Rizikós lakásfelújítások

Előfordul, hogy lelépnek az előleggel, vagy hanyagolják a garanciát. Rémes ügyek a békéltető testületnél.

Bodacz Péter
2016. 05. 24. 11:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy körültekintéssel érdemes kiválasztani azt a vállalkozót, akire lakásunk felújítását bíznánk: a Budapesti Békéltető Testület tapasztalatai szerint sajnálatos módon nem azok a legrosszabb esetek, amikor az elvégzett munka gyenge minőségű, gyakorta előfordul ugyanis, hogy a megbízott mester egyszerűen lelép az anyagra, munkadíjra kifizetett előleggel. De szép számmal akad példa arra is, hogy a garanciális javításokat nem sikerül elvégeztetni.

A szervezet egyik példája szerint egyik panaszosuk a fürdőszobájában akarta kicserélni a kádját zuhanyzófülkére. A munkára a kerületi kisokosból választott mestert, akivel szóban állapodtak meg a konkrét feladatokról, s a gyanútlan ügyfél előre kifizette a munkadíj jelentős részét is. A vállalkozás szorgalma azonban csak a meglévő fürdőszobai berendezések kiszereléséig tartott, mert azt követően már nem lehetett vele időpontot egyeztetni. A munka így befejezetlen maradt, a kifizetett díj pedig jócskán meghaladta az szolgáltatás értékét. Mivel azonban a felek nem rögzítették írásban a megállapodás részleteit és a megrendelés tartalmát, így annak utólagos bizonyítása nagyon nehéz volt. Ebben az esetben ugyanis legalább egy számla kellett volna a felek közötti vállalkozási szerződés létrejöttének bizonyítására, amit persze a fogyasztó nem kapott meg.

Egy másik ügy kapcsán a fogyasztó a levélszekrényébe bedobott hirdetés alapján választott kivitelezőt a lakása nyílászáróinak cseréjére. Megállapodtak az árban, és erről írásbeli szerződést is kötöttek. A vállalkozó hat év garanciát vállalt a munkára, amelyet a megállapodásnak megfelelően el is végzett nyáron. Ősszel, a hűvösebb idő beköszöntével azonban kiderült, hogy az ablakokat nem jól rögzítették, és a lakás huzatos. A fogyasztó próbálta felvenni a kapcsolatot a vállalkozással a javítás miatt, sikertelenül. A pórul járt ügyfél szintén nem tudta ügyét sikerre vinni a békéltetőtestület előtt, mert a vállalkozás a megadott címről nem volt értesíthető. A fogyasztó által kért postai vizsgálat pedig megállapította, hogy a vállalkozás által megadott címen csak egy székhelyszolgáltató üzemelt korábban, amely viszont már megszűnt. Így pedig semmit sem ért a munkára vállalt jótállás, hiszen nem volt kinél érvényesíteni azt.

Az ezekhez hasonló esetek elkerülésére a békéltetőtestület azt javasolja, hogy csakis olyan vállalkozással kössünk szerződést, amelynek nemcsak a telefonszáma áll rendelkezésre, hanem a székhelye is megtalálható. A szerződésben érdemes rögzíteni a költségvetést, amelyet az előzetes árajánlat alapján lehet meghatározni. Az írásos megállapodás védi a fogyasztót is, aki ennek birtokában könnyebben érvényesítheti az igénybe vett szolgáltatással kapcsolatos jogait. Érdemes ellenőrizni a kiválasztott vállalkozást az interneten elérhető nyilvános cégadatbázisokon keresztül is, így már előzetesen meggyőződhetünk arról, hogy a vállalkozás ténylegesen létezik-e. Itt megtalálható a cég székhelye is. Ragaszkodjunk ahhoz, hogy az elvégzett munka után kapjunk nyugtát, a szavatossági vagy egyéb jótállási igényünket ezzel tudjuk érvényesíteni, akár a jótállási jegy hiányában is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.