Lesz-e román szuperszonikus hidroplán?

Otthagyták a Google Holdversenyét, ahol a román cég szuperszonikus hidroplánja lett volna a rakétahordozó.

Dr. Varga Sándor
2014. 11. 07. 11:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Google Lunar X Prize egy olyan verseny, ahol 30 millió dollárt nyer az a magánszemélyek által alapított csapat, amely 2015. december 31-éig először juttat el robotot a Holdra, ott legalább 500 métert megy vele, és az erről szóló képeket hd minőségben továbbítja a Földre. Ebben a versenyben focizik a magyar Puli Space csoport is. Minket most a korábbi román csapat érdekel, amely egyedülállóként szuperszonikus rakétahordozó hidroplánnal indult volna a Holdra.

 

A kilencvenes évek végén Dumitru Popescu – a képen az új rakétájával – hajtóműmérnök egyetemista társaival rakétafejlesztésre és űrtechnikára megalapította az ARCA egyesületet, hogy Romániát űrnagyhatalommá tegyék.

Mint a mesében, egy kis faluban építették fel a gyárukat. 2008-ben a Google-versenyhez olcsó első rakétafokozatot kerestek. Először héliumos magas légköri ballonnal kísérleteztek, majd Burt Rutan, az űrugrás atyja nyomán átvették az égi kilövőpad megközelítését.

 

Ebben eredeti módon kitalálták a szuperszonikus hidroplánt mint anyahajót, gyomrában a rakétával. Mivel Romániának nincsen sivatagja, így maradt a Fekete-tenger mint olcsó és végtelen repülőtér, és létrejött a hidroplán anyahajó koncepciója.

A szinte kötelezően kompozitból készülő anyahajót IAR 111-nek és stílszerűen Excelsiornak (feljebb, magasabbra) nevezték el. 25 méter hosszú, 5 méter magas és a szuperszonikus sebességnek megfelelően relatíve kicsi, 14 méter a szárnyfesztávja, a saját tömege 8 tonna, 23 tonnát emel fel 250 m/s tempóban, végsebessége 3200 km/h, vagyis 2,6 mach. Két pilóta élvezi az elején a gép vezetését.

 

A felszálláshoz két saját úszótalpat használ, amely kezdetben a szárnyashajókéhoz hasonlóan kiemeli a repülőgép elejét a vízből, és harmadik úszótalpként besegít a rakomány is, az a rakéta, amelyet az anyahajó a törzshöz erősítve visz fel a légköri startra.

 

A hidroplán 18 kilométer magasan dobja ki a hasából a rakétát, ami a tervek szerint továbbmegy a Hold irányába. Az anyahajó leszállására voltak kísérletek, a pilótakabin egyelőre törzs nélkül ejtőernyővel ereszkedett le a tengerre. Megépítették az anyahajó szimulátorát és sikeresen repültek vele.

Pénztermelő fejlesztések, pihenő hidroplánprojekt

A Google-pályázat mellett – valamiből élni is kell – az ACRA-sok munkákat vállaltak. Az Európai Űrügynökség részére ejtőernyőt teszteltek, több rakétamotort építettek, és idén megjelentek a piacon első kereskedelmi termékükkel, egy elektromos hajtású drónnal.

 

A 18 kilométer magasság talán bűvös ARCA-szám, mert az elektromos hajtású drónjuk is ott repül napelem utántöltéssel három napig. Beindult a biznisz, ezért tavaly kiléptek a Google-pályázatból, idén a világ magánűriparának fellegvárába, falujukból az Egyesült Államokba, Új-Mexikó állam sivatagába költöztek.

Bár a szuperszonikus hidroplán projektje kissé háttérbe szorult, nincs eltemetve. Ha létrejön, akkor már nem román, hanem amerikai lesz. A projektet ösztönzi, hogy az egyik befejezés előtt álló rakétájuk – az utolsó képen – alkalmas lenne a hidroplán szuperszonikus meghajtására is.

 

Néhány éven belül az Excelsiorból simán kiforrhat egy személyszállító szuperszonikus hidroplán. Az új repülőgép – nyilván lassabb emelkedéssel – a Concorde gépekhez hasonlón 16-18 kilométer magasan utazik a célhoz, majd adott helyen az óceánra ejtőernyőkkel leereszkedik, hasában a rakéta helyett az utaskabinnal.

A hidroplán a szuperszonikus utasrepültetésre két okból is kézenfekvő megoldás lenne. Egyfelől az óceánok végtelen hosszúságú repülőterek majd mindenhol, másrészt pedig a hangrobbanás a szárazföld felett problémás, annak idején a Concorde-ok pilótái is csak a tenger felett nyomhatták tövig a gázkart.

 

Ha tetszett a cikk, akkor ajánlom ugyan nem szuperszonikus, de sugárhajtású hidroplánt is bemutató videónkat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.