Generációváltás: íme, a vadonatúj Mazda MX-5

Pontosan negyed évszázada definiálta újra a roadster fogalmát a Mazda az első generációs MX-5 bemutatásával.

Csizsek Ádám
2014. 09. 04. 13:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A japánok a negyedik generációba lépő modellt teljes egészében áttervezték, ami számos szempontból lehetőséget adott a jelentőségteljes fejlődésre. Ilyen például az új alap és a temérdek tervezési bravúr révén elért fogyókúra. Az új MX-5 mintegy 100 kilogrammos tömegcsökkenésen ment át elődjéhez képest, ami egyben azt is jelenti, hogy a 25 éve megjelent első generációhoz hasonlóan 1 tonna körüli tömegről szól a fáma. Mindeközben a mérnökök áldozatos munkájának köszönhetően a típus történetének legalacsonyabb súlypontját érték el.

A formaterv minden kétséget kizáróan lenyűgözőre sikeredett, a formatervezők keze nyomán olyan roadster kelt életre, amely után minden bizonnyal megfordulnak az emberek. A látványos fényszórók, a tetszetős hátsó lámpák és a kerek formákkal operáló sziluett kerek egészet alkot, míg a csomagtérfedélbe az első Z4-es vonalait láthatjuk bele. A fotókon vászontetővel szerepel az autó, egyelőre nincs hír arról, hogy lesz-e az utóbbi generációhoz hasonlóan nyitható kemény tetős verzió. A pletykák viszont arról szólnak, hogy a Mazda inkább egy kupé verzión dolgozik, ám a gyáriak nem erősítették meg e hírt.

Az utastér természetesen a Mazda legújabb modelljeihez hasonló formákat hozza, ami üdvözlendő, hiszen a roadster műszerfala így továbbra is egyszerű maradhatott, miközben a modern eszközökről sem kell lemondanunk. A középkonzol tetején a tabletszerű érintőképernyős multimédiás rendszer foglal helyet, ráadásul, ha hihetünk a képeknek, besüllyeszthető megoldásról van szó. Az új MX-5 hossza 3915 mm, szélessége 1730 mm, míg magassága mindössze 1232 mm, tengelytávja pedig 2315 mm, ami azt jelenti, hogy szokatlan módon jóval, 105 mm-rel rövidült az újdonság az elődhöz viszonyítva, míg 10 mm-rel szélesebb.

A tengelytáv csupán 15 mm-rel csökkent, ami a hossz megkurtításának mértékét figyelembe véve jól mutatja, hogy a kerekeket sokkal jobban a karosszéria sarkaiba tolták a japán szakemberek – az első-hátsó túlnyúlások 90 mm-rel kisebbek. A Mazda a technikai információk terén nem volt bőkezű, s az éjszakai barcelonai premier után sem ismerhetjük pontosan az erőforrások kvalitásait. Azt persze már tudjuk, hogy a belépő szintet a gyártó 1,5 literes SKYACITV-G motorja jelenti, amely a 3-asban 100 lóerő leadására képes, ám könnyen lehet, hogy az MX-5 motorházteteje alatt valamivel nagyobb teljesítményt tud majd felmutatni a kis szívó négyhengeres.

Az erősebbik verzióba természetesen a kétliteres, négyhengeres szívómotor kerül, közel 200 lóerős csúcsteljesítménnyel. Mindkét variánshoz hatfokozatú manuális váltó jár, de az automata is szerepel majd az opciós tételek között a hírek szerint. A lemezek alatt elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink felfüggesztés bújik meg, ami az igényes tervezésről tesz tanúbizonyságot. Elöl hűtött, hátul tömör tárcsák várják az izzasztó feladatokat az első generációs modell felnijére hajazó könnyűfém keréktárcsák mögött. A 16 hüvelykes felnikre 195/50 R16 méretű abroncsok kerülnek. A kis tömeg, a lelkes szívómotorok és a tisztességes futómű együtt remélhetőleg feledhetetlen csomagot eredményez, a képek és az eddig ismert információk alapján már alig várjuk, hogy magunk is próbára tegyük az újdonságot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.