Több millió számlát zárolhatnak

A véghajrájához közeledik a pénzpiaci ügyfelek kötelező újraazonosítása. A legújabb becslések szerint, néhány héttel a határidő lejárta előtt még kétmillió számlának hiányosak az adatai, vagyis ezeket a hó végén kötelesek zárolni a bankok, amennyiben addig nem jutnak hozzá a szükséges okmánymásolatokhoz. Szinte borítékolható, hogy az ügyfelek a június 26-a előtti utolsó napokban rohanják majd meg a bankfiókokat. Ám hogy az adategyeztetés során mi a teendő, többeknek még ma sem egyértelmű, és a tisztánlátást a banki kommunikáció sem feltétlenül segíti.

Rácz Gergő
2019. 06. 11. 11:30
null
Sok ügyfél halogatta az adategyeztetést, de a bankok és biztosítók sem tájékoztattak megfelelően Fotó: Havran Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már csak bő két hét van hátra pótolni a hiányzó ügyféladatokat a hitelintézeteknél, biztosítóknál, amelyek hiányában – az idevágó, pénzmosás elleni előírások értelmében – a pénzügyi intézményeknek meg kell tagadniuk az ügyfélkérelmek teljesítését.

A Pénzügyminisztérium (PM) hétvégi közleménye értelmében aligha lehet arról beszéli, hogy öles léptekkel haladna a folyamat: a tárca szerint hozzávetőleg kétmillió eddig még azonosítatlan bankszámla tulajdonosának függeszthetik fel június 26-át követően a számlához való hozzáférését.

A pénzügyi tárca szerint az azonosítás nagyon egyszerű, és akár otthonról, néhány perc alatt elvégezhető, postán vagy elektronikus csatornákon keresztül is. A K&H Bank – mint az egyik elektronikus ügyintézést biztosító vállalat – itt arra hívja fel ügyfelei figyelmét, hogy a videóhívásnál legyenek kéznél a szükséges okmányok, illetve hogy a törvényi szabályozás értelmében egyedül kell tartózkodnia az ügyfélnek a helyiségben.

Ugyan a szabályok valóban nem tiltják, hogy az ügyfél korszerű csatornákon végezze el az adategyeztetést, a visszajelzések és saját tapasztala­taink alapján az érintett ügyfelek akkor járnak biztosan sikerrel, ha beballagnak egy bankfiókba, és személyesen pótolják az esetleges hiányosságokat. Rá­adásul hiába lenne az egész művelet néhány perc alatt letudható, több helyen is azt láttuk, hogy az ügyintézők kézzel töltik ki a formanyomtatványokat, ami ismét időigényes és lehetőséget ad a hibás rögzítésre.

Sok ügyfél halogatta az adategyeztetést, de a bankok és biztosítók sem tájékoztattak megfelelően
Fotó: Havran Zoltán

Ami már most erősen valószínűsíthető, az a sorban állás a bankok, biztosítók kirendeltségein a hónap végének közeledtével. A CIB például a napokban az okmánymásolatok gyűjtése kapcsán megnövekedett érdeklődésről számolt be telefonos ügyfélszolgálatán és bankfiókjaiban is, ezért a várakozási idő már most hosszabb lehet a megszokottnál. Az pedig már egy másik kérdés, hogy vajon mekkora ügyfélforgalom lesz az egyes hitelintézeteknél június 26-át követően, amikor várhatóan sokan szembesülnek azzal, hogy nem tudnak hozzáférni bankszámlájukhoz.

Mint arra a PM emlékeztetett, az érintett pénzügyi intézményeknek két évük volt az adategyeztetésre. A tárca arra unszolja a piaci szereplőket, hogy a határidő közeledtével célszerű lenne erősíteniük a tájékoztatási tevékenységüket annak érdekében, hogy az eddig el nem ért ügyfeleik is pótolhassák a hiányzó adataikat. E téren ugyanis egyáltalán nem teljesített fényesen a hazai bankrendszer, és még most, néhány héttel a határidő lejárta előtt sem tiszta a kép.

Még májusban, vagyis nagyjából másfél hónappal a határidő lejárta előtt kikerült több bank honlapjára egy figyelemfelhívás az azonosítás szükségességéről és a teendőkről. A biztosítók elkezdték telefonon hívogatni az érintett ügyfeleket, és a bankok, így például az MKB az elmúlt időszak során többször adott ki figyelemfelhívó közleményt. Ugyanakkor más bankoknál nincs vagy csak elrejtve találtunk bármilyen információt, és sok helyen az terjedt el, hogy a lakosságot nem, csak a vállalati ügyfeleket érinti a folyamat.

Pedig ez nem így van: az adategyeztetést minden banki és biztosítói, lakossági és céges ügyfélnél el kell végezni. Olyan eset azonban lehetséges, hogy a számlavezető pénzügyi intézmény azért nem hívta fel külön az ügyfél figyelmét az adatok egyeztetésére és frissítésére, mert a szerződés egészen új, vagy mindent rendben talált, és nincs szükség pótlásra, egyeztetésre. Ilyenkor az ügyfélnek ez jelenti az alapállapotot.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.