Több építészeti díjat is osztanak Magyarországon, de presztízsben mind közül kiemelkedik a Média Építészeti Díja. Az évről évre komoly médiafigyelemmel kísért építészeti megmérettetés súlyát nem csak a jól eltalált alapkoncepció adja: maga az építészszakma is kitüntetésként tekint a versenyben való megmérettetés lehetőségére.
A Média Építészeti Díját a rangos hazai építészeti szakportálon, az Építészfórumon publikált, megvalósult épületek közül minden évben csak egyetlenegy kaphatja meg. A publikált épületek alkotóinak külön jelezniük kell, hogy szeretnének-e indulni a versenyben. Az indulók közül neves építészkritikusokból és építészekből álló nemzetközi előzsűri válogatja ki azokat, akik közül a döntőben a gálaesten végül kikerül a győztes. A gálán a zsűrit olyan neves hazai újságírók adják, akik szoktak építészetről írni, de ők maguk többnyire nem építészek – így tulajdonképpen civilként mondanak véleményt az egyes alkotásokról.
Az, hogy a hazai építészek elfogadják a Média Építészeti Díját, jól mutatja, hogy csökken a szakmabeliek és a „civilek” közötti távolság, és elindult egyfajta párbeszéd. Hiszen itt nem szakmabeli kollégák, hanem hozzá nem értők fognak véleményt mondani, és ahhoz bizony sokszor alázat kell, hogy a kevésbé szakmai szempontokat (pl. „nem tetszik, mert beleakad a ruhám”) is elfogadja az ember.
Az idei, 11. Média Építészeti Díjának előzsűrijét a holland építészeti magazin, az A10 és a horvát ORIS főszerkesztői, valamint a 2016-os Lisszaboni Építészeti Triennále egyik főkurátora adja, név szerint Indira van ‘t Klooster, Andrija Rusan és Diogo Seixas Lopes. Amíg ők dolgoznak, nézzünk pár példát, milyen magyar művek közül is válogathat a nemzetközi zsűri. (Az Építészfórumra regisztrált munkák összegyűjtve egy kattintással elérhetőek itt.) Az alábbi válogatás teljesen szubjektív, mindössze azt a célt szolgálja, hogy egy előzetes rápillantást adjon a szélesebb közönségnek is az idei év kiemelkedő hazai építészeti teljesítményeire.
A versenyre regisztrált nevezők közül minden bizonnyal elnyerné a média zsűri és a közönség tetszését is az a villányi borászat, amely éppen a formabontó megoldások kerülésével, a hagyományos formák használatával hívja fel magára a figyelmet. Tervezője, Getto Tamás neve nem véletlenül ismerős, hiszen ő volt az egyik a két építész közül, akik a milánói magyar pavilon pályázaton győztes tervét jegyezték. (Milánóban a kormánybiztos döntése miatt végül a pályázaton második helyezett épületet valósították meg.)