időjárás 20°C Amália 2022. október 7.
logo

Megalakult a Digitális Turizmus Szövetség

Thurzó Katalin
2021.07.09. 07:15
Megalakult a Digitális Turizmus Szövetség

Az informatikai, az infokommunikációs és a turizmus szektorok metszéspontján, a fenntarthatóságot szolgáló szinergiák kihasználására jött létre az az innovatív érdekképviseleti platform, amely hibrid modellben már a Covid utáni turizmus rehabilitációján dolgozik. A Magyar Nemzetben mutatkozik be az országos ágazati adatvagyon építését és kiaknázását segítő Digitális Turizmus Szövetség.

A Covid-járvány miatt megroppant ágazat veszteségeit leginkább elszenvedő szállodaipar és a pandémiával százmilliós piacoktól búcsúzó rendezvényszervező szektor prominens képviselői nyitottá váltak az „új turizmus” jelenségeire. Az elkerülhetetlen iparági fordulatban már a lehetőséget, nem a drámai összeomlást látták, és így ablak nyílt egy jövőszerű, ám már rég a mindennap­jainkban működő világra.

Élménycentrikus turizmust keresnek a digitális fogyasztók
Fotó: Pixabay

Ezt követően vegyítették a harmadik járványhullám után minőségi szemléletre váltó magyarországi turizmus külföldön is hallható elképzeléseit a digitalizáció több mint húsz országban megfigyelt tapasztalataival, hogy

fenntartható jövőképet nyerjenek a talpon maradt vállalkozásoknak.

Az elkötelezett, rutinos szakmai innovátorok arra jutottak, hogy vállalják a nem csekély horderejű missziós küldetést.

Nyitottan, célirányosan

Ez azt jelenti, hogy az ország egyes vendégfogadó területeinek összefogásával a reprezentatív szervezetek tagságukkal

átvezetik a hazai piacot a korlátozásokkal, maradandó iparági veszteségekkel és tanulságokkal teli járványos időszakból a poszt-Covid turizmus világába,

ahol a fizikai téren túl már a digitalizált felületeken tör előre az utazások globális élménykínálata.

Történelmi jelentőségű, hogy hónapok kitartó és kreatív munkájának eredményeként a nyár elejére megalakult a teljes magyarországi idegenforgalmat képviselő

szakmai szervezetek vezetőinek elnökségével bejegyzett Digitális Turizmus Szövetség (DTSZ).

Az országosan több tízezer vállalkozást képviselő, tevékenységében határokon átívelő ernyőszervezet elnökségében az utazási irodák, a szállodák és a vendéglátóhelyek szakmai vezetői, továbbá az országos és a fővárosi iparkamara, valamint a digitalizáció és a fenntartható élménypia­cok tanácsadói foglaltak helyet.

Újraindultak a repülős utazások, de megváltoztak a turisták igényei, amihez igazodniuk kell a piacoknak
Fotó: Bach Máté

Szakértelmével a Neumann Társaság elnöke, Beck György támogatja az elnökséget. Az ismert turisztikai szakemberek elsőként a Magyar Nemzetben mutatják be a jövőbe mutató, példátlan szakmai összefogásra alapozó új missziót, amelyet a Digitális Turizmus Szövetség képvisel.

Hátrányból versenyelőny

– A turizmus jelentősége megkérdőjelezhetetlen, mivel több mint tíz százalékát adja a globális GDP-nek, és nagyságrendileg 292 millió munkahelyet teremt a világpiacon. Mára drasztikusan felgyorsult a technológiai fejlődés, sok esetben

az eddig humán erőforrást igénylő folyamatokat a mesterséges intelligencia és a robotikaalapú technológiák váltják.

A megváltozott utazási szokások, a foglalási és logisztikai rendszerek automatizálása, a Big Data és IoT (Internet of Things) alapú adatgyűjtés, az érintésmentes pénzügyi megoldások elterjedése, a diszkont-légitársaságok és a fenntartható modellek térnyerése tartoznak többek között azon indikátorok közé, amelyek idehaza alapvető inspirációt adtak a turizmus felső vezetőinek – foglalta össze a nemzetközi tapasztalatai alapján itthon több állami és versenypia­ci stratégiai tanulmányt jegyző Rasztovits Dávid, akit a Digitális Turizmus Zrt. vezérigazgatójaként az új csúcsszervezet elnökének választott meg a hibrid szervezet elnöksége.

Kiemelte: fontos meghatározni a digitális turizmus pontos jelentését, amely integrált infokommunikációs, informatikai, digitális pénzügyi és marketing-ökoszisztémát jelent.

A Digitális Turizmus Szövetség vállalja a missziót a turizmus jövője érdekében Fotó: Éberling András

Mint mondta, hazánkban

az összes nemzetgazdasági terület közül a turizmus digitalizálása a legelmaradottabb,

ami a cégeket távol tartja a nagyobb arányú termeléstől, noha már a digitális forradalom kezdetekor megtörténtek az első lépések a fejlesztési és stratégiai irányok újragondolása miatt.

– Az átjárás a kapcsolódó szektorokkal komoly kihívás elé állítja a turizmust, mivel már olyan jelentős változások vannak, amelyeket csak automatizált és felhőalapú digitális technológiák képesek nyomon követni, feldolgozni. Nemzeti értékeink bemutatása a globális piacokon már nem az elavultnak tekinthető offline felületeken érvényesülhet,

a versenyképes kínálat bemutatása kizárólag digitális alapokon képzelhető el

– közölte Rasztovits Dávid.

A külföldön is eladható, versenyképes kínálat már a digitális térben éri el a potenciális utazót Fotó: Bach Máté

Megjegyezte: szemben az offline felületeken megszokott, de költségesebb és utóbb nem változtatható, emiatt rugalmatlan promóciós megoldásokkal, napjaink digitális technológiái olyan integrált, mérhető módszereket engednek meg, amelyek alkalmasak az aktuális helyzet adta gyors változtatásokra is, ezért egy jól átgondolt rendszerben költséghatékonyabb lehetőséget jelentenek.

– A megalapozatlan infokommunikációs stratégiák és a pazarló fejlesztések kora lejárt.

A fenntartható és élményalapú turizmus megteremtését kell célkeresztbe állítani

– állapította meg.

Metszéspontban a megoldás

A Digitális Turizmus Szövetség az informatika, az infokommunikáció és a turizmus-vendéglátás gazdasági területek metszéspontján jött létre, megalkotva elsőként a két szektort átfogó teljes adatbázist. Így a statisztikák szerinti több mint 62 ezer vállalkozást az információtechnológia és -kommunikáció területéről, csaknem 73 ezret pedig az idegenforgalom világából érhet el tagként az új szervezet.

Manapság már a mindennapok elengedhetetlen része a mobiltelefon, amivel az adatalapú fogyasztás erősödik Fotó: Bach Máté

– Célunk, hogy az érintett ágazatok szereplőit, a szakmai szervezeteket és a döntéshozásban érdekelt feleket egymáshoz közelítsük, illetve egyfajta híd szerepkört betöltve szinergiákat alakítsunk ki – magyarázta a DTSZ elnöke. – Feladatunknak tekintjük a kompetenciahiány lefaragását a digitális lehetőségek kihasználásával, könnyen bevezethető és azonnal alkalmazható szolgáltatói modellek megismertetésével, ehhez meg kell határoznunk az eddigi hátrány okait. Már megkezdődött az átvilágítási folyamat, amelynek eredményeképpen teljesen átfogó képet kapunk az érintett területeken jellemző technológiai felkészültségről, ezután meghatározhatjuk a cselekvési akciótervet – jelezte Rasztovits Dávid, hozzáfűzve, hogy emberközpontú, adatvezérelt jövőképet vizionálnak a turizmusban, ehhez az alapok már adottak.

Kimutatható eredmények

Mint Rasztovits Dávid fogalmazott, a nemzetközi piacokon és a közeli versenytárs országokban jó példák vannak a szektor digitális transzformációjára.

– Meg kell teremtenünk a piaci szereplők számára befogadható, informatív tájékoztatási és képzési rendszereket, emellett kiemeltté vált az edukáció fontossága, főleg a generációs különbségek miatt, amelyek egyre inkább mutatkoznak a vállalkozók körében – sorolta a feladatokat Rasztovits Dávid, megjegyezve, hogy a forrásoldalon a kkv-knak ugródeszkát jelentene a hazai pályázati rendszerekhez és az uniós forrásokhoz való hozzáférés a digitális fejlettség élénkítése érdekében.

A hazai élménypiac képviselői úgy fogalmazzák meg a más ágazatok számára is példát mutató digitális ernyőszervezet misszióját, hogy a hosszú távú nemzeti fejlesztési célok érdekében

létre kell hozni Magyarország és Budapest jó nemzetközi gyakorlatokon alapuló digitális ökoszisztémáját a turizmusban,

ehhez szervezett keretek közé terelik az egyes szakmai csoportok közötti együttműködést, és törekednek a regionális desztinációk felzárkóztatására is.

– A belföldi szereplőkön kívül valamennyi határon túli magyarlakta területről taggá válhatnak a cégek és képviseleteik.

Értékalapú működés, kimutatható eredmények: ez a filozófia fogja jellemezni az operatív munkát a Digitális Turizmus Szövetségnél

– jelezte Rasztovits Dávid, aki személyes gondolatokat is fűzött a bejelentéshez.

– Küldetésemnek érzem, hogy a modern technológiák által egy élhetőbb és fenntarthatóbb jövő megteremtésében legyen szerepem. Ki előbb, ki utóbb érez rá, miben lehet önazonos, s bár a turizmusban a fiatalabb generációhoz tartozom, a legnagyobb szakmai eredményemnek tartom, hogy az elnökséget a legkiemelkedőbb turisztikai és digitális szakértők alkotják, akik bizalmat szavaztak nekem – fogalmazott az elnök.

Eszközök a térben

– A szektor komplexitása már önmagában unikális szakértelmet igényel, viszont a dinamikus fejlődés érdekében az általunk kialakított módszertanok minél egyszerűbb megfogalmazása is a szándékunk, ehhez különféle eszközöket vezetünk be az ősztől – folytatta a stratégia ismertetését a szakember.

Eszerint meghatározzák a Digitális Turizmus Indexet, amely átfogó auditra alapozva a piaci érintettek érettségét mutató mérőszámok reprezentatív skálája lehet.

Létrejön a Digitális Turizmus Kódex is, amely a modernizációs folyamatokat, a globális trendeket, az aktuális technológiákat és piaci dinamikákat foglalja össze, értékközvetítő vonalvezetőként a vállalkozások számára.

A jövőben lesz egy nemzetközi techshow, a Digitális Turizmus Summit is, amelyre Amerikából és Ázsiából is érkeznek majd előadók, hogy bemutassák a trendeket az innovációk, a jó megoldások felvillantásával.

Továbbá online munkaerőpiaci tér is a szolgáltatók rendelkezésére áll majd, amely a szakképzett foglalkoztatottak visszaáramlását és az utánpótlást hivatott támogatni.

– A digitális írástudás és kompetenciák fejlesztése talán soha nem volt annyira fontos, mint az előttünk álló időszakban – ezt már Beck György, a Vodafone tiszteletbeli elnöke mondta a Magyar Nemzetnek. A Neumann Társaság elnöke kifejtette: a világjárvány megmutatta, hogy a digitalizációban rejlő lehetőségek kihasználásával, valamint a munkavállalók digitális kompetenciái­nak fejlesztésével

a kis- és középvállalkozások és a multicégek megelőzhetik a versenytársaikat,

emellett fenntarthatóbbá és válságállóbbá válhatnak. – A szövetség megalakulásával a két szektor közötti távolságot csökkenteni, a turizmus digitális érettségét pedig emelni tudjuk – fogalmazott Beck György.

A magyar GDP tíz százaléka az idegenforgalomból származik
Fotó: Havran Zoltán

Az elnökség tagjai

Alapító-elnök: Rasztovits Dávid, a Digitális Turizmus Zrt. alapító-vezérigazgatója

 Alapító: Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke, a Continental Group tulajdonos-ügyvezetője

 Alapító: Ganczer Gábor, a Magyar Rendezvényszervezők Szövetségének elnöke, a Hungexpo elnöke

 Beck György, a Vodafone tiszteletbeli elnöke, a Neumann Társaság elnöke

 Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnöke, az OTP Travel vezérigazgatója

 Berkes Gyula, a Biarritz étterem tulajdonosa, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének alelnöke

 Czimbalmos Levente, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Modern vállalkozások programjának szakmai vezetője

 Kovács Balázs, a GD Consulting tanácsadó cég tulajdonosa, korábbi bécsi képviselet-vezető

 Müller Péter, Special Effects International – Director of Possibilities

 Zsabka Zsolt, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara általános alelnöke

 

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.