Szükségből erény: a távkonzultáció a megoldás

Több mint három hete, hogy az új koronavírus-megbetegedések miatt elrendelt veszélyhelyzetben az emberi erőforrások minisztere kiadta az utasítást: csökkenteni kell az orvos–beteg találkozók számát és a távkonzultációt kell előtérbe helyezni. Az átállás nem egyszerű, de az állami és a magánellátásban is egyre több a követendő kezdeményezés.

Haiman Éva
2020. 04. 07. 6:19
Bakos Ilona
Bakos Ilona miskolci háziorvos fogadja betegei hívását Fotó: MTI/Vajda János
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A betegek, főként az idős és/vagy krónikus betegségben szenvedők többsége általában ragaszkodik ahhoz, hogy személyesen találkozzon a kezelő- vagy legalább a háziorvosával. A Covid–19-járvány miatti veszélyhelyzet azonban ennek lehetőségét a minimálisra csökkenti, hiszen a kórházak csak a sürgősségi beavatkozásokat végzik el, a halasztható műtéteket és a vizsgálatokat szüneteltetik. A 65 év feletti orvosok és ápolók március 16. óta nem láthatnak el személyesen beteget, csak a távkonzultációkban működhetnek közre, azaz telefonon vagy elektronikus csatornákon felvehetik a betegek kórelőzményét, tanácsot adhatnak vagy e-receptet írhatnak fel.

Ahogyan az iskolákban a digitális oktatásra, úgy az egészségügyben – részben – a telemedicinára kell(ene) átállni, ahol csak lehet. Ez akár hasznos is lehet, hiszen a páciensek láthatják, hogy a telemedicina jól kiegészítheti a megszokott orvos–beteg kapcsolatot, és személyes találkozás nélkül kínál gyors és hatékony beteggondozást. Az egészségügyben a távkonzultáció a válsághelyzet előtt leginkább a kényelmet, a gyorsaságot szolgálta, a koronavírus-járvány idején azonban a biztonság egyik legfontosabb eszköze lehet, különösen a krónikus betegek esetében.

Egy hazai startup saját fejlesztésű rendszerén keresztül biztosít ingyenes telefonos és videókonzultációt a háziorvosoknak. A MediCallon keresztül bárhonnan zavartalanul folytathatják az ellátást laptopon vagy okostelefonon keresztül a betegjogok biztosítása mellett. A nap 24 órájában elérhető szolgáltatáson keresztül jelenleg már hatvan szakterület 400 orvosa között kereshetnek a betegek, a regisztrált felhasználók száma jelenleg meghaladja az 53 ezret.

Gyermekorvosok gyors összefogásának eredményeként a Svábhegyi Gyermekgyógyintézet például az elsők között nyitotta meg virtuális rendelőit. Az online viziten elsősorban kezelés alatt álló, tehát krónikus asztmás, allergiás gyermekeknek, pontosabban a szüleiknek, illetve allergia esetén a felnőtteknek tudnak közvetlen online kapcsolat segítségével tanácsot adni és/vagy a gyógyszerhasználaton változtatni a beteg állapotától függően.

Bakos Ilona miskolci háziorvos fogadja betegei hívását
Fotó: MTI/Vajda János

A Semmelweis Egyetem Pető András Kara – az egykori Pető Intézet – is igyekszik folyamatos ellátást nyújtani: minden területen állandó a kapcsolattartás az érintett családokkal. Folyamatosan segítik őket a konduktorok és a kar munkatársai a többi között online vagy személyes tanácsadással, óvodai ügyelettel, általános iskolai digitális távoktatással, képesség- és mozgásfejlesztő videókkal, valamint személyre szabott feladatsorokkal. Szintén a gyermekeseknek jelenthet nagy segítséget, hogy a Semmelweis Kiadó letölthető formában ingyenesen elérhetővé tette az I. Sz. Gyermekgyógyászati Klinika szakorvosai által jegyzett, Mit tegyek, ha beteg a gyermekem? című 2015-ös könyvet. A kiadvány hasznos, gyakorlati ismeretekkel látja el a szülőket, és főleg abban nyújt segítséget, hogy eldönthessék, mekkora a baj, kell-e orvoshoz fordulni.

Az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar és a Doktor24 pszichológus és pszichiáter szakértőinek összefogásával működtet krízisvonalat. A pszichológiai és pszichiátriai online távkonzultációt végző szakorvosok a koronavírus-járvány okozta lelki/mentális megterhelések miatt segítségre szorulók hívásait fogadják. A Semmelweis Egyetem Bőr-, Nemikórtani és Bőronkológiai Klinikáján pedig ingyenes teledermatológiai ellátás indult, a páciensek a MedInnoScan nevű applikáción keresztül, személyes konzultáció nélkül kérhetnek segítséget a szakorvosoktól.

A magán-egészségügyi szolgáltatók közül egyre többen ismerik fel, hogy szűkített módon is, de folytatni lehet a munkát. Az első tapasztalatok alapján elsősorban Budapesten élénkült meg a kereslet az online szakorvosi konzultációk iránt. Egy-egy alkalommal átlagosan fél órát töltenek a betegek a „digitális rendelőben”, a szolgáltatás tarifája 15 ezer forint körül alakul. A webes alapú tanácsadás gyakorlata azonban jelentős különbségeket mutat az egészségügyi szolgáltatók esetében – derül ki az Első Magyar Egészségügyi Marketing Kft. gyorsjelentéséből.

A külföldön egyébként már népszerű online orvoslás itthon is létező műfajnak számított, de eddig csak korlátozottan volt elterjedt. Nyilvánvaló azonban, hogy a következő hónapokban azok szereznek piaci előnyt, akik minél hamarabb elindítanak egy ilyen típusú szolgáltatást. Ezzel nem mellesleg anyagi veszteségüket is csökkenthetik. A nagyobb magánklinikákon szinte az összes, egyébként is művelt orvosi területen lehetőséget biztosítanak online konzultációra a neurológiától a nőgyógyászaton és a kardiológián át az ortopédiáig skype-on, telefonon vagy e-mailben. De van olyan magánfogorvos, akit az általa indított fogszabályozással kapcsolatos problémákkal, kérdésekkel lehet online megkeresni.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.