Szemlélet- és modellváltás nélkül a budapesti turizmus ezt a válságot nem fogja túlélni – közölte Guller Zoltán legújabb podcastjában. A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója szerint ezért azon kell dolgozni, hogy a belföldiek ellátogassanak a fővárosba, ahol egyik pillanatról a másikra eltűnt a vendégek kilencven százaléka, mert a nemzetközi utazások lényegében megszűntek.
Mint mondta,
a következő év őszéig itthon nem fogunk nagy számban külföldről jött turistákat látni,
ezért minden vállalkozásnak, különösen a budapesti turisztikai szereplőknek – a „belföld az új külföld” szlogen jegyében – arra kell felkészülni, hogy magyar turistákat csábítsanak a fővárosba.

Fotó: Bach Máté
– Az látszott az elmúlt hónapokban, hogy nagyon erős a vidéki turizmus Magyarországon, most is el van adva a hétvégi helyek többsége, habár új szokás, hogy sokan csak csütörtökön foglalnak szállást, ami a szolgáltatóknak nehezíti a tervezhetőséget.
Budapestnek viszont el kell gondolkodnia: most kell akció, most kell program, most kell új koncepció, mert modellváltás nélkül ezt nem fogjuk túlélni
– fogalmazott Guller Zoltán.
A vezérigazgató kifejtette: az újraindítás három ágazati szereplő együttműködésével sikerülhet, eszerint a turisztikai ügynökség, a települési önkormányzat és a helyi vállalkozói kör is fontos részese a folyamatoknak.

– Az MTÜ elsősorban abban tud segíteni, hogy minden létező eszközzel folytatja a belföldi forgalomélénkítő kampányokat, a vidéki Magyarországot, Budapestet népszerűsíti belföldön.
Minden erőnkkel a hazai turistákra kell koncentrálni: ösztönözni kell az embereket arra, hogy járjanak éttermekbe, keressék fel a fürdőket, illetve menjenek, lássák, nézzék meg az ország különböző szegleteit. El kell fogadnunk, hogy a következő egy évben egészen biztosan a belföld az új külföld
– húzta alá az ügynökség vezetője.
Guller Zoltán arról is beszélt, hogy Budapest kitettsége a külföldi turistáknak 93 százalék, amelyre Nyugat-Európa nagyvárosaiban nincsen példa – Bécsben 83 százalék körül, míg Párizsban 51 százalékon áll ez a mutató, Rómában 68, Londonban 61 százalékos a kitettség.

– Válságok nagyjából 10-15 évente vannak, bármikor megtörténhet, hogy eltűnnek a külföldiek, ilyen üzletpolitika mellett elengedhetetlen a koncepcióváltás. A jelenlegi üzleti modell nemcsak nem fenntartható, hanem hibás is, habár volt egy nagyon szép tíz évünk a fővárosban, de elmúlt.
Most a belföldi turistákat is hívni kell, várni kell, meg kell győzni őket arról, hogy érdemes Budapestre jönniük. Ezen viszont dolgozni kell, mert a főváros lélekben elveszítette a belföldi vendégeit, holott nélkülük nincs esély a túlélésre
– mondta az MTÜ vezetője.

Felidézte: a bécsi önkormányzat ingyenes vouchereket osztogatott a lakosságnak, hogy menjenek éttermekbe és használják a turisztikai infrastruktúrát.
– A Fővárosi Önkormányzat támogatása nélkül a budapesti turizmus nem fog kilábalni a válságból