Hiteltelen banki hitel Romániában

Bár tovább csökkent a háromhavi irányadó bankközi kamatláb Romániában, közel három éve volt utoljára ilyen alacsony az érték, a lakosságnak a tíz százaléka sem folyamodik hitelhez tartós fogyasztási cikkek vásárlásakor.

2020. 09. 19. 8:25
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Román Nemzeti Bank igazgatótanácsa augusztusban 25 bázisponttal, 1,5 százalékra mérsékelte az alapkamatot, ami újabb történelmi mélypontnak számít. Az irányadó kamat csökkentésével a jegybank a gazdasági tevékenység újraindítását akarja segíteni, illetve az 2020-ra előirányzott 2,5 százalékon tartani az inflációs rátát.

Az 1,96 százalékra zsugorodó mutató ellenére a romániai háztartások alig 8,1 százaléka vesz fel hitelt elektronikai cikkek vagy személygépkocsi részletre történő vásárlására.

Romániában is letérdepelt a turizmus, vendéglátás, amelynek szereplői biztos jövőkép nélkül nem a hitelfelvételben gondolkodnak Fotó: MTI/EPA/Robert Ghement

Ez már a az Országos Statisztikai Intézet Románia lakosságának életkörülményei 2019-ben elnevezésű kutatásából derül ki, amely szerint a hitelek mintegy 37,8 százalékát a lakások felújítására, tatarozására vették fel. Inkább a városi háztartások folyamodnak kölcsönhöz, a rájuk érvényes 10,1 százaléktól jócskán elmarad a vidékiek körében mért 5,9 százalékos arány. A férfiak a bevállalóbbak, az általuk vezetett háztartások 9,7 százaléka vett fel hitelt, míg a nők körében 4,7 százalékot mértek. Abban viszont aligha van bármi meglepő, hogy az alkalmazásban állók által vezetett háztartások esetében 59,3 százalékos a hitelfelvételi arány bizonyos javak részletre való megvásárlásakor, a nyugdíjasoknál ez az arány 39,5 százalék.

Szakemberek szerint a bankhitel elhiteltelenedésének oka, hogy a romániai lakosság 40 százaléka semmilyen kapcsolatban nem áll a pénzintézetekkel, például folyószámlája sincs. A 2000-es évek elején még csak a lakosság egyharmada használt valamilyen banki szolgáltatást, a béreket sem utalták kötelező módon bankszámlára.

A válság vízválasztó volt

Vízválasztónak mégis a 2008-as gazdasági válságot tekintik, azt követően megfordult az arány: ma ugyan a lakosság 60 százaléknak van kapcsolata a pénzintézetekkel, a maradék 40 százalék viszont a legegyszerűbb banki terméket, a folyószámlát sem veszi igénybe. Egy 2019-es statisztika szerint a nyugdíjak egyharmadát még mindig készpénzben kézbesíti a postás. De a banki termékek használóinak tekintélyes része is havonta egyszer lép be a rendszerbe: amikor kiveszi a bérként, nyugdíjként folyósított összeget, további pénzügyeit már készpénzzel intézi.

A visszaesést az is magyarázza, hogy szinte teljes mértékben megszűnt a személyi igazolványra adott hitel „intézménye” – amire önmagában akár pozitív fejleményként is tekinthetünk. A statisztikai adatok tanúsága szerint jelentős mértékben visszaesett a luxuscikkek vásárlását szolgáló fogyasztói hitelek iránti igény is, az ilyen ügyleteket már többnyire megtakarításokból finanszírozzák az emberek.

Főleg a fiatalok kockáztatnak

Bordás Attila, a sepsiszentgyörgyi LAM Mikrohitel Rt. igazgatóhelyettese a Krónika című napilap megkeresésére úgy fogalmazott: lakásuk berendezését, a gépkocsivásárlást ma már szinte csak fiatal családok állják hitelből, nem pedig megtakarításból, abban bízva, hogy a következő években is jól alakulnak majd a bevételeik. A pénzügyi szakember szerint sokkal nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a pénzügyi nevelésre, és már az általános iskolában el kellene kezdeni. Azt is tanítani kellene, miként gazdálkodjanak a pénzükkel, hogyan takarékoskodjanak, mibe fektessenek be, miként fedezzenek egy nagyobb léptékű kiadást, mikor és milyen feltételekkel vegyenek fel hitelt. Abból kiindulva, hogy ha a banki szolgáltatásokat csak ritkán használó idősebb generációkat már nehezebb is megszólítani, a fiatalok többsége ma már online bankol.

A koronavírus-járvány is gyakorolhat pozitív hatást a folyamatra, a digitális eszközök használatának elterjedése a pénzügyek kezelésében is hozhat előrelépést. A kényszerhelyzetben egyre többen kezdtek el online vásárolni, ódzkodnak a készpénzhasználattól, így valószínűleg egyre többen nyitnak folyószámlát és igényelnek bankkártyát.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.