Nógrád megyei vonatbaleset: nyomoz a rendőrség

Vasúti közlekedés tömegszerencsétlenséget okozó gondatlan veszélyeztetése miatt rendeltek el nyomozást.

MTI
2015. 08. 16. 15:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tájékoztatás szerint az Acsa és Galgaguta közötti pályaszakaszon befejeződött a baleset helyszínelése és a műszaki mentés. A Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztálya vasúti közlekedés tömegszerencsétlenséget okozó gondatlan veszélyeztetése vétség miatt elrendelt nyomozás keretében vizsgálja a baleset körülményeit.

Az Aszódról Balassagyarmatra tartó motorvonat reggel fél kilenc körül ütközött össze a vele szemben közlekedő szerelvénnyel, a balesetben 21-en sérültek meg. Tizenkilenc ember könnyű sérüléseket, jellemzően zúzódásokat szenvedett, egy középkorú férfinak eltört a lába, egy ugyancsak középkorú nőnek pedig a bordája törött el. A két szerelvényen harminc-negyven utas tartózkodott.

A váci Jávorszky Ödön Kórházba hat sérültet vittek a baleset helyszínéről a mentők, de nem sokkal később mindannyian hazatérhettek – közölte a Pest megyei intézmény szóvivője vasárnap délután az MTI-vel. Tari Adrienn tájékoztatása szerint a hozzájuk érkezettek könnyebb sérüléseket szenvedtek, jellemzően rándulások, zúzódások miatt látták el őket.

A budapesti Honvédkórház sajtóügyeletének közlése szerint egy embert mentőhelikopterrel szállítottak be az intézménybe könnyű végtagsérüléssel, ellátása vasárnap délután még zajlott.

Újraindult a vonatközlekedés vasárnap este az Aszód–Balassagyarmat vonalon – tájékoztatta a Mávinform sajtóügyeletese az MTI-t. Kavalecz Imre közölte, hogy a sérült járműveket a MÁV szakemberei elszállították a baleset helyszínéről és a pályavizsgálattal is végeztek.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálata szerint a baleset azért következett be, mert az Aszódról induló motorvonat nem várta be a kijelölt helyen, Acsa-Erdőkürt állomáson a Balassagyarmat felől érkező szerelvényt. Bajkó Erika, a KSZ kommunikációs vezetője az MTI-vel azt közölte, hogy a menetrend szerint Nógrádkövesden kell bevárnia egymást a két szerelvénynek az egypályás vonalon, ám az Aszódról induló motorvonat késése miatt ezúttal áthelyezték a találkozási pontot, az úgynevezett vonatkeresztet Acsa-Erdőkürt állomásra.

Az Aszód–Balassagyarmat-vonalon egy vágányon közlekednek a szerelvények, ezért a szembejövő vonatok számára a menetrendben jelölik meg a találkozási pontot. A balesetben érintett vonatpár Aszódról közlekedő tagja vasárnap reggel késve indult, mert bevárta a Budapest–Hatvan-vonal csatlakozó utasait, emiatt a vonatok találkozási pontját áthelyezték.

A MÁV szóvivője az M1-nek elmondta, az írásbeli rendelkezés egy hárompéldányos dokumentum, amelynek tőpéldánya az állomáson marad, egy-egy példányt pedig megkap a vezető jegyvizsgáló és a mozdonyvezető. Mindketten aláírásukkal hitelesítik az iratot. Lőcsei Virág hozzátette, most azt vizsgálják, miért indult tovább a találkozási pont módosulásáról szóló írásbeli rendelkezés ellenére az Aszód felől közlekedő szerelvény.

A szakmai vizsgálat első megállapítása szerint mindkét motorvonat vezetőjét és vezető jegyvizsgálóját írásbeli rendelkezésben tájékoztatták arról, hogy a késés miatt nem a menetrendben megjelölt Nógrádkövesden, hanem Acsa-Erdőkürt állomáson találkozik a két vonat. A késve induló, Aszódról Balassagyarmatra tartó vonat azonban eddig tisztázatlan okból az utasok le- és felszállását követően továbbindult.

Mivel Acsa-Erdőkürt állomáson nincs forgalmi szolgálat, nem volt olyan személyzet sem, amely ezt észlelte volna és értesítette volna a vonatokat. Az Aszód és Balassagyarmat közötti pálya úgynevezett egyszerűsített fogalomra berendezett vonal, nincs kiépítve a jelfeladás a vonatbefolyásoló berendezés működéséhez. Továbbá a vonat személyzetét az állomás jelzőberendezése sem figyelmeztethette arra, hogy foglalt a pálya, mert az csak a következő váltó és sorompó állasát jelzi – ismertette a vizsgálat megállapításait a kommunikációs vezető.

Azt is közölte, hogy a vonatok adatrögzítőinek értékelésekor kiderült, hogy mindkét szerelvény a megengedett 60 kilométer/óra sebesség alatt, 56, illetve 58 kilométer/óra sebességgel közlekedett a nyílt pályán. Azt követően, hogy észlelték egymást, 250-300 méter volt közöttük a távolság, amikor megkezdték a vészfékezést, és az ütközésig 23, illetve 28 kilométer/óra sebességre lassultak.

Mivel műszaki hibára utaló adatot nem találtak, a vizsgálat a továbbiakban arra fókuszál: mi vezetett oda, hogy az Aszódról induló vonat nem várta be a szemből közlekedő szerelvényt – közölte Bajkó Erika.

Nem véletlenül kongatta a vészharangot az elmúlt időszakban a Vasutasok Szakszervezete: kevés az ember, s ez előbb-utóbb balesethez, sőt tragédiához vezet – írja közleményben a vonatszerencsétlenség kapcsán a szervezet. Bizonyos területeken katasztrofális az emberhiány, a meglévő dolgozók túlterheltek, kimerültek, ezért adott esetben figyelmetlenebbek is a kelleténél – hangsúlyozták.

Hozzáteszik, tavaly tíz, de idén is már öt olyan figyelmetlenségből vagy műszaki hibából adódó vonatveszélyeztetési helyzetet hozott nyilvánosságra a MÁV, amely akár tragédiával is végződhetett volna. A szakszervezet elvárja – mielőtt még halálos kimenetelű tragédia nem lesz –, hogy a MÁV és a kormány is sürgősen intézkedjen, azonnal kezdje meg a létszámhiány felszámolását, és dolgozzon ki motivációs programot a jelenlegi dolgozók megtartására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.