Jóváhagyta a bizottság a Hankook-beruházás állami támogatását

A regionális fejlődésre gyakorolt pozitív hatása ellensúlyozza az állami támogatás által okozott versenytorzulást, közölték.

NT
2014. 03. 11. 18:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A brüsszeli testület közleménye szerint a beruházás elősegíti a régió fejlődését, az állami támogatás pedig csak korlátozott mértékben torzítja a piaci versenyt, ezért összhangban van az EU regionális támogatásokra vonatkozó szabályaival.

A Hankooknak további bővítéseket kell végrehajtania Európában, és mivel a kontinensen csak Magyarországon működik, jó esély van rá, hogy mindig itt fog fejleszteni – mondta Orbán Viktor miniszterelnök pénteken a Dunaújváros Televíziónak, miután látogatást tett a Hankook Magyarország Kft. rácalmási gumigyárában és találkozott Dunaújváros vezetőivel.

 

A magyarországi járműipar csaknem 18 milliárd euró termelési értéket állított elő tavaly, ezzel a teljes magyar feldolgozóipari teljesítmény 18 százalékát, a GDP 10 százalékát és a teljes magyar export 18 százalékát adta – mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter.

A Hankook beruházása a tervek szerint 950 új munkahelyet teremt Rácalmáson. Ezzel anélkül lendíti fel a régió fejlődését, hogy indokolatlanul torzítaná az egységes piacot” – idézi a bizottság közleménye az EB versenypolitikáért felelős tagját, Joaquín Almuniát.

A közleményből az is kiderül, hogy Magyarország tavaly decemberben tudatta Brüsszellel, hogy 24,1 millió euró közvetlen támogatást és 33,82 millió adókedvezményt akar nyújtani a Hankooknak a rácalmási beruházás támogatására. A projekt teljes értéke 305,5 millió euró, átszámítva mintegy 95,6 milliárd forint.

A bizottság közleményében azt is ismerteti, hogy a Fejér megyei térség az ottani magas munkanélküliség miatt jogosult a regionális támogatásra, de mivel a támogatás mind összegét tekintve, mind a beruházás összértékéhez mérten nagy, ezért Brüsszel kénytelen volt megvizsgálni, összhangban van-e az uniós szabályokkal. Végül a bizottság azt állapította meg, hogy a beruházást követően sem lesz a Hankook részesedése 25 százaléknál nagyobb sem az uniós, sem a világpiacon, és a létrehozandó termelési kapacitás sem haladja meg a piac öt százalékát.

„Ezért a bizottság arra a következtetésre jutott, hogy az intézkedés regionális fejlődésre gyakorolt pozitív hatása ellensúlyozza az állami támogatás által okozott versenytorzulást” – áll a brüsszeli közleményben.

Ezzel párhuzamosan az Európai Bizottság a szlovén és a német regionális támogatási tervek mellett Magyarország 2014 és 2020 közötti, úgynevezett regionális támogatási térképét is jóváhagyta kedden. Ebben Magyarország azt állította össze Brüsszel számára, hogy a tavaly nyáron elfogadott, új regionális fejlesztési szabályoknak megfelelően milyen földrajzi eloszlásban milyen megfontolások alapján részesítene vállalkozásokat regionális támogatásban ebben az uniós költségvetési időszakban.

A bizottság közleményéből kiderül, hogy Magyarország a regionális támogatásokat olyan területen osztaná szét, ahol a magyar lakosság több mint háromnegyede él, a támogatás pedig nagyvállalatok esetén maximum a beruházás összértékének 20-50 százaléka lehet, kis- és közepes vállalkozásoknál (kkv) ez az arány magasabbra is emelhető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.