A lap ismerteti, hogy az autók légkondicionáló berendezéseiben használt, R134a jelű gáz az európai jog szerint túl környezetszennyező, a német autógyártó pedig ez év január 1-jétől nem hozhatna forgalomba olyan új gépkocsit, amelynek légkondicionálójában ez található.
Antonio Tajani, a bizottság ipar- és vállalkozáspolitikáért felelős tagja kötelezettségszegési eljárást helyezett kilátásba Németországgal szemben, ha lehetővé teszi, hogy az immáron betiltott gázzal működő légkondicionálókkal felszerelt autók kerüljenek forgalomba. „Nincs felmentés, nincs haladék, aki ilyen gázt használ, az megsérti a törvényt” – jelentette ki Tajani, s elutasította, hogy a bizottság felülbírálja az irányelvet. A lap szerint a gáz betiltása három olyan modellt érint, amelyet az elmúlt három évben engedélyeztek: a jelenlegi Mercedes A és B osztályt, valamint a ferde hátúakat.
Az idevágó irányelvet a lap szerint 2006-ban fogadták el, és eredetileg 2011. január 1-jén kellett volna hatályba lépnie, az autógyártók viszont további két év haladékot kaptak, hogy fel tudjanak készülni az átállásra. Az amerikai vállalatok időközben ki is dolgoztak egy olyan gázt, amely környezetkímélőbb, mint a betiltott.
A Daimler mindazonáltal azt állítja, hogy az új gáz 14 tesztből 10 esetben kigyulladt és tüzet okozott, egyszóval tűzveszélyes. Más gyártó nem jelzett ilyen problémát. A német vállalat saját közlése szerint a jogilag kötelezően előírt teszteknél szigorúbb, a valós használati körülményeket tükröző kísérleteket végzett, s a gáz nagy nyomáson kapcsolatba került a tesztjármű kipufogórendszerének forró alkatrészeivel. „Lehet, hogy laboratóriumi körülmények között nehezen gyullad, de egy forró motortérben igenis gyúlékonnyá válhat” – állapította meg a német autógyártó, amely a betiltott gáz esetében semmi hasonlót nem tapasztalt.
Az új légkondicionáló-gáz gyártói váltig állítják, hogy terméküket szigorú és alapos vizsgálatoknak vetették alá, hatékony és biztonságos, nem gyúlékony. A bizottság értékelése szerint ha az új gáz csak a Mercedesekben nem biztonságos, akkor nem biztos, hogy a gáz a hibás, lehet, hogy a Mercedesek tervezése nem megfelelő az új gáz alkalmazásához.
A lap idézi Chris Davies brit európai parlamenti képviselőt, az EP környezetvédelmi bizottságának tagját, aki szerint a Daimlernek autónként 20 dollár többletköltséget jelentene a gáz cseréje, és a cég csak ezt akarja megspórolni. „Ha így van, súlyos hibát követtek el, amiért drágán meg fognak fizetni\" – hangoztatta a politikus.
A European Voice szerint a német autógyártók a kezdetektől ellenezték a gáz lecserélését, azt mondták, nem lesz elég gáz, hogy minden autóban határidőre lecseréljék. Az anyag előállítói szerint viszont ez nem igaz, azért állítottak elő kevés gázt, mert nem kaptak rá megrendelést a német autógyártóktól.
A Daimler szóvivője a lapnak kijelentette, hogy egyelőre továbbra is a betiltott gázt fogják használni, és párbeszédet folytatnak a német és európai hatóságokkal, hogy megoldást találjanak a problémára. A német kormány mindeközben azt kérte a bizottságtól, hogy újabb egy évvel, 2013 végéig tolja ki a tilalom életbe léptetését, hogy az esetleges biztonsági aggályokat tanulmányozni lehessen. Erre a kérésre az Európai Bizottság egyelőre nem válaszolt.