Katasztrófa és hazudozás Észak-Koreában

Ha a legalább 3000 halottról szóló hírek igaznak bizonyulnak, akkor a történelem legsúlyosabb vasúti katasztrófájára került sor Észak-Koreában. Míg a legelső hírek kőolajat és fölgázt szállító vonatok ütköztek össze, később kiderült: robbanószert szállítottak a szerelvények. A Vöröskereszt 3000 helyett 54 halottról számolt be. A kommunista állam mindeddig egyetlen szóban sem reagált a történtekre.

2004. 04. 23. 8:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Míg a legelső hírek arról szóltak, hogy Rjongcshon városában A kőolajat és cseppfolyósított földgázt szállító vonatok ütköztek össze az állomás közelében, később a Vöröskereszt nemzetközi bizottságának regionális elnöke kijelentette: robbanóanyagot szállító vonatok ütköztek össze. A Reuters vöröskeresztes forrásokra hivatkozva 54 halottról, ám 1850 teljesen és 6350 nagyrészt elpusztult otthonról számol be. Az AFP hírei szerint adetonáció ''több mint 20 házat'' rombolt le, s a 120 ezres lélekszámú városban százméteres sugarú körben mindent leradírozott a föld színéről.

Az információs zűrzavart erősíti, hogy Észak-Korea semmilyen módon nem kommentálta a törénteket, Dél-Koreára és Kínára hagyva azt, hogy nyilatkozzon az eseményekről – közli az AP:

A bekövetkezett robbanás miatt Phenjan pénteken segítséget kért az észak-Koreai Vöröskereszttől, így közvetve elismerte a történteket. A sebesülteket teljességgel lehetetlen átszállítani a határon, hiszen nincs útlevelük – jelentette ki Észak-Korea pekingi nagykövetségének diplomatája azt követően, hogy a határ mellett fekvő, kínai Tantung városának mindhárom nagy kórházát készenlétbe helyezték a sebesültek fogadására – számol be az AP. A tantungi helyi hatóságok az AP-nek kijelentették: még semmiféle, segítséáget kérő megkeresés nem érkezett hozzájuk a határ túlfeléről.

Kína pénteken kijelentette: állampolgárai közül ketten meghaltak, 12-en megsebesültek a katasztrófában.

A kínai határtól 50 kilométernyire délre fekvő Rjongcshon vasútállomásán bekövetkezett katasztrófa körülményei eddig ismeretlenek. Az esetről mindeddig kizárólag dél-koreai és kínai források számoltak be hivatalosan. Az ipari üzemektől zsúfolt városban az AP értesülései szerint rendkívüli állapotot vezettek be.

A városban és környékén megszűnt a nemzetközi telefonösszeköttetés: a kommunista állam vezetése így próbálja elérni, hogy ne szivárogjanak ki részletek a történtekről – jelenti a Yonhap dél-koreai hírügynökség. A KCNA hivatalos észak-koreai hírügynökség a legutóbbi órákig, egy nappal a katasztrófa után sem adott hírt a katasztrófáról, melyre 9 órával azután került sor, hogy nem hivatalos kínai látogatásáról hazatérve ezen az állomáson haladt át Kim Dzsong Il, a sztálinista ország vezetője. A sajtó által diktátorként említett politikus vonatának áthaladása és a katasztrófa között valószínűleg semmilyen összefüggés nincs: elemzők kizárják, hogy merénylet történt volna a politikus ellen.

Dzsong Szi Hjun dél-koreai országegyesítési miniszter ma kijelentette: valóban igen magas lehet a sérültek és az áldozatok száma. A kínai külügyminisztérium és a Xinhua kínai hírügynökség információi alapján arra lehet következtetni, hogy a robbanásnak még a határ kínai oldalán is voltak sérültjei.

Az AFP megjegyzi: ha valósak a 3000 halottról szóló becslések, akkor ez a robbanás a történelem legsúlyosabb vasúti katasztrófája volt, amely még a 800 halálos áldozatot követelő, 1981-es indiai vonatbaleset áldozatainak számán is túltesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.