Devizahitelek: mekkora mozgástere van a kormánynak?

Dr. Damm Andrea ügyvéd tárja fel a Kúria jogegységi döntése után a törvényalkotó előtt álló jogi lehetőségeket.

Pósa Árpád
2014. 06. 25. 7:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egész ország izgatottan várja a devizahiteleseket segítő újabb kormánycsomagot, amely a végtörlesztés az árfolyamgát intézménye után végérvényesen meg kívánja oldani ezt az össztársadalmi problémát. Varga Mihály kedden asztalhoz ült a bankszövetséggel, de a tárca még nem közölt részleteket arról, hogy pontosan miről volt szó. A Kúria június 16-ai jogegységi döntése óta felgyorsultak az események.

Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője azonnal a döntés után jelezte, hogy az őszi parlamenti ülés kezdetéig elkészül az a törvényjavaslat, amelynek alapelve: minden visszajár a devizahiteleseknek. A frakcióvezető hétfőn, napirend előtti felszólalásában arra kérte a kabinetet, készítse el a jogi megoldását annak, hogy azok, akikkel szemben tisztességtelenül jártak el a bankok, visszakapják az őket illető pénzt, azt, amelyhez normál esetben csak peres úton juthatnának hozzá. A frakcióvezető közölte: ennek kell az első lépésnek lenni, míg egy második lépésben történhet meg a devizahitelek végleges kivezetésének rendezése, ezzel az árfolyamkockázat megszüntetése.

Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium parlamenti államtitkára azt mondta, a téma szerepelni fog már a szerdai kormányülés napirendjén, hogy lehetőség szerint a parlament még a nyári szünet előtt meghozhassa döntését.

Dr. Damm Andrea ügyvéddel a Kúria döntése előtt mérlegeltük az esélyeket, valamint kiértékeltük a meghozott jogegységi határozatot is. Ezúttal azt próbáltuk meg feltérképezni, hogy jogi értelemben mekkora mozgástere van a kormánynak a devizahitelesek végső megsegítésére.

– Mi lenne az árfolyamkockázattal kapcsolatban a legkedvezőbb megoldás a három érintett fél számára (devizahitelesek, bankok, állam)? És milyen következményekkel járna?
– Mindenekelőtt el kell mondjam, elfogadhatatlan egy jogállamban a jogász számára az, hogy egy bíróság, még ha az a legfőbb bírói fórum is, hogy jogszabályt írjon át. Sajnos ezzel a kúriai döntéssel átírta a bíróság a szerződéskötések idején hatályban volt a Hatályos polgári törvénykönyv (Hpt.) 213. § (1) bekezdését, amely a szerződés semmisségét mondja ki. Az szerepel a döntés indoklásában, hogy nem alkalmazható azon jogszabályhely c. pontja az árfolyamrés hiányára! Ha a bankok egyetértenek azzal, hogy forintforrásból finanszíroztak, csak átszámításnak használták az idegen devizát a szerződés értékállandóságának megőrzése érdekében, akkor az a helyzet, hogy a devizaárfolyam emelkedése során érvényesített különbség a kölcsön költsége, kamat jellegű kötelezettsége az adósnak. Ez pedig a tényleges árfolyamrés, nem a törlesztéskori eladási és vételi árfolyam különbsége. Ez a kamatjellegű kötelezettség igenis tisztességtelen az infláció feletti részében, mert nincs ennek az ellenszolgáltatásnak szolgáltatása. Azt azért megjegyezném, hogy a kamatba bele kell elvileg férnie az inflációnak. Vagy azt kellene a jogalkotónak kimondania, hogy az árfolyam-emelkedés nem érvényesíthető az infláció mértéke feletti részében, vagy azt, hogy akkor számolhat idegen devizában törlesztést, ha a kamatot a CHF jegybanki alapkamatának csökkenése mértékében csökkenti – vélekedik Damm.

– A jogalkotó e döntések után a szerződések elszámolási részébe nyúlhat bele, mert a szerződési akaratot nem változtatja meg. Nem lehet bizonyítani, hogy az adósok korlátlan kockázatot vállaltak volna, mert egy cselekvőképes személy nem köt ésszerűtlen szerződést, s éppen az ügyészség mondta ki egyik határozatában a bankok nem számolhattak ezzel az árfolyam-emelkedéssel. Ha nem számoltak, s nincs az ügyletek mögött devizafedezet, nem is számíthattak ilyen nyereségre, azaz nem érheti őket veszteség az érvényesíthető követelések mértékének korlátozása  miatt.

– Mi lenne az egyoldalú szerződésmódosítással kapcsolatban a legkedvezőbb megoldás a három érintett fél számára?
– Nem voltak az elmúlt 8 évben olyan körülmény változások, amelyek indokolnák a szerződések feltételeinek egyoldalú módosítását. Egyetlen ügyben sem tudta a bank az árazási elveivel és tényadatokkal alátámasztani. Minthogy egyetlen szerződésben sem átlátható, kiszámítható az egyoldalú módosítás, ne lehessen ilyet érvényesíteni, erről kell jogszabályt alkotni.

– Nincs más megvalósíthatóság – mondja határozottan az ügyvédnő.

– Úgy, hogy kimondja, ha devizában van egy kötelezettség megállapítva, nem lehet más árfolyammal kiszámítani annak forintellenértékét, mint az MNB középárfolyamával.

– A törvényeket végre kell hajtani. Mindegy, hogy ez mennyi energiába kerül. Az árfolyamrés ügyében a tisztességtelenség sajnos csak a fogyasztókra alkalmazandó a döntés szövege szerint, ami érthetetlen, hiszen a döntéshez a Ptk. általános elvi szabályaiból indult ki, mint a Ptk. 231. § (2) bekezdése, amely minden jogalany számára kötelező. A jogegyenlőség elve sérül azzal, hogy általános polgári jogi elvek érvényesülését csak egy bizonyos személyi körnek engedi alkalmazni.

– Tudják majd ellenőrizni, mert ez matematika. Az a kérdés, hogy mivel minden végrehajtás valótlan követelések alapján van folyamatban, törvénnyel ezen ügyekben folyó végrehajtásokat meg kell szüntetni, mert a végrehajtási lap adatai valótlanok. Nem felfüggeszteni, hanem megszüntetni! A végrehajtási lap közokirat, amely hitelesen tanúsítja az abban foglaltakat. Ha a követelés összege valótlan, vissza kell vonni a végrehajtási lapot, amely pedig a végrehajtási eljárást megszünteti – zárta szavait Damm.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.