A második világháborúban Rathminesban volt a legnagyobb ausztrál bázisa a Catalina hidroplánoknak. Napjainkban múzeum jellegű emlékparkot terveznek az egykori helyszínen, az állam mellett a további adományozókat fesztivál rendezésével ösztönzik.
A Consolidated repülőgépgyár PBY típusából, népszerű nevén a Catalina hidroplánból a második világháború előtt-alatt több mint négyezer darabot gyártottak. Egyébként nem egy igéző kinézetű olasz szépségről, hanem az azonos nevű szigetről kapta a becenevét.
A Catalina hidroplánt tengeri őrjáratozásra, tengeralattjárók bombázására és mindenekelőtt tengeri mentésre használták. Sok vízbe esett pilóta köszönhette neki az életét a második világháborúban az egész világon.
Rathminesban az Ausztrál Királyi Légierő hidroplánbázisa 1941 és 1952 között működött, az összesen 168 hidroplánt több mint háromezer ember szolgálta ki. A fekete színűre festett gépekből csúcsidőszakban egyszerre 40 hidroplán állomásozott a kikötőben.
A bázis ma már műemlék, alkalmas egy emlékpark létrehozására.
Önkéntesek létrehoztak egy egyesületet az ausztrál Catalina hidroplánokkal kapcsolatos hagyományőrzés céljából. Egyéni és vállalati támogatásokból, valamint önkéntesek szakmai munkájából túl nagy álom lett volna egy repülőképes Catalinát beszerezni és üzemeltetni. Így reális célként maradt a makett jelleg, egy eredeti Catalina kiállítása az emlékparkban.
Sajnos az egykori katonai hidroplánokból már nem maradt egy darab se, így tavaly egy Costa Ricában elfekvő roncsot szereztek meg potom 50 ezer dollárért. A Catalinát 1940-ben gyártották, 60 éven át repült többnyire kereskedelmi járatokat. Utolsó felszállását 2000-ben a közép-amerikai országban végezte. A megvásárolt gépet kedvesen úgy emlegetik, mint „a mi lányunk”.
Önkéntesek bevonásával folyik a hidroplán restaurálása, ez lesz a fő kiállítási tárgy a hangárban, amit a látogatók végigjárhatnak majd. Egyéb, a Catalinához fűződő emlékek összegyűjtése is folyik, hogy azt majd az emlékparkban az iskolásoknak, egyházi szervezeteknek, érdeklődőknek modern interaktív eszközökkel is bemutathassák. Ha lesz erő, akkor később a másik ikonikus típus, a Short testvérek S.25 Sunderlandje is legalább képeken bekerül az emlékpark gyűjteményébe.
A fesztivál fő attrakciója egy igazi Fekete Macska, az egykori Ausztrál Királyi Légierő színeire festett Catalina, amely repülni is képes. A gépet ausztrál hidroplánpilóták vásárolták meg és üzemeltetik a térségben. Ez a gép sem ausztrál, hiszen legutoljára Portugáliában volt tűzoltóhidroplán. A Canadair kifejezetten erre a célra épített vízbombázó hidroplánjai szorították ki a pályáról.
Az egykori bázison tartott fesztiválon más Catalina hidroplánok, egyéb oldtimer és modern hidroplánok, valamint történelmi autók is nagy örömet okoznak a kilátogató sok ezer érdeklődőnek. Az esemény alkalmas egy kis adománygyűjtésre is, hogy a hely visszanyerhesse régi fényét az érdeklődő jelen és jövő nemzedék előtt.
Ha tetszett a cikk, nézzék meg az angol Catalina repüléséről Biscarrosse-ban készített videómat.