A kormánybiztos hangsúlyozta, a statisztikák szerint tavaly 12,3 százalékos növekedést mutatott a magyar termékek exportja, miközben a globális borexport 8,6 százalékkal csökkent. Összesen 1,4 millió hektoliter magyar bort adtak el 2024-ben, ez 154 ezer hektoliterrel több, mint 2023-ban, ez egyben az egyik legmagasabb érték 2003 óta – ismertette.

Hozzátette: a vásárlók húszmillió euróval fizettek többet a magyar borokért, mint az előző évben, a borok literenkénti egységára pedig három százalékkal növekedett. A bor elsősorban kultúrát, nem alkoholt jelent – mondta.
Jelezte: a magyar bor túlélésének záloga a kulturált borfogyasztás népszerűsítése. Rókusfalvy Pál hangsúlyozta, míg a kulturált, felelősségteljes borfogyasztás népszerűsítését támogatja a kormány, a drogok világát célkeresztbe állítják. A magyar bor népszerűsítését edukációval együtt képzelik el – folytatta, megjegyezve: a fogyasztók részéről van igény arra, hogy többet tudjanak a borrégiókról, a borkészítésről, a bor tulajdonságairól. Hozzátette: kiemelt figyelmet fordítanak a fiatal korosztályra, a Z generációra.
A kormánybiztos elmondta, hogy a 2024-ben indított, Borkatedra elnevezésű egyetemi kurzus nagyszerű eredményekkel zárult. Elsőként a Károli, a Semmelweis és az Óbudai Egyetemen indult szeminárium, a második félévben már a Budapesti Gazdasági Egyetemen, a Pannon Egyetemen és Miskolci Egyetemen is megjelent – tudatta.
Külföldön is segítik a magyar borok népszerűsítését
Kitért arra is, hogy a borászatoknak biztosított állami támogatásokkal ugyancsak a felelősségteljes borfogyasztás népszerűsítése a cél, emellett a magyar borok eredetvédelme és a nemzetközi eseményeken megjelenés is fontos cél. Az agrártárca erre vonatkozó pályázatán húsz- és négyszázezer euró közötti összeget nyerhetnek el a szakemberek – közölte.
Beszámolt arról is, hogy a Magyar Bormarketing Ügynökség tavaly is számos kampányt indított, sok rendezvényen, fesztiválon népszerűsítette a magyar borokat. A Márton-naphoz kapcsolódó borturisztikai programok keretében megrendezett Libabőr fesztiválhoz például 130-nál is több borászat csatlakozott, a Balaton Soundon pedig mintegy húsz százalékkal nőtt a borfogyasztás a korábbiakhoz képest, köszönhetően a kampányoknak – sorolta Rókusfalvy Pál, megjegyezve: a kampányokba magyar és külföldi influenszereket is bevonnak.
Közölte továbbá, hogy a borfogyasztás elsődleges helyszínei az otthonok és az éttermek, míg a bárokban, pubokban továbbra is a sörfogyasztás a dominánsabb. Hangsúlyozta: 2025-ben a külpiacot állítják fókuszba, számos külföldi eseményen jelennek meg, és teszik nemzetközi szinten is láthatóvá a magyar bort.
Brazsil Dávid, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa főtitkára úgy fogalmazott: a bor transzcendens, kulturális termék, amely az európai életérzés szerves része. A borászat innovatív, hagyományőrző, konzervatív értékrendet képviselő ágazat, amely családi gazdaságokra épül, így a gazdálkodó társadalmat, a vidéki lakosságot képviseli – hangsúlyozta, kiemelve a fenntarthatóság, a környezettudatosság szerepét.