Az urizálás határa: nem kell a merülő szuperjacht

Tengeralattjáró jachtokat és műszigeteket kínál egy különös osztrák cég.

Győr Ágnes
2016. 12. 04. 14:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rengeteg az érdeklődő, bár nem a magyarok közt, a tengeralattjáró jachtok és a lebegő szigetek iránt – állította lapunknak a különös profilú osztrák cég. Az igencsak misztikus, grazi központú Migaloo Private Submersible Yachts bár elismerte, eddig egyetlenegyet sem készített el a merülni is képes hajói közül, hozzátette, megfelelő befektető esetén kész a honlapján meghirdetett öt modell közül bármelyiket elkészíteni, sőt éppen most dolgozik egy hatodikon. A legkisebb hajójuk 72 méteres, míg a nagyobb merülő jachtjuk 283 méter hosszú, s elvileg ugyanazt a kényelmet kínálja a víz felett, mint a habok alatt. Igény esetén a cég medencéket, éttermeket vagy színházakat is ki tud alakítani a fedélzeten.

A mesterséges, Kokomo Ailand fantázianévre keresztelt szigetet – amely szerintük a merülő jachtok kitűnő kiegészítője – bármilyen méretben el tudják készíteni. „Az ügyfelek az extrák közt ezenkívül kérhetik, hogy a kiválasztott modellek kifejezetten halk módon üzemeljenek” – ezt már a technológiai fejlesztésért felelős cég, a Starkad Technologies OÜ elnöke válaszolta.

Mivel az észt vállalat címén a Google Maps szerint csupán egy lombos erdő található, megkérdeztük Marcus Kaevatsot arról is, hol készülnének el a szuperjachtok, illetve a lebegő szigetek. Az elnök szerint több lehetőség közül is választhatnak.

Az egyik opció egy, az észt fővároshoz, Tallinnhoz közeli műhely, amely alkalmas lenne a tengeralattjáró jachtok végső összeszerelésére. A járművek egységeit előzőleg több EU-s tagországban készíttetnék el, arra azonban, hogy mit hol, nem derült fény.

Kaevats nyomatékosította, a Starkad a tervezésért, a technológiai háttérért és a minőségi ellenőrzésért felelős, de van egy külön osztály, amely garantálná, hogy a járművek a katonai tengeralattjáróknál alkalmazott legmagasabb biztonsági előírásoknak feleljenek meg.

Noha a Migaloo termékeiről rengeteg újságcikk született az előző években, több kérdés is felmerült, amikor megpróbáltunk utánanézni a világ legtehetősebb ügyfeleire vadászó cégnek. Többek közt, hogy bár látványos a honlapjuk, nem igazán informatív, s termékeikről mindössze mutatós számítógépes grafikák léteznek.

Nem derül ki például, hogy mennyiért is kínálják a modelleket (bár egyes sajtótermékek szerint az ár több tíz milliárd forint lenne), az osztrák cég a honlapján megadott egyetlen telefonszámon nem volt elérhető, s igaz, hogy a feltüntetett e-mail-címre küldött levélre négy napon belül válaszolt, a cég ügyvezető igazgatója, Christian Gumpold egy több mint egy évvel ezelőtt összeállított tájékoztatót küldött át.

Gumpold egyébként egy másik cégnek, a szintén osztrák Motion Code: Blue-nak is az ügyvezető igazgatója. A vállalat jachtok megtervezését végzi, honlapja azonban igen kezdetleges, és egy kevés információt tartalmazó Facebook-oldalra irányít át. A 2012-ben, 750 ezer körüli kezdő tőkével bejegyzett Starkad OÜ-nél meglepő módon egy hotmailes címen keresztül lehetett felvenni a kapcsolatot a cég vezetőjével.

Megkerestünk az ügyben egy tengeralattjáró-gyártással foglalkozó, elismert céget, hogy megkérdezzük, a technológia jelenlegi fejlettsége mellett valóban kivitelezhetők-e a Migaloo kínálatában szereplő tengeri járművek. A társaság munkatársa azt válaszolta, nem kizárt, hogy valóban meg tudja építeni az osztrák cég a merülő hajókat, viszont tapasztalataik szerint egyszerűen nincsen befektető, aki ekkora összeget képes lenne vagy akarna fizetni egy ilyen járműért. Hozzátette: a merülésre alkalmas tengeri járművek elkészítése nagyon speciális és komoly szakértelmet követel. Az ezzel foglalkozó szakemberek köre nemzetközi szinten is meglehetősen szűk, az ő munkatársaik pedig még nem találkoztak olyannal, aki a Migaloonak dolgozna. Persze az is lehet, hogy csak valami nagyon titkos dologról van szó – feltételezte.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.