Brüsszel sztrádastoppal hátráltat a bogarak miatt?

Bizonyos rovarok életterének védelme miatt függesztheti fel az erdélyi Nagyszebent a havasalföldi Piteștivel összekötő romániai autópálya építésének finanszírozását az Európai Bizottság.

Pataky István
2020. 01. 16. 13:39
null
Autópálya építése Romániában Fotó: Oláh Tibor
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bizonyos rovarok, többek között a gyászcincér életterének védelme miatt függesztheti fel az erdélyi Nagyszebent a havasalföldi Piteștivel összekötő romániai autópálya építésének finanszírozását az Európai Bizottság. Ez áll abban a levélben, amelyet a brüsszeli testület regionális politikai főigazgatósága küldött Bukarestbe. A dokumentumot Răzvan Cuc volt román szállításügyi miniszter ismertette, arra emlékeztetve, hogy erre a sztrádaszakaszra már 2018-ban megkapták a környezetvédelmi engedélyeket.

Lucian Bode, az érintett tárca jelenlegi vezetője szerint ugyanakkor nem áll fenn a finanszírozás felfüggesztésének veszélye. – Nem Románia az egyetlen ország, amelyet megkerestek bizonyos részletek tisztázása érdekében a nagy infrastrukturális projektek ügyében. Érvekkel fogunk válaszolni minden kérdésre. Amikor kiadták a környezetvédelmi engedélyt, elődeink úgy gondolták, minden feltétel teljesül. Ez a bogaras dolog álprobléma, amit valaki kreált – idézte az erdélyi Krónika című napilap a jobbközép kormány szállításügyi miniszterét. Mint mondta, a tárcának három hónapja van a válaszadásra. Leszögezte: a Pitești–Nagyszeben autópálya a kormány prioritásai között szerepel, és mindenképp meg fog épülni.

Romániában az utóbbi harminc év egyik állandósult problémája a sztrádaépítés, illetve annak meghiúsulása vagy lassú üteme. Idén is ez jellemző: az út- és vasútépítéseket követő romániai Pró Infrastruktúra Egyesület elemzése szerint reálisan 23 kilométer, különösen szerencsés helyzetben pedig 64 kilométer újonnan épült autó­pálya nyílhat meg 2020-ban. A korábbi, szociáldemokrata kormány ígéretei értelmében tavaly 180 kilométer autó­pályát kellett volna átadni a forgalomnak, de ebből mindössze 44 kilométernyi valósult meg.

Romániában még mindig nincsenek sztrádák az ország három nagy történelmi tartománya, Havasalföld, Moldova és Erdély között. A Nagyszeben és Pitești közötti, 123 kilométeres autópálya nyomvonala áthalad a Kárpátokon, a Nagyszebent Bojcával összekötő szakaszon már tavaly megkezdték a munkát. Romániában valamivel több mint nyolcszáz kilométer autópálya van, ebből 2017 és 2019 között 115 kilométer épült. Az optimista megközelítés alapján 2022-re valószínűsíthető, hogy autópályán lehet közlekedni Marosvásárhelytől a borsi határátkelőhelyig az észak-erdélyi sztrádán.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.