Magyar tengerészek mentették meg a hajótörött kapitányt

A Budapest motoros személyzetének köszönhette életét a görög kapitány.

MNO
2016. 04. 10. 4:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

2015. augusztus 25-ével új sorozatot indított az MNO. 1938-ban ezen a napon jelent meg a Magyar Nemzet első száma, s ebből az alkalomból múltidézésbe fogtunk. Keressék a 77, illetve 50 évvel ezelőtt megjelent cikkeket az MNO-n! Hetente többször is jelentkező válogatásunkban riportok, publicisztikák, interjúk, hírek sorakoznak majd az adott időszak számaiból, bepillantást engedve nemcsak a korba, de az azt bemutató Magyar Nemzet szellemiségébe is.

 

Magyar tengerészek izgalmas életmentése az Égei-tengeren

A Magyar Királyi Duna–Tengerhajózási Részvénytársaság tulajdonában álló Budapest motoros személyzete március 24-én, a kora délelőtti órákban izgalmas életmentést végzett az alexandria-isztanbuli tengeri úton az Égei-tengeri Levitha szigettől mintegy mintegy tíz mérföldnyire. A személyzet menet közben egy deszkatákolmányon úszó embert pillantott meg. A vihartól felkorbácsolt tengeren többszöri kísérlet után sikerült a deszkatákolmányt egészen megközelíteni. Ekkor látták tisztábban, hogy a deszkákba két ember kapaszkodik. A dühöngő tengeren mentőcsónak leeresztésére gondolni sem lehetett, kötélre erősített mentőövekkel siettek tehát a hajótöröttek segítségére, akik közül azonban az egyik a vihartól s a hidegtől már annyira elgyengült, hogy nem tudott a mentőövbe kapaszkodni és egy hatalmas hullámban eltűnt a mentők szeme elől. A másik embert csaknem teljesen eszméletlenül emelték a hajóra.

A megmentett ember néhány órai ápolás után magához tért és előadta, hogy a neve Christos Malachias, 42 éves görög tengerészkapitány, a 200 tonnás Frixos nevű kis görög gőzös parancsnoka. Pireuszból Bejrútba akartak menni, rakományuk nem volt, március 21-én tengelytörés következtében gőzösük elvesztette csavarját, a gépházba víz tódult be és a kis hajó süllyedni kezdett. Amikor már látták, hogy a hajót nem tudják megmenteni, a 18 főnyi legénységből tizennégyen csónakba szálltak, Malachias kapitány három emberével a hajón maradt az utolsó pillanatig. Midnez a hajnali órákban történt, reggel 6 órakor aztán Malachias kapitány három emberével egy hevenyészve elkészített tutajra szállt. A Frixos gőzös a következő percekben – a menekülők szeme láttára – eltűnt a habok között. A Budapest motoros délelőtt 10 óra tájban ért hozzájuk, de akkorra két embert már elmosott a tutajról a víz, a harmadik ember pedig – mint említettük – a megmentése előtti másodpercekben tűnt el. Malachias kapitány megemlítette még, hogy hogy a hajnali derengésben látta, hogy a 14 emberrel megrakott mentőcsónakot egy hullám felborította. A benne voltak sorsáról semmit sem tud. A Budapest motoros Malachias görög tengerészkapitányt Mitiléne kikötőjéig vitte és ott kiadta a görög hatósági közegeknek, akik köszönetüket nyilvánították a magyar hajó személyzetének az életmentésért.

(1939. március 31., 11. oldal)

 

Válogatta: Bittner Levente
Észrevétele, javaslata van? Ossza meg velünk, írjon a [email protected] címre!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.