A Vendéglátás szakmai magazin által idézett, az aktuális fogyasztási szokásokat vizsgáló elemzésből kiderül: idehaza magasan a fiatal felnőttek fordítják a legtöbb figyelmet a zöldség- és gyümölcsfogyasztásra. Közülük a 35 év alattiak tűnnek a leginkább egészségtudatosnak, akik az idősebb korosztálynál nagyságrendekkel több friss zöldséget, gyümölcsöt vásárolnak manapság.

Egyre többen választják a friss piaci árut Fotó: Új Dunántúli Napló

A fővárosi piaci felmérésben listázták a különböző típusokat az eladott mennyiségek alapján. A zöldségek közül sorrendben a paradicsom a legkeresettebb, ezt követi az uborka, a burgonya, a hagyma, a paprika, illetve a salátafélék.

A burgonya az egyik legtöbbet vásárolt alapanyag
Fotó: Havran Zoltán

Kevésbé a szilva

A legkedveltebb gyümölcs a piacra járók körében az eper, ezt követi a barack, a málna és a banán, emellett a szőlő és az alma is népszerű.

A karfiol, a brokkoli és a retek ugyanakkor már kevésbé kedvelt, a gyümölcsöknél pedig a körte, a meggy és a szilva rajongótábora alacsonyabb. Továbbra is népszerűek az egzotikus gyümölcsök, a magyarok nagy többsége rendszeresen vásárolja a banánt, a narancsot, a mandarint, a kivit.

Az elsöprő többség azért vásárol zöldséget és gyümölcsöt, mert finomnak találja és/vagy mert egészséges, de vannak, akik diétájuk miatt, sőt többeknek a vega és vegán életmódja miatt kerülnek az étrendjükbe a zöldségek és a gyümölcsök – idézi magazin.

Nem mérvadó a vírus

A Fény utcai piac kutatása azt is vizsgálta, hogy a koronavírus miként változtatta meg az emberek zöldség- és gyümölcsfogyasztását, valamint az étkezési szokásaikat. A válaszadók háromnegyede például ugyanannyi gyümölcsöt és zöldséget fogyasztott a vírus ideje alatt is, de 18 százalékuk többet vásárolt, hogy a szervezete a friss áruban lévő vitaminokkal is védekezi tudjon a vírus ellen.

Keresettek az őstermelők

A Fény utcai piac felmérése szerint a válaszadók hetven százaléka rendszeresen vásárol őstermelőktől – arányuk 15 százalékkal több, mint a megelőző időkben. A magyar vásárlók csaknem fele azt is fontosnak tartja, hogy a zöldség, a gyümölcs, a hús vagy éppen a tejtermék magyar termelőtől származzon.

Kevesebb hús, több hal

A válaszadók harmada kétnaponta fogyaszt fehér húst, harmaduk pedig vörös húst hetente eszik. A többiek ennél ritkábban fogyasztanak húsokat, ezek a tendenciák hasonlítanak a korábbi években jellemző irányokhoz. Sorrendben a legtöbben csirkét, sertést, marhát és pulykát tesznek a bevásárlószatyorba.

Az egyik leggyakoribb halféle a ponty a magyarok asztalán
Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

Tejterméket a legtöbben naponta fogyasztanak, míg halat mindössze havi két-három alkalommal, ám valamivel gyakrabban, mint korábban. A legnépszerűbb halfajta a lazac, de sokan kedvelik a tengeri halakat, a pontyot, a harcsát és a tőkehalat. A fogyasztók java az íze, de többen az omega-3 zsírsav miatt választanak halat az étrendjükbe.

Jótékonysági adománygyűjtés

A Fény utcai piac 2020. július 6. és július 31. között jótékonysági adománygyűjtést szervez a rászoruló gyerekek és családok részére a Gyermekétkeztetési Alapítvány közreműködésével. A piac területén dobozokat helyeznek el, amelyekbe a vásárlók tartós élelmiszereket adományozhatnak. Az akció ideje alatt péntekenként friss zöldség és gyümölcs adományozására is lehetőség lesz, amelyeket már másnap eljuttatnak a rászorulókhoz.