géplízing-, gépkocsilízing- és forgóeszközhitel miatt. A vállalkozások szinte mindegyike teljes vagyonnal felel, mert egyéni vállalkozók, bt.-sek. Ha a kb. hatezermilliárd forintnyi svájci frankban jegyzett adósságot tízmilliónyi tartozásátlaggal vesszük figyelembe, és az érintett családokat 3,2 fő átlaggal, akkor végveszélyben van hatszázezer család, durván a hazánkban élő népesség húsz százaléka. Ez a réteg (az egyre szűkülő teherbíró képességű középosztály) könnyen annak a hárommilliónak a sorsára juthat, akiket a roncstársadalom jelzővel illethetünk. Néhány balti országtól eltekintve a háztartások és a hazai vállalkozások által felvett hitelekből nálunk a legnagyobb a svájci deviza részaránya. A baltiak közül is Észtország az eurózóna tagja lett, így kieshet a rettegők közül. Szlovákiában, Szlovéniában és Csehországban a svájcifrank-hitelesek részaránya elhanyagolható. Ez elgondolkodtató. Aligha hisszük, hogy a pénzügyi bölcsesség szláv genetikai adottság lenne, mint ahogy azt sem, hogy a balgaság bevésődött a magyar génekbe.
Mi tehát a választóvonal azon országok között, ahol a svájci frank eluralkodott, és azok között, ahol szerepe marginális?
A válasz egyértelmű. Ott, ahol a kamatszint magas, főként az inflációs szint felett kellett sokat fizetni a hitelfelvevőnek, ha hazai pénzt kölcsönöz, ott sok a svájcifrank-hitel, ott, ahol a kamatszint alacsony, és alig kell az infláció feletti kamatlábakat fizetni, ott kevés a svájcifrank-hitel. A szlovénok és a szlovákok éppen ezen tényeknél fogva léphettek még a nagy pénzügyi válságot megelőzően az eurózónába. Csehország, ahol az irányzékadó szerepben két évtizede Klaus államelnök van, legyen bármi is a pozíciója, pénzügyminiszter, miniszterelnök vagy éppen államfő, nem rajong az unióért, de szárazon tartja a puskaport, azaz kézben a cseh koronát. 1990 óta ez a pénznem szinte nem inflálódott. Jegybankelnök jött és ment, de Klaus maradt. A rendszerváltáskor egy cseh korona két forint 40 fillért, ma pedig 11 forintot ér. A kamatszint ma is barátságos, az euróhoz közel álló. A cseheknek nem került a kalendáriumába dátum, amikor az euróövezethez csatlakoznának. A svájcifrank-alapú hitelek ott harapóztak el, ahol a jegybankok a saját polgáraik ellen dolgoznak, ahol a kamatok jócskán az inflációs szint felett vannak.
Ez hazánkra nézve húsz éve kiemelten igaz. Ezzel a kamatpolitikával ugyanis kiszorította a jegybank a saját országa polgárait a lehetőségből, hogy a saját pénzben adósodjon el. Nem véletlen, hogy mindenki igyekezett olcsóbb pénznemeket keresni. Erre a gazdasági szabadság lehetőséget ad. A devizakódexet 1995-ben eltörölték. Élt 64 évet és kötötte gúzsba az országot. Ám a korlátlan devizaszabadság sem hozott mindenkinek Kánaánt. A hazánkban dolgozó exportmultiknak igen. Ők bevételként devizákhoz jutnak. Használják is az olcsó devizahiteleket (euró, svájci frank). Nem kell félniük az árfolyamkockázattól. Amit a finanszírozási oldalon nyernek, azt meg is védik azzal, hogy megszerzik az exporttal a devizát, amiből visszafizetik a hitelt. Nem így a hazai vállalkozók és a háztartások. Ők forintban üzletelnek, kiadásaik és bevételeik is ebben vannak. Senki sem mondta nekik, hogy az árfolyamok ellenük dolgozhatnak. Ellenkezőleg! A reklámok azt sugallták, hogy jól járnak, mert „olcsó a kamat”. A cigarettára újabban legalább rá van írva, hogy halált okozhat. A hitelszerződésben még apró betűvel sem szerepelt, hogy vigyázz, mert nagyon rosszul is járhatsz! A közönséget a jegybank beterelte a kereskedelmi bankok utcájába, azok meg reklámokkal hitegették.
Mi más lenne ez, mind tudatos megtévesztés éppen azok részéről, akik a pénzügyi tudás felkent papjai? A kormányok meg 2002 után tátott szájjal nézték mindezt. Nem hozattak törvényt ez ellen. Nem volt vita a jegybankkal, nem adóztatták a kereskedelmi bankokat extrahasznuk után. Még a rendes után sem. A kifosztásra használták a felkent pénzügyi guruk a szaktudásukat, a kormány meg félrenézett közben. Az meg egyenesen arcpirító, hogy az ügyfél svájci frankot soha nem is látott. Neki már forintban utalták a hitel összegét, persze a legrosszabb árfolyamon, majd fizetnie kellett a drágább svájci frankot. Ha akart, sem tehette volna svájci frankban. Ekkor esetleg menekülhetett volna az árfolyamromlástól, nem került volna csapdába. De a cél nem ez volt, hanem az ügyfél jogszerű megkopasztása.
Szóval hagyjuk a szegény alpesieket és az ő frankjukat. Nekik is van most bajuk emiatt. Nem a svájci frank és a svájciak a mi ellenségünk, hanem felebarátaink, akik ezt a trükksorozatot előadták, és akik ezekhez a jogszerűséget szolgáltatták.
Ki és kik a felelősök? Hazánkban húsz éve senki. Ez egy következmények nélküli ország. A valódi felelősök azért sipákolhatnak most a jogállam után, mert ők írták a jogszabályokat is. Ezek tették lehetővé a legtöbb disznóságot, a privatizációs rablástól a svájci frankos kifosztásig. Legtöbb esetben maga a törvény adott nekik menlevelet. De nem mindig, mert nagyon elpofátlanodtak, és még a maguknak írt törvényeket sem mindig tartották tiszteletben. Európában nem szokás a visszamenőleges törvénykezés, mondják, mert az politikai üldözés. Az Alkotmánybíróság azonban visszamenőleg is megsemmisíthetne törvényeket, hiszen ez a dolga, hogy állandóan vizsgálja őket, és nem csak felszólításra. Azokat, amelyek alapvető jogelveket sértenek. Aligha hiszem, hogy alkotmányosan ki lehet fosztani kétmillió embert, akik olyan szerződést kötöttek, ahol a jogosult (a bank) mondja meg, és mindig ő, hogy éppen most mennyi a tartozás. Azt sem hiszem, hogy a jogosultnak nem kell megkapnia portékáiért a piacon elérhető árat. Ilyen eset volt számtalan a privatizációban. Ezért kerülték az értékesítésekkor a piaci megméretést, a tőzsdét. Ott esetleg más is győzhetett volna, mint a haver. A vállalt kötelezettségeket is be kell tartani a környezetvédelemben, foglalkoztatásban. Ha a visszamenőleges törvényeknek kevés az esélye (kivéve, ha a törvény alkotmányellenes), több lesz új törvények meghozatalának.
Védjük meg azokat, akiket hazai segítséggel ki akarnak fosztani! Terjesszük ki a csődvédelmet a családokra és a magánszemélyekre! A csődhelyzetet a bíróság állapítaná meg. Hagyná élni a családokat. A baj visszakerülne oda, ahonnét jött: a bankokhoz. Jaj, kivonulnak, csapják össze a tenyerüket azok, akik eddig belőlük tollasodtak. Menjenek, majd jönnek mások, akik tisztességesen tudnak üzletelni. Nincs légüres tér.
Végül a felelősség kérdése, a mai helyzet kialakulása miatt. A fő felelősség a 2002–2010 közötti kormányokat és azok miniszterelnökeit terheli. Kormányfőként nem lehet mentség az ostobaság. Egy kormányfőnek a jó tanácsokra kell hallgatnia. Ha a rosszakra és a polgárokra ártalmasakra hallgat, felmerül a gyanú, hogy ő és kormánya is érdekelt a disznóságokban. 2002 és 2010 között ilyen esetek is tetten érhetők. A fő tanácsok a jegybankból jöhettek, ha jöttek, de lehet, hogy csak cinkos összekacsintások voltak, kádárista hagyományok szerint.
A teljes feltárást és így a büntető és polgári törvénykönyvi tényállási helyek azonosítását nehezíti, hogy a monetáris politika ma is tabu. Végső soron azonban azért is a kormány felel. Ha nem tetszett neki, miért nem kezdeményezett törvénymódosítást? Kezdeményezett ugyan, de csak azért, hogy nagyobb legyen a befolyása. Gyurcsány telerakta embereivel a monetáris tanácsot. Kívánom, hogy ne járjunk úgy, mint a hajdani prímás az ötvenes években a pártfelvételin. Tőle azt kérdezték, hogy játszott-e a nyilasoknak, amit ő töredelmesen bevallott. Nem is vették fel. Ha letagadja, biztos felveszik, mert cinkos lesz. Felesége korholására, hogy miért tette, csak azt tudta kinyögni, hogy nem tehetett mást, mert a bizottságban mind ott ültek azok, akiknek hajdanán a fülébe húzta.
Nehéz lesz azokkal feltárni, akik a bajokat előidézték, és ma is pénzügyi orákulumnak számítanak.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.