A magyar borágazat minőségében, technológiai hátterében is megerősödött az elmúlt időszakban, ami elsősorban a fejlesztést, beruházást támogató programoknak köszönhető. Ugyanakkor ebben a folyamatban jelentős szerepe van a borpromóciós támogatásnak is, melynek segítségével a bortermelők szélesebb körben megismertethetik termékeiket itthon és külföldön egyaránt.
A magyar bor, a magyar bortermőhelyek, azok elnevezései (földrajzi árujelzői) nemzeti, természeti és kulturális örökségünk részét képezik. A kérelmet benyújtóknak ütemezett és kellő számú promóciós akcióval tervezett bel-, illetve külpiaci borágazati programot kell készíteniük.
Pályázatot a borászati termelők, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT), a földrajzi árujelzőt kezelő hegyközségi szervezet, két vagy több borászati termelő által alkotott társulás vagy olyan szakmai szervezet adhat be, amelynek tagjai legalább 75 százalékban borászati termelők. Támogatást 20 000 és 400 000 eurónak megfelelő forintösszeg között lehet igényelni.
A program az európai uniós társfinanszírozással létrejövő Közös Agrárpolitika Stratégiai Terv szőlő-bor ágazati intézkedései keretében valósul meg, erre 2027-ig 6 millió euró áll rendelkezésre. A támogatási kérelmek benyújtására minden évben május 1. és június 30. között nyílik lehetőség, az idén ezek mellett még február 15. és 28. között is mód van erre.
A támogatás részletei a Magyar Közlöny 2025. február 11-én megjelent 12. számában találhatók, a borászati termékekkel kapcsolatos tájékoztatási és promóciós tevékenységhez nyújtott támogatásról szóló 1/2025. (II. 11.) AM-rendeletben. A támogatáshoz való hozzáférés részleteiről az Agrárminisztérium külön tájékoztatót szervez az érintettek részére.
Borítóképünk illusztráció (Fotó: MTI/EPA/Mohamed Badra)