Nógrád megyei vonatbaleset: nyomoz a rendőrség

Vasúti közlekedés tömegszerencsétlenséget okozó gondatlan veszélyeztetése miatt rendeltek el nyomozást.

MTI
2015. 08. 16. 15:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tájékoztatás szerint az Acsa és Galgaguta közötti pályaszakaszon befejeződött a baleset helyszínelése és a műszaki mentés. A Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztálya vasúti közlekedés tömegszerencsétlenséget okozó gondatlan veszélyeztetése vétség miatt elrendelt nyomozás keretében vizsgálja a baleset körülményeit.

Az Aszódról Balassagyarmatra tartó motorvonat reggel fél kilenc körül ütközött össze a vele szemben közlekedő szerelvénnyel, a balesetben 21-en sérültek meg. Tizenkilenc ember könnyű sérüléseket, jellemzően zúzódásokat szenvedett, egy középkorú férfinak eltört a lába, egy ugyancsak középkorú nőnek pedig a bordája törött el. A két szerelvényen harminc-negyven utas tartózkodott.

A váci Jávorszky Ödön Kórházba hat sérültet vittek a baleset helyszínéről a mentők, de nem sokkal később mindannyian hazatérhettek – közölte a Pest megyei intézmény szóvivője vasárnap délután az MTI-vel. Tari Adrienn tájékoztatása szerint a hozzájuk érkezettek könnyebb sérüléseket szenvedtek, jellemzően rándulások, zúzódások miatt látták el őket.

A budapesti Honvédkórház sajtóügyeletének közlése szerint egy embert mentőhelikopterrel szállítottak be az intézménybe könnyű végtagsérüléssel, ellátása vasárnap délután még zajlott.

Újraindult a vonatközlekedés vasárnap este az Aszód–Balassagyarmat vonalon – tájékoztatta a Mávinform sajtóügyeletese az MTI-t. Kavalecz Imre közölte, hogy a sérült járműveket a MÁV szakemberei elszállították a baleset helyszínéről és a pályavizsgálattal is végeztek.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálata szerint a baleset azért következett be, mert az Aszódról induló motorvonat nem várta be a kijelölt helyen, Acsa-Erdőkürt állomáson a Balassagyarmat felől érkező szerelvényt. Bajkó Erika, a KSZ kommunikációs vezetője az MTI-vel azt közölte, hogy a menetrend szerint Nógrádkövesden kell bevárnia egymást a két szerelvénynek az egypályás vonalon, ám az Aszódról induló motorvonat késése miatt ezúttal áthelyezték a találkozási pontot, az úgynevezett vonatkeresztet Acsa-Erdőkürt állomásra.

Az Aszód–Balassagyarmat-vonalon egy vágányon közlekednek a szerelvények, ezért a szembejövő vonatok számára a menetrendben jelölik meg a találkozási pontot. A balesetben érintett vonatpár Aszódról közlekedő tagja vasárnap reggel késve indult, mert bevárta a Budapest–Hatvan-vonal csatlakozó utasait, emiatt a vonatok találkozási pontját áthelyezték.

A MÁV szóvivője az M1-nek elmondta, az írásbeli rendelkezés egy hárompéldányos dokumentum, amelynek tőpéldánya az állomáson marad, egy-egy példányt pedig megkap a vezető jegyvizsgáló és a mozdonyvezető. Mindketten aláírásukkal hitelesítik az iratot. Lőcsei Virág hozzátette, most azt vizsgálják, miért indult tovább a találkozási pont módosulásáról szóló írásbeli rendelkezés ellenére az Aszód felől közlekedő szerelvény.

A szakmai vizsgálat első megállapítása szerint mindkét motorvonat vezetőjét és vezető jegyvizsgálóját írásbeli rendelkezésben tájékoztatták arról, hogy a késés miatt nem a menetrendben megjelölt Nógrádkövesden, hanem Acsa-Erdőkürt állomáson találkozik a két vonat. A késve induló, Aszódról Balassagyarmatra tartó vonat azonban eddig tisztázatlan okból az utasok le- és felszállását követően továbbindult.

Mivel Acsa-Erdőkürt állomáson nincs forgalmi szolgálat, nem volt olyan személyzet sem, amely ezt észlelte volna és értesítette volna a vonatokat. Az Aszód és Balassagyarmat közötti pálya úgynevezett egyszerűsített fogalomra berendezett vonal, nincs kiépítve a jelfeladás a vonatbefolyásoló berendezés működéséhez. Továbbá a vonat személyzetét az állomás jelzőberendezése sem figyelmeztethette arra, hogy foglalt a pálya, mert az csak a következő váltó és sorompó állasát jelzi – ismertette a vizsgálat megállapításait a kommunikációs vezető.

Azt is közölte, hogy a vonatok adatrögzítőinek értékelésekor kiderült, hogy mindkét szerelvény a megengedett 60 kilométer/óra sebesség alatt, 56, illetve 58 kilométer/óra sebességgel közlekedett a nyílt pályán. Azt követően, hogy észlelték egymást, 250-300 méter volt közöttük a távolság, amikor megkezdték a vészfékezést, és az ütközésig 23, illetve 28 kilométer/óra sebességre lassultak.

Mivel műszaki hibára utaló adatot nem találtak, a vizsgálat a továbbiakban arra fókuszál: mi vezetett oda, hogy az Aszódról induló vonat nem várta be a szemből közlekedő szerelvényt – közölte Bajkó Erika.

Nem véletlenül kongatta a vészharangot az elmúlt időszakban a Vasutasok Szakszervezete: kevés az ember, s ez előbb-utóbb balesethez, sőt tragédiához vezet – írja közleményben a vonatszerencsétlenség kapcsán a szervezet. Bizonyos területeken katasztrofális az emberhiány, a meglévő dolgozók túlterheltek, kimerültek, ezért adott esetben figyelmetlenebbek is a kelleténél – hangsúlyozták.

Hozzáteszik, tavaly tíz, de idén is már öt olyan figyelmetlenségből vagy műszaki hibából adódó vonatveszélyeztetési helyzetet hozott nyilvánosságra a MÁV, amely akár tragédiával is végződhetett volna. A szakszervezet elvárja – mielőtt még halálos kimenetelű tragédia nem lesz –, hogy a MÁV és a kormány is sürgősen intézkedjen, azonnal kezdje meg a létszámhiány felszámolását, és dolgozzon ki motivációs programot a jelenlegi dolgozók megtartására.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.