Bűnmegelőzés játékosan

– A Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács (NBT) által működtetett Jövő iskolája program játékosan, sporttal és képzőművészettel igyekszik tenni a bűnmegelőzés érdekében. A projektben nagy szerepet kap a digitális technológia. Két éven belül pedig felépülhet Érden egy interaktív bűnmegelőzési központ. Kézzelfogható, valódi alternatívát kaptak a programban részt vevő diákok, akik esetében kiemelten fontos, hogy szabadidejükben ne a bűn felé vezető úton induljanak el egy rossz döntés következtében – mondta lapunknak a programról Hatala József nyugalmazott rendőr altábornagy.

Végh Attila
2020. 08. 02. 16:05
Hatala József
Fotó: Fulop Mate - [email protected] Forrás: police.hu
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács (NBT) létrehozása a saját ötlete volt, amelynek egyedi bűnmegelőzési és áldozatvédelmi iskolai programja sikeres, és azokba egyre több oktatási intézmény kapcsolódik be – mondta a Magyar Nemzetnek Hatala József nyugalmazott rendőr altábornagy, az NBT elnöke. Kiemelte: a szeptemberben induló tanévben tovább folytatják a munkát, a kisebb gyermekek számára a tanmesék, interaktív játékok a bűnmegelőzési oktatás részét képezik, a tíz év felettiek esetében a sportra, a művészetekre helyezik a hangsúlyt.

Az NBT által a harmadik éve szervezett Jövő iskolája projekten belül olyan programokat kínálnak a diákoknak, amely felkelti az érdeklődésüket, leköti az energiájukat és a szabályok betartására neveli őket. – Kézzelfogható, valódi alternatívát kaptak a programban részt vevő diákok, akik esetében kiemelten fontos, hogy szabadidejükben ne a bűn felé vezető úton induljanak el egy rossz döntés következtében – ismertette lapunkkal a program célját Hatala.

Hatala József nyugalmazott rendőr altábornagy, az NBT elnöke. (Fotó: Police.hu)

Az NBT egy szegedi és egy budapesti tanintézményben mutatta be elsőként a Jövő iskolája projektet, amely azóta országos méretűvé bővült. Első lépésként a délutáni szabadidős tevékenységek helyszíneinek és választható programjainak a bővítése volt a cél. Az iskolák olyan új képzéseket nyújtanak a tanulóknak, amellyel hozzájárulhatnak a bűnelkövetés, illetve az áldozattá válás esélyének csökkentéséhez. Az eddiginél is gyakrabban, aktívabban és tartalmasabban vonják be a szabadidős iskolai programokba a szülőket, erősítve ezzel a család szerepét a bűnmegelőzésben. A projekt egyrészt a sportot, a szabadidős tevékenységeket, a közösségi, játékos élményeket, másrészt a képzőművészetet és a kreativitást kapcsolja össze, valamint hatékony kommunikációs eszközöket biztosítanak a tanár–diák, tanár–szülő, szülő–szülő kapcsolatokban is.

Kiemelt cél, hogy a programban részt vevő gyermek sikert érjen el, ami további motivációt nyújt. Az egyik legnépszerűbb képzőművészeti program a bal agyféltekés rajzolás, majd annak magasabb fokozata, a festés, ami nagyon sok diákot leköt. A sport nemcsak a sikert, hanem a közösséget, a kihívásokat, az összetartozás élményét is megadhatja, a testnevelőknek pedig külön képzést tartottak ennek pszichológiai eszközeiről. A legnépszerűbb sportprogramok a 24 órás vetélkedők, azon belül is az asztalitenisz-versenyek.

A visszajelzések szerint a diákok megszerették ezeket az embert, testet, lelket próbáló és erősítő rendezvényeket. Újabban igénybe veszik a zeneterápia eszközeit is, az NBT nemcsak hangszerekkel támogatja az ebben részt vevő iskolákat, hanem koncerteket is szervez. A projektben részt vevő nyírségi iskolák tanulói a Művészetek Palotájában mutathatták be a tudásukat még év elején, amelyre az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottságának tagjait és a Belügyminisztérium vezetőit is meghívták.

– A bűnmegelőzés a középiskolákban komplex feladat – hangsúlyozta Hatala József. Az NBT elnöke hozzátette: a veszélyek ismerete legalább olyan fontos, mint hogy a gyerekek jól érezzék magukat a bőrükben.

A Jövő iskolája programot kormányzati költségvetési alapból az NBT támogatja és finanszírozza. A projektet az úgynevezett Z generáció sajátos igényeihez igazították, így nagy szerepet kap benne az elektronikus eszközök használata. A gyerekek sokkal fogékonyabbak az interaktív programokra, a számítógépes bemutatókra, okoseszközökön is futtatható alkalmazásokra. A program alkotói igyekeznek kihasználni a középiskolások fogékonyságát: olyan tevékenységeket kínálnak nekik, amelyek élvezetesek a számukra, miközben erősödik a jogtudatuk, a toleranciájuk, a szabálykövetésük, de akár a pénzügyi tudatosságuk is.

Az NBT két éven belül létrehoz egy, a világon egyedülálló bűnmegelőzési interaktív központot Érden. A kormányzati és uniós forrásból, hárommilliárd forint költségvetéssel tervezett beruházás egy kétéves stratégiai terv csúcspontja. Az interaktív bázison helyet kap a tűzvédelem, a vagyonvédelem, az áldozatvédelem, folyamatosak lesznek drogprevenciós, iskolai erőszakkal kapcsolatos kiállítások és foglalkozások, valamint tehetséggondozó projektek, amelyekre nemcsak az ország, hanem a határon túli magyar iskolák tanulói is jelentkezhetnek.

Hatala József, a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács elnöke az Országgyűlés kulturális bizottsága előtt számolt be a Jövő iskolája projektről. Az altábornagy elmondta: a projektben részt vevő iskolák igazgatói szerint azokban az osztályokban, ahol ezt a programot elindították, jelentős mértékben megváltozott a közösség tagjainak egymáshoz való viszonya: javult a fegyelem és a tanulmányi eredmény is. A Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács támogatásával akkreditált képzésen belül a projekthez kapcsolódó iskolák pedagógusai egy felkészítő programon vettek részt, így a bűnmegelőzés terén megszerzett tapasztalataikat is átadhatják a diákoknak.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.