Két hete Bécs mellett egy rádió-távirányítású hidroplánokat repültető hobbikör havi találkozóján jártunk.Franz, Johann és Harald otthoni hangárjában több mint harminc különböző típusú hidroplán pihen, a nagy szél miatt most mindenki csak egy-egy géppel érkezett.
A hidroplánmodelleket a pilóták a partról rádió-távirányítással vezetik, viccesen szólva a pilótafülke a kezük ügyében, a nyakukból lógva, a hasukon pihen.
Franz vízre tette a Bombardier tűzoltó hidroplánmodellt, majd gyorsan felvette a távirányítót és egy perc múlva már túl volt az első körön, mögötte Johann pedig fényképezett.
A hidroplánmodellek ugyanolyan elven repülnek, mint az igazi, vízről felszálló repülőgépek, hajtóművüket és kormányszerveiket a hidroplánon található vevőegységen keresztül irányítják távolról a pilóták.
A hidroplánok kormányszerveit egy botkormánnyal (joystick) mozgatják, akár egy nagy Airbus repülőgépét. Hátrahúzva emelkedik, előretolva süllyed, jobbra-balra meg fordul.
A nehézség a vezetésben akkor keletkezik, ha szembe repül a pilótával a hidroplán, mert akkor fordítva kell irányítani ahhoz képest, mint amikor távolodik. Ez egyébként a változó szélben sem okozott gondot, ahol még erre is figyelni kellett.
A hidroplán repülésének legattraktívabb pillanata a fel- és leszállás, ez az rc modelleknél ugyanúgy igaz, mint amikor az ember a hidroplánban ül.
A kormányzás mellett a másik kézzel nyomják a gázt, a szélnek fordulva pár méteren szinte kitépték a hidroplánmodelleket a vízből, aztán már emelkedtek is.
A hobbikör néhány tagja az autóban hagyta a hidroplánját, mert még nem tanult meg ekkora szélben repülni. Így elmaradt a kötelékrepülés, de a mentőhajókat sem kellett élesben bevetni.
Ha tetszett a cikk, keressék a Vízirepülés.hu című oldalunkat. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom nem modellekről, hanem igazi nagy hidroplánokról Repülőfesztivál egy osztrák tavon címmel, olvassanak bele abba is!