Az összesen 24 James Bond-filmben rengeteg a repülőeszköz, de (eddig) csak három hidroplán kapott szerepet a lélegzetelállító kalandokban, amit nemsokára részletezünk. De a Bond-filmek egy életérzést is sugallnak, a szép nők, a csodás autók, a gazdagság és a luxus mellett a hőst majd szétveti az adrenalin. Az ilyen extrém kihívásokat kedvelőknek fejlesztettek ki néhány hidroplánt, ahol a klasszikus 007 jelzőt vagy bevették a hidroplán nevébe vagy a marketing élére állították. A Bond karakterű új hidroplánokról is ejtünk néhány szót és fényképet.
James Bond hidroplános filmjei
Időrendben haladva főhősünk az egzotikus thai sziklák között használ először hidroplánt, amit Roger Moore, az éppen aktuális Bond maga vezet egy szigetre.
A hidroplán egy toló motoros Seabee, amit a szigeten az Aranypisztolyos férfi egy napenergiával működtetett csodalézer fegyverrel darabokra lő. Bond ekkor már természetesen elhagyta a fedélzetet.
Következő érintett filmben Korfu szigete környékén hidroplánnal (egy úszótalpas Cessna) érkezik a nyitóképen látható egyik Bond-lány a brit kémhajóra, minden izgalomtól mentesen; a Szigorúan bizalmasban pedig egy elsüllyedt brit titkos eszközt keresnek a víz alatt, a Roger Moore által megformált angol 007-es ügynök ellenfele pedig már a szovjet KGB.
Újabb tíz év telik el, és már Timothy Dalton harcol Magányos ügynökként a víz alatt Floridában. Majd egy Cessna úszótalpába lövi nyílpuskáját, és már vízisíel is. Hiába lövik géppisztollyal a drogbáró katonái egy hajóról, sasszézva és cselesen az úszótalpon terem, és a hidroplán már száll is fel vele. Amúgy Bond ügynök itt szabadidejében és (magán)bosszúból tesz igazságot.
Férfias játékszerek
Bond-vonalat erősíti két, nemrég fejlesztett kétszemélyes hidroplán, mindkettőről írtunk már korábban. Egyik Iren Dornier S-Ray007 nevű gépe, ahol nem nehéz a névben felismerni a titkosügynökre tett utalást. Másik az amerikai ICON A5, a Google által is megtámogatott amerikai hidroplán, amely csupán marketingelemként tekint Bondra.
A hidroplánok által nyújtott élmények tulajdonképpen magasabb szintre emelik a vízen adrenalint keresők kielégíthetetlen igényeit. Akik korábban szörfözgettek, de inkább repülnének is vele, számukra jött létre a kiteszörf. Az apróbb siklóernyővel megtoldott szörfdeszka néha akár 10-15 méterre is felrántja a vele és széllel profin bánót.
A jetski már jobban rohan, ma már megtoldva egy csővel, hogy a vízsugárral vízközelben a képen látható módon repülni is lehet vele, ezt hívják flyboardnak. De az igazi nagymenők hidroplánra pattannak, és fel-leszállnak velük szabadon a vizeken.
Az ICON cég szellemi atyja és vezére egy nyugdíjba vonult, de még ifjú F–16-os vadászpilóta, Kirk kapitány, aki kitömte magát extrémsportos rekordokkal a kötélugrástól az ejtőernyőzésig, hegymászásig. Pár éve a befektető-kereső időszakban – az orsókat kivéve – vadászgépes stílusban röptette meg a kiszemelteket. A kapitány Lotus versenyautó dizájnerét szerződtette a hidroplán belső tereinek megtervezésére. A vadászgépben használthoz hasonló, átesést előrejelző egyszerű mutatót „fabrikáltatott”, hogy minél több kalandvágyó – lelkében 007-es – ember kedvet kapjon a gépvásárlásra. Tízéves fejlesztőmunka után tavasszal már jönnek is le ezek az extrém(sportos) hidroplánok a szalagról.
Dornier nagyapja Libelléjét modernizálta, benne kompozit szárnyak és törzs, hozzá erős hajtómű, de pár éve egyelőre csak a két elegánst prototípusig jutott. A válság miatt részben feladta ázsiai érdekeltségeit, ma inkább a nagyobb old timer Dornier hidroplánbemutató pilótájaként szerepel csak a nyilvánosság előtt.
Hidroplán-helikopter felfújható úszócsónakkal
Egy német egyetem fizikaprofesszora, egy programozó és egy marketingszakember 10 éve összehajolt, és komoly állami támogatással kifejlesztették a Volocoptert, szigorúan csak elektromos hajtással. Ez tulajdonképpen rengeteg apró propeller, amelyeket repüléskor számítógép hangol össze. Az eszköz szűzrepülésekor a rajta ülő pilóta kezében nem egy bonyolult kormány, hanem egy rádió-távirányító volt.
Nem kell nagy képzelőerő, hogy a gömbön utas is ülhet a pilóta helyén, a Volocoptert pedig a földön sétáló pilóta vagy az intelligens számítógép távirányítja-irányítja, drón módra.
Tavasszal Friedrichshafenben nagy sikert arattak a 10 perc alatt összerakható 18 mini rotoros kétszemélyes Volocopterükkel. Az első VC200 kereskedelmi modell a képen látható módon egy darab dzsojsztikkal meg egy tablettel irányítva repül, nemsokára megkapja a szükséges engedélyeket.
Volocopterék most egy gyerek által is vezethető személyi járművel álltak elő, ami elsőre viccesnek tűnik, de higgyék el, nem az, itt kopogtat a jövő.
A Volocopter pilótáknak már nincs szükségük hosszan tanulható kéz-láb koordinációra, a járműnek forgást akadályozó külön farok rotorra, ami nehézzé teszi a helikopter irányítását. Sőt ha a helyzet úgy hozza, a Volocopter VC007-nél a számítógép átveszi maga a légi jármű vezetését, de egy karóra eszközről vagy okos telefonról bármikor távirányítható is. Parkolhat a levegőben egy adott pozícióban, ellenáll a turbulenciának, kötélen leeresztheti az utasát.
Az ember azt hinné, hogy fölösleges a vízreszállási képesség egy függőlegesen le-felszálló légi járműnél, de mégis elkél a lábakba rejtett felfújható csónak. 007-es barátunk nemcsak szíve hölgyének akart imponálni, hanem a meredek part és őserdő miatt hiányzott neki a leszálló hely is. De ott volt a tömérdek víz.
Két éve írom minden pénteken ezt a blogot, ezért úgy döntöttem, hogy hidroplánbloggerként karácsonyra megjelentetem a képen látható e-könyvet a hidroplánokról, benne linkekkel elérhető lesz mind a 99 addigi blogbejegyzésem.