Az biztos, nem reggeli kávéhoz ajánljuk a debreceni Gidnim’Rém, alias Urbán Bence legújabb, intróval együtt hatszámos kislemezét. A Zefir inkább tűnik egyfajta helyzetgyakorlatnak. Több szempontból, így hangszeresen és hangulatilag is.
Sok mindenről faggattuk hát az alkotót, akinek amúgy Marci című száma lelkes közbenjárásunkra és Dj Bootsie, alias ifj. Solymosi Vilmosnak köszönhetően felkerült a Várkert bazárban nemrég megrendezett Mercedes-Benz Fashion Week Central Europe idei dallistájára.
A röpke intermezzo után az új anyagra visszakanyarodva, elöljáróban fontos leszögezni, ez a „horrorhangulat” csak a merészeknek ajánlott. Nekik viszont nagyon! Főleg mert az egész olyan, mintha valami kőkemény pszichothrillerhez írták volna filmzenének.
„Szerettem volna ukulelével írni pár olyan számot, amilyet nem szoktak ezzel a hangszerrel. Az ukulele a legcukibb, mindig kis kedves, aranyos. Szóval a cél az volt, hogy kicsit elborultabb, gonosz, disszonáns, elszállós legyen az EP”
– avatott be az alapfelállásba Bence.
Mint mondta, a gonosz vonalon maradva mindenképp hatszámosra tervezte az anyagot, amelynek egyik húzódala, a Fuck-O-Punch még Gidnim’Rém titános hetén, július végén debütált itt nálunk.
Mostanra pedig összeállt a teljes szett. „Sajnos az egyik szám valahogy sehogy sem tetszett, akárhogy csűrtem-csavartam-kevertem. Így azt kivágtam a csokorból, és írtam helyette egy tökös intrót. (Haha! Öt másodperceset. Ezt itt mindenképpen be kellett tennem egy zárójelben! – a szerk.) Az egész jó móka volt, kísérleteztem kicsit a hangommal meg a hangszereléssel meg a keveréssel, felvételi dolgokkal” – beszélt a logisztikai matekról a civilben amúgy az általános orvosi diplomáját mindjárt megszerző zenész.
S pontosan ki fia-borja Zefir? Ő maga a kis kék ukulele, amit Bence a Babar című rajzfilmben feltűnő majomról nevezett el. Mivel pedig a számokat ezen írta alapvetően, a kislemez is megkapta a nevet.
Magát a borítót is ő készítette. „A hangulathoz passzoló képet igyekeztem csinálni. Mindenképpen kékesre akartam, és mivel szeretek kis házikókat rajzolni, és nem sok időm volt foglalkozni vele, maradtam a bevált dolgoknál és összehoztam ezt. Tus-akvarell-zománcfesték-pasztell kép kicsit megeffektelve meg monokrómra véve. Közben sikerült tönkretennem a szőnyegemet is, amin most már egy hatalmas fekete zománcfestékfolt díszeleg” – mesélte Bence.
Ajánlanám neki, hogy kezdjen közösségi finanszírozásba a szőnyeg kitisztításáért, de minden bizonnyal jobban jár, ha vár úgy jó harminc évet, hogy majd a zenészfenoménok cuccait leütő aukciósház úgy kínálja eladásra a szőnyegét: „Héj, emberek, ezen ott van maga Zefir!”
Ha pedig dalok, akkor gyors s velős megfogalmazásban a szerző jegyzeteit alább olvashatjátok.
Intreaoux: Mert majdnem minden jó albumnak van bevezetője.
Fuck-O-Punch: Ahogy korábban leírtam, a dal egy skizofrén ember beszélgetése a fejében levő dologgal. A cím azért ez, mert szeretem a béna szójátékokat, szóvicceket. A szövegből az első versszakot – a férfi nézőpontját – körülbelül két éve írtam. A másodikat, az általa elképzelt „lényét” már azután, hogy a zenét is elkészítettem hozzá. Alapvetően egy skizofrén ember szemszögéből mutatja be a dolgokat.
Insomnia: Igyekeztem megcsípni azt a fárasztóan hosszú és a végére már idegölő BLARGH érzést, ami az álmatlansággal jár. Ütögetek egy bögrét is hozzá. Ez volt az első dolog, amit elkezdtem felvenni, és az utolsó, amit befejeztem.
Midazolam: Puszta szórakozásból – és mert nem nagyon tudok szöveget írni általában – kitaláltam, hogy írok egy dalt egy refluxos fekélybeteg alkoholistáról, aki altatót vesz be, mert nem tud aludni. Kiéneklem a legalacsonyabb és a legmagasabb hangot is benne, amit ki bírtam a felvételek ideje alatt. (Ez sokunk dala lehet, a reflux ugyanis generációnk nagy divatbetegsége – a szerk.)
Nflmbndmbnflmb: Ez meg egy ilyen szétfolyós valami. Csak játszottam, amit épp kitaláltam, aztán kifejtettem több hangszerrel.
Futyula: Erre kimondottan büszke vagyok.
Aki élőben szeretné hallgatni Gidnim’Rémet, vasárnap az A38 hajón ingyen megteheti, Bence ugyanis ott lesz a Talentométer aktuális elődöntőjén.