Fel kell készülni rá

Az utóbbi két évtizedben sokat javultak térségünkben a kelet–nyugati közlekedési lehetőségek.

NT
2011. 11. 04. 10:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Schváb Zoltán elmondta: „nyílt titok”, hogy a 2014-ben kezdődő uniós finanszírozási időszakban a mainál kisebb súllyal esik a latba a kohéziós politika, márpedig Magyarországon zömében ebből finanszírozzák a közlekedésfejlesztést. Ezért is kell felkészülni új projektekkel erre a finanszírozási időszakra – tette hozzá.

Összességében az Európai Unió nem akar kevesebb pénzt adni közlekedésfejlesztésre, csak újra akarja osztani a lapokat – jegyezte meg a helyettes államtitkár, hozzátéve, a projektalapú támogatás a kontinens nyugati felén induló, nagyobb értékű fejlesztéseknek kedvezhet. Ugyanakkor lehet támogatást nyerni intermodális közlekedést lehetővé tévő, „zöld” folyosókkal – tette hozzá.

Dávid Ilona, a GYSEV Zrt. elnök-vezérigazgatója az eseményen arról beszélt: újabb és újabb – például a MÁV-tól átvett, modernizációra szoruló vonalakat érintő – fejlesztésekkel azt kívánják elérni, hogy a társaság a Nyugat-Dunántúlon valódi alternatívát kínáljon a közúti fuvarozással szemben.

A térség közlekedési helyzetét bemutató előadásában Keserű Imre, a Közlekedéstudományi Intézet munkatársa arról beszélt: Nyugat-Magyarország tranzit vasúti forgalmának jelentős hányadát a Szlovákia, illetve Horvátország és Szlovénia között szállított áruk adják, az egyébként intenzív olasz-lengyel forgalom csekélyebb része fut itt.

Eközben a vasúti személyforgalom alig huszada lépi át a megyehatárt, amiben az is szerepet játszhat, hogy magyarországi és ausztriai célpontok között gyakran két-három átszállással lehet közlekedni, akkor is lassan.

A szakember megjegyezte: intermodális modellek kialakításával, valamint megyei közlekedési szövetségek létrehozásával lehetne javítani a közlekedési helyzeten, aminek része, hogy egyes városokban közelebb kellene költöztetni egymáshoz a vasútállomást és a buszpályaudvart.

Munkatársa, Szele András egy 2007-es forgalomszámlálás eredménye alapján arról beszélt: a térség fő nemzetközi közúti szállítási folyosóján, a Rajkától Rédicsig futó 86-os úton az északról induló áruk fele Lengyelországból, 28 százaléka Szlovákiából, tizede Csehországból indul, míg a déli útvonalon érkező áruk fele Olaszországból, kétötöde Szlovéniából, közel tizede Horvátországból indul.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.