A kiadásokat jelentősen megvágná egyetlen lépés

A tavaszi törés kényszerű megoldásokat hozott az éttermekben, de a gyakorlat hiánya sokba került a cégknek.

2020. 10. 01. 5:55
A pénzügyi szektorban voltak a legmagasabbak a keresetek, a vírus miatt amúgy is nehéz helyzetben lévő vendéglátásban a legalacsonyabbak Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs kétség, a lakossági keresletet a koronavírus rombolásával különösen sérült ágazatokban már-már létfontosságú szükséglet további eszközökkel ösztönözni, bár arra március óta már több látványos lépést tett a kormány. Az általános vállalkozás- és munkahelymentő intézkedések mellett például az egyik leginkább veszteséggel sújtott kkv-körben, a vendéglátó vállalkozásokon segítene az MNB azzal, hogy javasolja a kiszállított és ­elviteles ételek áfakulcsának nagyarányú csökkentését.

Eltűntek a turisták az őszre, ezért nem megy az üzlet a főváros belső, eddig külföldiekre szakosodott vendéglátóhelyein Fotó: Bach Máté

– Nagyon örülünk, ilyen konkrét javaslatokat a kereslet, a munkahelymegtartás, a vállalkozások túlélése érdekében már március óta erőteljesen szorgalmazunk az ágazat képviselőivel együtt – mondta megkeresésünkre Kovács László.

A Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke jelezte: már látható, hogy ahol ha mérsékeltebben is, de az ősszel is megmaradt a belföldi forgalom – vagyis főként vidéken és a főváros külkerületeiben, azaz kevésbé a külföldiekre szakosodott övezetekben, – azok az üzletek talpon fognak maradni, az újabban várható állami támogatásokkal pedig biztosra vehető a túlélésük. Ehhez eddig is több lehetőség adódott, de az üzemeltetők költségei ahhoz képest, ahogy a vendégjárás meghatározó arányú zuhanásával leapadt a bevétel, még mindig túlterhelik a munkáltatókat, ezért mostanra vészjósló szakaszba került a bejáratott munkaerő-állomány.

Akkor kedvező mindenki számára a házhoz szállítás, ha a vendéglátós sem fogja a fejét a költségek miatt Fotó: 123RF

Az MNB fölveti a forgalmi adócsökkentés szükségességét is a célzott támogatás érdekében. A kereslet élénkítését segítő fejezetben szerepeltetik a házhoz szállított ételek áfájának öt százalékra csökkentését a jelenlegi 27-ről, amivel az iparági szereplők szerint is nagyon nagy segítséget kapnának az érintett kkv-k.

– Azok a vállalkozások ugyanis, amelyeknek korábban nem volt a kiszállításban gyakorlata, csak belecsöppentek a kényszerű áthidaló megoldás által villámgyorsan kialakított újabb versenybe, kellő rutin híján inkább veszítettek a váratlan lehetőségen – jelezte Kovács László.

Rámutatott: ahol külső futárszolgáltatót, taxis fuvarozót, vagyis alvállalkozót vettek igénybe, a túlélés érdekében sebtiben elérhetővé tett ételrendelések és kiszállítások költségei végül inkább tovább húzták az éttermesek zsebét. Például egy 2500 forintos étel esetén jellemző tendencia volt, hogy a házhoz juttatás miatti plusz költség elvitte a rendelésből származó bevétel több mint felét, ez rendelésenként összeadva a nap végén vegyes képet festett a válságellenes ötlet fenntarthatóságáról számos egységben.

Váratlan versenytársak is akadtak: sok taxis vállalkozó utasok hiányában a home office idején rántott húst, pizzát fuvarozott el a diktált címre Fotó: Havran Zoltán

– A kiszállított ételek jelenlegi, 27 százalékos forgalmi adójának öt százalékra csökkentése alapvetően már nagyon kedvező lenne, mert jelentős költségcsökkentést tenne lehetővé több tízezer vállalkozásnál, minden típusú vendéglátóhelyen. Ez a munkahelyeket is bebiztosíthatja: az áfakülönbözetet biztosan a bérköltségek pótlására fordítanák a munkáltatók, hogy az újabb intézkedésekig egyre fogyatkozó szakképzett és gyakorlott dolgozókkal további bevételeket termelhessenek – mondta az ipartestület elnöke.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.