A Magyarország és Burgenland közlekedési kapcsolatainak átfogó fejlesztéséről szóló szándéknyilatkozat aláírását megelőző sajtótájékoztatón Hans Niessl, a burgenlandi tartományi kormányzó hangsúlyozta: a térség jövője szempontjából fontos bővíteni a közlekedési infrastruktúrát, mert az képezi a gazdasági fejlődés alapját. A dokumentumot Szijjártó Péter és Burgenland tartományfőnöke látta el kézjegyével.
Szijjártó Péter kifejtette: Magyarország és Ausztria között huszonöt helyen lehet átlépni a határt. Az átlépési lehetőségek közötti mintegy 14 kilométeres távolság jóval kedvezőtlenebb, mint Nyugat-Európában, ahol általában két-három kilométerenként van lehetőség az országok közötti átlépésre. A magyar–osztrák határon az egymástól távol lévő átkelők versenyhátrányt jelentenek: bonyolulttá teszik a kapcsolattartást, és kettévágják a gazdaságilag egybetartozó térséget. Ezt a versenyhátrányt akarja leküzdeni a közlekedés fejlesztésével Burgenland és Magyarország.
Az államtitkár közölte: a jövő év szeptember 1-jéig elkészülő megvalósíthatósági tanulmányok ismeretében döntenek a konkrét beruházásokról. A tanulmányok készítését a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium koordinálja. A jelenlegi számítások szerint a határon átnyúló projektek finanszírozására szolgáló operatív program forrásainak 30 százalékát kell majd mozgósítani a húsz út megépítésére – tette hozzá.
Szijjártó Péter szólt arról is, hogy a burgenlandi tartományfőnökkel együttműködnek a határellenőrzési létesítmények, az egykori határőrbódék lebontásában. 2015-ig 11 helyen végzik el ezt a munkát. Ezen túl mindkét fél prioritásként kezeli a nyugat-dunántúli térségben megvalósuló gyorsforgalmi utakat, és vizsgálni fogják a kishatármenti vasút fejlesztésének lehetőségeit is.
Hans Niessl a sajtótájékoztatón kiemelte, alapos vizsgálatokra van szükség, hogy jól átgondolt projektek szülessenek. A megvalósíthatósági tanulmányok alapozzák meg a fejlesztési döntéseket, majd azt követően lehet a konkrét projekteket összeállítani – mondta.
Július elején Orbán Viktor miniszterelnök Robert Ficóval közös sajtótájékoztatóján arról beszélt, nem természetes állapot, hogy a szlovákoknak és a magyaroknak átlagosan 25 kilométert kell utazni egy határátkelőig, miközben ez a távolság Nyugat-Európában mindössze 7,5 kilométer. Ezért 2014 és 2020 között 25 új határátkelő utat fogunk létrehozni, továbbiakat pedig felújítunk és akadálymentesítünk. A közlekedési infrastruktúrát is összekapcsoljuk – mondta el Orbán. A találkozón a komáromi Duna-híd tervét is megerősítették, sőt a határon átnyúló közösségi közlekedés fejlesztéséről is tárgyaltak.