Egy ország legfontosabb turisztikai látványosságai felé közeledni mindig különleges izgalommal tölti el az embert. Ha keresztényként egyházi küldöttség mellett egy világhatalom legfontosabb zarándokhelyére látogatunk, az izgalom és a várakozás bemérhetetlen léptéket ölt.
Oroszország első számú ilyen „létesítménye” a féldebrecennyi Szergijev Poszadban (szabad fordításban: Szentszergejmező – a kommunisták ennek is találtak nevet: Zagorszk) található Lavra ortodox kolostor, papnevelde (1714 óta), egyházzenei és ikonfestészeti képzőközpont, ahol a kapuban két fura figura csapta hóna alá a messziről jött vendégeket, Székely Jánost és a ferences triót, valamint az MNO tudósítóját.
A képre pillantva kikívánkozik az emberből végre egy kis okoskodás az ortodox papok szakálláról. A világosbarna sörényű Jan Nyikityin (három éve diakónus) és a szerzetesközösség manószerű gazdasági vezetője, Lavra kulcsára, Jirimij arcszőrzetét először is Mózes III. könyve írja elő („Ne nyírjanak kopaszságot a fejükön, szakálluk szélét le ne messék, és a testükbe vágásokat ne vágjanak.”), másodszor is a korintusi Pál-levél fejtegeti az egyén üdvös vallásos külső jegyeit. Két másik szentírási hely is „érvel” még a szakáll mellett, és ugye közismert: Jézust mindig szakállal ábrázolják.
Hogy tényleg szó szerint kell-e venni a(z ortodox pap) férfiaknak az intést, miszerint „ne formálj magadnak arcot”, nem most kell eldönteni, és nem is itt fog megakadni kelet és nyugat reménybeli közeledése. Tartsunk inkább Jirimijjel és Jan Nyikityinnel Szent Szergej lenyűgöző otthonába!
Az első, ami rögtön feltűnik, a masszív falak. Rendben, hogy méteres vastagságú téglafalat raktak a Novogyevicsij-erőd köré, mégis szétcincálták a lengyelek a XVI. században. Azonban a velünk tartó Mihail Pavlovics Lavrenyenko tábornok, az egykori Szovjetunió kérlelhetetlen (egyébként ortodox hitű) ezredese azt mondja: ezek a – helyenként hat méter vastag – falak Hitlert is megállították, s most is bárkit feltartóztatnának. Jirimij szavai épp ehhez csatlakoznak, a cári lakosztály bizonyítja, hogy a kommunista hatalomátvétel után is biztonságban érezte magát a birodalom első embere.