Valóságos reptér virtuális toronnyal

Több határidő átírása után már „csak” a virtuális irányítótorony üzembe helyezésén múlik a Románia földrajzi közepén épülő Brassó–Vidombák nemzetközi repülőtér üzembe helyezése. No meg bizonyos mértékig az ukrajnai háborún, amelynek kihívásai a romániai irányítószemélyzetet is jelentősen leterhelik.

2022. 07. 05. 19:53
Brassói reptér Fotó: Vargyasi Levente
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly ősszel még 2022 őszét jelölték meg az indulás valószínűsíthető időpontjaként, de ma már úgy tűnik, 2023 áprilisa előtt aligha indul meg a repülőgépek üzemszerű forgalma a Brassó melletti Vidombákon épülő légikikötőben. A reptér kilencvenszázalékos készültségi állapotban van, októberre várják a navigációs berendezések érkezését, amelyek beépítése, illetve a kalibráláshoz szükséges tesztrepülések, majd a végső engedélyezések után rajtra készen áll a létesítmény. Mindezt a reptér sajtóbejárása során mondták el a jelen lévő tudósítóknak – az időpontok gondos mellőzésével, ám az óvatosság akár indokolt is lehet a sok halasztás, akadály és kanyar után.

Fotó: Vargyasi Levente

Hogy min múltak a dolgok? Mindenekelőtt azon, hogy senki sem volt tisztában, mekkora léptékű műveletbe is fogtak. Romániában ugyanis több mint ötven éve építettek utoljára repülőteret, e lemaradás mentalitásbeli problémáktól a szakemberhiányig terjedő minden következményével. A brassói történet amúgy nagyon messzire nyúlik vissza, egy üzletemberekből és civilekből álló csoportosulás már 1992-ben összedobott némi pénzt egy tanulmány elkészítésére. Mivel azonban a rendszerváltás után alakulgató romániai jogi környezet a megyei önkormányzatok hatáskörébe sorolta az államivá alakított reptereket – a bukaresti Henri Coanda repülőteret leszámítva ma is így működnek –, hamarosan kiderült, Brassóban sem működhet másként. Mindenekelőtt azért nem, mert a reptérhez szükséges csaknem háromszáz hektáros terület piaci alapon való megvásárlásához senkinek sem volt elegendő pénze. Miután eldőlt, hogy a két potenciális helyszín, Prázsmár és Vidombák közül az utóbbi lesz a befutó, az ott működő burgonyatermesztési kutatóintézet tulajdonában lévő kétszáz hektárt átadták a megyei önkormányzatnak, majd további átsorolások nyomán 2009-re összeállt a teljes összefüggő terület. Ezen épült meg a 2850 méter hosszú és 45 méter széles kifutópálya, valamint a 12 ezer négyzetméteres, az erdélyi szász erődtemplomok erősen stilizált elemeire hajazó utasterminál. A beruházásra a tulajdonos, a Brassó megyei önkormányzat eddig mintegy százmillió eurót költött, részben hitelből.

A brassói reptér építése a végéhez közeledik
Fotó: Vargyasi Levente

A brassói reptér légi forgalmát Romániában egyedülálló módon virtuális toronyból, Aradról irányítják nagy felbontású térfigyelő kamerák, szenzorok, korszerű telekommunikációs és navigációs rendszerek segítségével. A forradalmi újítás mögött azonban kényszerű körülmények húzódnak meg. Mivel valamennyi romániai reptéren saját toronyból irányítják a forgalmat, kezdetben Brassó esetében sem merülhetett fel más megoldás. Csakhogy a hivatal képviselői szerint a megépítésre néhány éven belül nem lesz anyagi fedezet. A Brassó megyei önkormányzat átvállalta volna ugyan a torony felépítését és felszerelését, de a romániai légi irányító hivatal, a Romatsa a torony működtetését sem biztosította volna, merthogy a bukarestit és a kolozsvárit leszámítva valamennyi romániai irányítótorony üzemeltetése veszteséges. 

Az a verzió is falakba ütközött, hogy Brassóban legyen az ország első virtuális légi irányítása. A kezdeti reakció az volt, hogy az egész országban a tornyos megoldás működik, miért lenne másképp Brassóban. „Mivel azonban a virtuális torony kínálkozott az egyetlen esélyünknek, megoldásokat kerestünk, így felvettük a kapcsolatot a Hungarocontrollal. A következő hazai elutasításnál előhúztuk a magyar ajánlatot, mire a román kollégák elsápadtak, és kijelentették: ezt ők is meg tudják csinálni” – mesélte a birkózás egyik menetét Jakab István Barna, a reptérépítés volt projektmenedzser-helyettese, a háromszéki megyei önkormányzat jelenlegi alelnöke.

A németországi repülésbiztonsági hivatallal, a DFS-sel való kapcsolatfelvétel után ismerkedtek meg a projekt vezetői a Lipcsében működtetett virtuális rendszerrel, velük partnerségben készítették elő az ajánlatot a Romatsával való következő tárgyalásra. Az előbbihez hasonló megdöbbenés következett, majd rövid időn belül érkezett a válasz: a külföldi partner jelenléte egy ilyen projektben nemzetbiztonsági kockázatot jelent, ezért a román hivatal megcsinálja az egészet. A hivatal döntött a légi irányítás Aradról való ellátása mellett, az ehhez szükséges infrastruktúrát pedig egy román konzultáns cég révén, egy brit–spanyol konzorcium terve alapján a megyei önkormányzat építtette meg.

Fotó: Vargyasi Levente

A brassói légikikötő megépítését sok minden indokolta. A kapacitás maximumán lévő bukaresti reptér területileg olyannyira beszorított, hogy a nagyságrendekkel való fejlesztésre nincs lehetőség. Brassó az elkövetkező évek várható növekedéséből tud profitálni, és ebben inkább Nagyszebennel és Marosvásárhellyel konkurál, mintsem Bukaresttel. A dél-erdélyi város repterének tervezett kapacitása évi egymillió utast engedélyez, ezt a szintet tíz éven belül szeretnék elérni. Az egymilliós utasszám mellett mintegy ezerre tehető a repülőtér beindítása révén közvetlenül generált munkahelyek száma. A különböző beszállítók megjelenése révén közvetett módon újabb ezer alkalmazottal számolhatunk. Ez a kétezer ember a környéken – ideértve Háromszéket is – költi majd el a pénzét, ami legalább kétszer annyi újabb munkahely megteremtését teszi valószínűvé. A reptér minden bizonnyal befektetőket és az eddiginél jóval több turistát vonz majd, az ily módon létrejövő, úgynevezett katalitikus munkahelyek révén pedig akár a tízezer körüli is lehet az új munkahelyek száma.

Ennek megfelelően a háromszéki önkormányzat is közvetlen érdekként kezeli a reptér ügyét, ahogy Tamás Sándor elnök is fogalmazott, a légikikötő a székelyföldi megyének is növekvő turista- és beruházóforgalmat ígér, hiszen Sepsiszentgyörgy mindössze 35 kilométerre fekszik a reptértől. Nem hivatalos értesüléseink szerint a Wizzair, a Lufthansa leánycégei, a Tarom, a Blue Air, a LOT és más társaságok is részt kívánnak venni a folyamatban.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.