Meglepett, hogy az ukránok a Lukoilról egy olyan döntést hoztak, amivel korlátozzák a rajtuk keresztül Magyarország és Szlovákia felé érkező olaj transzportját – mondta Hernádi Zsolt, a Mol-csoport elnök-vezérigazgatója az esztergomi MCC Feszt idei rendezvényének Olajinfo című beszélgetésén. Úgy folytatta, az alapkérdésre még mindig nem kaptak választ, hogy ezt miért csinálták.
Más orosz vállalatoknak átengedik az olaját, olyanoknak is, akik egyébként uniós vagy amerikai szankciós listán szerepelnek. A Lukoil egyiken sincsen rajta, és hirtelen Szlovákiának és Magyarországnak a két legfontosabb beszállítóját tették a szankciós listára.
Utána jött a magyarázkodás, hogy nem is a Lukoil olaja jön át, hanem egy másik vállalaté, az viszont a Lukoil százszázalékos tulajdona. A csőben 150 millió dollár van, amit senki nem kockáztat, a szállítást a Lukoil állította le amiatt, hogy az ukrán szankciós listára tették. – Ennek még mindig nem értjük a magyarázatát, hogy miért is tették rá ezt a vállalatot – értékelt a Mol-elnök.
A kockázat nőtt meg
Hozzátette, mindenki dolgozik a probléma megoldásán, minden érintett abban érdekelt, hogy ugyanúgy folytatódjék a szállítás, mint eddig, jelenleg erről folynak a tárgyalások. A hirtelen történő beszerzés mindig drágább, mint a hosszú távra szóló szerződés az előre lekötött mennyiségre, de
a számszerűsíthető kár mégsem akkora, mint a nem számszerűsíthető kár, a fő gond az, hogy a kockázat nőtt meg.
A Lukoil Oroszország második legnagyobb kitermelője, amit úgy kell felfogni, hogy ez egy hatalmas tároló a rendszerben. Ha bármilyen fennakadás történik, a Lukoilnak akkora tömegű olaja van, hogy gyorsan tud szállítani, tehát egy kisebb kieső mennyiséget könnyen tud pótolni, de vissza is tudja fogni magát, hiszen nagy a tárolókapacitása Oroszországban. A Lukoil közel 20 éve a Mol legnagyobb beszállítója, de ha helyettesíteni kell, az nem egyszerű dolog, mert egy kis szállítónál több dolog is közbejöhet, ami a leszállítást akadályozza – mutatott rá Hernádi Zsolt.