Egy különös kártérítési per a MÁV ellen

Olvasónktól
2011. 09. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Nemzet 2011. július 20-i számának 2. oldalán híradás olvasható, hogy az Egyesült Államokban 95 személy pert kezdeményezett a Magyar Államvasutak ellen. Ez a 95 személy – a híradás szerint – a holokauszt áldozatainak izraeli és egyesült államokbeli lakhellyel rendelkező hozzátartozója. A MÁV-ot vádolják, hogy úgy biztosított szerelvényeket a deportáláshoz, hogy tudták, milyen sors vár az utasokra.
Amennyiben a pereskedni szándékozó személyek eddig még nem értesültek volna megtörtént történelmi eseményekről, úgy tájékoztatom őket, hogy Magyarország 1944. március 19-én megszűnt önálló, saját ügyeiben intézkedési lehetőséggel rendelkező állam lenni. Ezen a napon a német hadsereg (Wehrmacht) megszállta, elfoglalta országunkat. Ettől a naptól Németországnak nem nagykövete volt Budapesten, hanem Edmund von Veesenmayer személyében a „Német Birodalom magyarországi teljhatalmú megbízottja” rendelkezett hazánk minden alapvető ügyében. A megszállás napján felsőházi tagokat és országgyűlési képviselőket tartóztatott le a Gestapo, Kállay Miklós miniszterelnök a török követségen kapott menedéket. A várat német katonák szállták meg.
Ebben az évben töltöttem be tizenkilencedik életévemet, láttam Budapesten vonulni a német tankokat, ugyanúgy, mint 1956-ban a szovjetekét. Adolf Eichmann irányításával megindult a Magyarországon élő zsidó vallású állampolgárok deportálása. Igaz, deportálásról szót sem ejtettek: azt állították, hogy a frontszolgálaton levő német katonák civil munkaerejének pótlására szervezik a zsidó családok elszállítását. Ezt a Budapesten működő Zsidó Tanács is megerősítette azzal, hogy sehol se álljanak ellen az utazásnak. Az ország lakosságának, a közvéleménynek fogalma sem volt arról, hogy egyáltalán léteznek haláltáborok. Nagyon erőltetett és feltételezett elképzelés, hogy a vasutasok között bárki is tudott volna a német irányítású vonatok úti céljáról. Államunk leigázásának nem csak zsidó áldozatai voltak.
Ma már köztudott, hogy még az ország kormányzója sem volt biztonságban, családjával együtt őt is elvitték, és SS-es őrség tartotta fogságban. Ha valaki nem engedelmeskedett, azonnal az életével fizethetett.
Vésztő (Békés megye) vasútállomásán 1944. szeptember 28-án éjjel teljesített szolgálatot a 28 éves vitéz Takács Mihály vasúti állomásfelvigyázó, forgalmi szolgálattevő. Egy német katonavonat indításához kapott utasítást a német alakulat parancsnokától. Az állomáson nem volt mozdony, máshonnan kellett odairányíttatni, de a mozdonyvezető a megérkezés után azonnal elment, mert állítása szerint már 36 órája szolgálatban volt. Ekkor egy német SS őrmester vitéz Takács Mihályt agyonlőtte azon a címen, hogy szabotálja a német katonai szerelvény indítását. Holttestét másnap reggel vasutas társai vitték haza fiatal özvegyének. Két kislány, négy- és kétévesek maradtak utána árván.
A pereskedni szándékozó 95 személy 240 millió dollár anyagi és egymilliárd dollár nem anyagi kártérítést követelne a MÁV-tól. A dollár árfolyama 190 forint körül mozog. A követelni szándékozott összeg a 95 pereskedőre számítva személyenként mintegy két és fél milliárd forintot jelentene.
Vitéz Takács Mihály haláláért senki sem kártalanította családját.
Amikor a nyugati szövetségesek megtudták, hogy mi történik a magyar és a környező országokban Magyarországra menekült zsidó vallású emberekkel, a deportálási célállomásra vezető vasútvonalak bombázását határozták el. Ehhez azonban nem tudtak annyi üzemanyagot tankolni a bombázóikba, hogy a gépek visszatérhessenek Olaszországba. A velük szövetséges Szovjetuniótól kérték, hogy a bombázógépek a bombázás után továbbrepülve a Vörös Hadsereg repülőterein tankolhassanak a visszarepüléshez. Ezt a Szovjetunió visszautasította, így ezzel segítséget nyújtott a németeknek a holokauszt magyarországi végrehajtásában. (Amennyiben a megtörtént tragédia után 67 évvel a borzalmak miatt valakinek kártérítési igénye lenne, azt is meg kellene vizsgálni, hogy a Magyarországtól távol élő emberek egyáltalán érintettek voltak-e ebben a magyar katasztrófában.) A jóvátételért (ebben az esetben) a Wehrmachtot, a Gestapót és az őket a holokauszt végrehajtásában támogató Vörös Hadsereget kellett volna perelni, és nem az önálló cselekvőképességétől megfosztott, megfélemlített alkalmazottakat foglalkoztató Magyar Államvasutakat.
Tudomásom szerint a magyar állam kárpótolta a deportálásból hazatérteket, és eddig senkiben sem merült fel újabb igény. Jó lenne, ha az Egyesült Államok igen szimpatikus magyarországi nagykövete felemelné a szavát a NATO-szövetséges Magyarország mellett: ilyen irreális követelések nem szolgálják az államaink közötti jó viszony elmélyítését.

Cseresnyés Pál
Budapest

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.