Műterem, ahol belülről nőnek ki a fák

Közleményben tiltakozott a Magyar Alkotóegyesületek Országos Egyesületének (MAOE) elnöksége a napokban az ellen, hogy a megszüntetés alatt álló Magyar Alkotóművészeti Közalapítvány (MAK) kuratóriuma a Képcsarnok Kft. vidéki galériahálózatának hosszú távú bérbeadásáról határozott. A MAK kuratóriumának a döntését azért is fogadta értetlenséggel a művésztársadalom, mivel a szervezet a kormány döntése szerint április 31-ével jogilag megszűnt. Ráadásul június 1-jétől kezdve a kormány Kriza Zsigmond személyében miniszteri biztost nevezett ki a teendők koordinálására.

P. Szabó Ernő
2011. 09. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyar Nemzet: A MAOE május 27-én megválasztott elnöke, Aknay János festőművész és a MAOE képzőművészeti tagozatának alelnöke és a MAK Művészeti-Szakmai Tanácsadó Testületének tagja, Sárkány Győző grafikusművész szerint a közalapítványnak a MAOE tagsága művészeti céljaira rendelt vagyon megóvását, gyarapítását kellene szolgálnia. Ezzel szemben a döntés révén „e vagyontömeg kikerül a művésztársadalom érdekköréből, az eredeti célok megvalósítása e bérleti szerződések megkötése esetén teljességgel ellehetetlenül”.
Aknay János: Nemcsak a MAOE elnökségének a megkérdezése nélkül, de a Nemzeti Erőforrás Minisztérium és a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium álláspontjával szöges ellentétben hozta meg ezt a döntést a MAK kuratóriuma. Eddigi tárgyalásainkon kikristályosodott az a közös álláspont, hogy a vidéki galériahálózatnak, benne a MAK kuratóriumának augusztus 10-i ülésén nevesített szegedi és szolnoki kiállítóhelynek a kortárs magyar művészetet kell szolgálnia. Arról, hogy pontosan miként, akkor lehet dönteni, ha a MAK utódszervezete létrejön, az azonban ma is jól látható, hogy a MAOE–MAK eddigi vagyonát a művelődési tárca egyben akarja tartani, más, az eddiginél konstruktívabb, eredményesebb formában működtetve. Ez a cél fogalmazódott meg mind az említett minisztériumok, mind az Országgyűlés kulturális bizottságának vezetőivel folytatott tárgyalásainkon. A maga részéről a MAOE is új, a mostani viszonyokhoz alkalmazkodó koncepciót akar kialakítani, saját magát is karcsúsítva, hiszen az egyesület alkalmazottainak a száma a felére csökken, a MAOE elnöke, választott tisztségviselői nem részesülnek díjazásban, nem lesz elnöki gépkocsi.
MN: A maga hétezer tagjával a MAOE a kortárs magyar művészet – a képző-, ipar- és fotóművészeten túl a zene, irodalom – legnagyobb szervezete, működési feltételeinek a biztosítása közérdeknek mondható. Hogyan lehetséges, hogy a az új elnökség felállása előtt szinte a működésképtelenség határára jutott?
Sárkány Győző: Óriási bizalmi válság alakult ki a szervezeten belül, hiszen az elmúlt években az energiák irreális elképzelések megvalósítására tett kísérletekre mentek el, s közben a reális gondok megoldására nem jutott figyelem, erő. Nagy adósságokat örököltünk az előző vezetéstől, mintegy 16-20 millió forintos hiányt. Jó néhány emberben, vezetőségi tagokban megvolt az igény a váltásra korábban is, de az elképzelések megvalósítására most, a kártyavár összeomlásával nyílik lehetőség. A helyzet sürgető, annál is inkább, mivel egyesek olyan hangulatot keltettek, hogy a kulturális kormányzat szét akarja verni a művészek szervezetet – miközben nem indult el egyféle önvizsgálat, hiszen a gondok kialakulásának egy részéért maga a művésztársadalom a felelős. Itt van például a régi szentendrei művésztelep, ahol beszélgetünk: meg lehet nézni, milyen elhanyagoltak, lepusztultak a műtermek. Miközben elvileg mindegyiknek van tulajdonosa, van olyan, amelyben már belülről nőnek ki a fák, mert évek óta nem használják. Ugyanakkor számos fiatal alkotónak nincs hol dolgoznia.
MN: Kézenfekvő a gondolat, hogy a MAOE az első lépések egyikeként tudatosítsa a külvilággal, hogy van, létezik, komoly alkotó energiákat képvisel. Milyen fórumokon teheti ezt meg?
A. J.: A jövő év őszén nagyszabású, háromévenként ismétlődő kiállítássorozatot, triennálét szeretnénk elindítani Nemzeti szalon néven, amely a képző-, ipar- és fotóművészet értékeit bemutatná. Országos jellegű, sőt a határokon átívelő bemutatkozásra készülünk, a tervezett helyszínek között ott van a Műcsarnok, a Szépművészeti, az Iparművészeti Múzeum, Debrecenben a Modem, Szegeden a Rökk-palota, de például a dunaszerdahelyi Kortárs Magyar Galéria, az Érdi Galéria vagy a Sepsiszentgyörgyi Képtár is, ami a MAOE határon túli tagjainak is a bemutatkozás új lehetőségeit jelentheti.
MN: A MAOE az egykori Vigadó Galériát is potenciális kiállítási helyszínnek tekinti. Ez pedig feltételezi a Vigadó majdani használójával, a Magyar Művészeti Akadémiával (MMA) való szoros együttműködést. Ennek milyen formái lehetnek?
A. J.: Elkezdődött egy igen termékeny tárgyalás Fekete Györgygyel, az MMA elnökével, amelynek eredményeként mondhatni egyféle társult szervezet lehet a MAOE az MMA mellett. Az Akadémia együttműködéséről és támogatásáról biztosította az egyesületet és a szalon megvalósítását. Ez a művészvilág számára azért lehet igen üdvös, mert egyesületünk szinte az összes magyarországi művészeti szervezet tagságát átfogja, s az összes, professzionális művészeket tömörítő egyesülettel, szervezettel, köztük elsősorban a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetségével és a Képzőművészeti és Iparművészeti Társaságok Szövetségével kifejezetten jó, konstruktív kapcsolatra törekszik. Elkövetkezett az az idő, amikor közösen kell, lehet gondolkodni, hogy kijussunk abból a zsákutcából, amelybe részben önhibánkból jutottunk, az egyesület életében új korszaknak kell elkezdődnie.
MN: A MAOE egyik legfontosabb feladatát, a művészek nyugdíjának folyósítását már évek óta állami szerepvállalással teljesíti. Hogyan változnak szociális, érdekvédelmi feladatai?
S. Gy.: Az a fajta helyzet, amire annak idején felépült az egyesület működése, ma már megváltozott. Jogi vagy adótanácsadást továbbra is tudunk adni, de nem ingyenesen, fizetni kell érte. Meg szeretnénk tartani az egészségügyi, a szociális segélyezéssel foglalkozó bizottságot is, de az erre a célra fordítható pénz évek óta másra ment el… A kép akkor lesz világos, ha feláll a MAK helyén az új vagyonkezelő szervezet, amelynek irányításában mi is részt veszünk, hiszen a MAOE mint kiemelt kezdeményezett szerepel, a háromtagú felügyelőbizottságba a MAOE elnökét is meghívták.
MN: Hogyan fogadja a fejleményeket az egyesület tagsága?
A. J.: Hamarosan összehívjuk az elnökséget, s remélhetőleg még szeptember vége előtt, legkésőbb október elején összeül a nagyválasztmány is, amelyen keresztül a tagságot korrektül tájékozathatjuk a fejleményekről, tudatosíthatjuk tagjainkat jogaikról és kötelezettségeikről. Mert ilyenek is vannak, a tagdíj befizetésétől kezdve a műteremhasználatig. E téren tragikus a helyzet: a MAOE elnöksége végigjárta az újonnan megalakuló, tulajdonjoggal bíró, állami felügyelettel rendelkező szervezet elnökével és a megbízott kormánybiztossal az alkotóházak többségét, s azt tapasztalta, számos lakó tökéletesen leamortizálta a műtermét, mintha még mindig a szocializmusból örökölt személet vezetné őket: csak kapok és én nem teszek semmit. Pedig a műteremnek nem a mutyizás terepének, nem státusszimbólumnak, hanem az országos, egyetemes problémákkal foglalkozó alkotómunka helyszínének kellene lennie.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.